Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Barn banner på «Nytt på nytt» hva gjør du?

av | 15. nov, 2017 | Mediekommentaren

Barn banner på «Nytt på nytt» hva gjør du?

av 15. nov 2017

 «Fy faen», satt barna og sang på NRKs «Nytt på nytt» for et par uker siden. Og sist søndag etterlignet Are Sende Osen nattverden i programmet «På tro og Are» da han delte ut øl og ost, mens han sa: «Dette er mitt øl. Dette er min ost.» 

Det er helt naturlig at vi reagerer når viktige verdier blir krenket. Barn skal ikke læres opp til å banne; det er ikke underholdende å se dem synge «Fy faen» av hjertens lyst. Og nattverden er en hellig handling i den kristne tro. Jeg kjenner det ubehagelig når Are Sende Osen trivialiserer og – forhåpentlig utilsiktet – latterliggjør måltidet der kristne minnes Jesu død for oss. 

Men er det nå likevel sikkert at det beste er å skape en seerstorm av klager til NRK eller Kringkastingsrådet, slik vi ser nå i saken fra «Nytt på nytt»? Begrunnelsen til å klage er forståelig. Intensjonen ved å si ifra er god. Men resultatet blir sjeldent slik vi ønsker, noe jeg har erfart gjennom flere år i dette landskapet. Heldigvis finnes det måter å løse dette på, som jeg mener er mer effektive i lengden. 

Forsvare eller skape? 

Før vi går inn i diskusjon med mediene, kan det være sunt å tenke gjennom: Er vår kamp primært for å forsvare noe bestående eller for å skape noe nytt? Vi snakker ofte varmt om den kristne kulturarven, som representerer alt det gode kristendommen har tilført samfunnet. Men som kristne er vi sendt for å forme fremtiden, ikke bevare fortiden. Fortiden er nyttig i den grad røttene evner å bringe frem nye skudd og nytt liv. Programreaksjoner bør derfor være fremtidsrettet, ikke tilbakeskuende. Det kan virke som en uvesentlig nyanse, men jeg mener den er svært viktig i møte med mediene. Å tale varmt om tro og verdier i mediene må ikke oppfattes som bakstreversk. Vi vil være med på å forme fremtiden! 

Vinne diskusjoner eller hjerter? 

«Mediene er en misjonsmark, ikke en slagmark», er ett av Tro & Mediers postulater. Noen ganger kan den offentlige debatten glemme menneskene, også debattene der vi kristne er involvert. Tone og argumentasjon gjør at man kanskje intellektuelt vinner debatten, mens man i det lange løp ikke når inn til menneskehjerter. Det hjelper ikke å ha rett, om ikke Guds kjærlighet preger oss. 

Lytte godt 

«Enhver skal være rask til å lytte, men sen til å tale og sen til å bli sint», skriver Jakob i sitt brev i Det nye testamentet. Det er kloke ord. Vi har en tendens til å snu rekkefølgen helt om, men Bibelen utfordrer oss til å lytte først. Ved å lytte forstår man bedre. Ved å lytte viser man vilje til å ta budskapet fra avsenderen på alvor. Og ved å lytte evner man i neste omgang å respondere på en måte som treffer bedre. 

Lytt til budskapet og lytt til Gud i bønn. Hva ser han i møte med mediene? Hva gleder han seg over og hva gråter han over? Hvordan vil han lede deg i din respons? 

Overrask og tilfør nye perspektiv 

Forventede reaksjoner har dessverre lite gjennomslagskraft. Når barna synger sang med banning på «Nytt på nytt», forventes det at en del vil klage – slik også Johan Golden gav utrykk for umiddelbart etter innslaget. I slike saker oppstår det en slags dynamikk som går på autopilot, der seere reagerer, mediene forsvarer og forklarer og lite endres i det lange løp. 

Hva med å gå litt ut av flokken? Overraske litt? Gjennom lyttingen har du forhåpentlig forstått noe som kan bidra til nye perspektiv i redaksjonene. Jesus var en mester i å overraske. Om det handlet om helligdagen, skatt til keiseren eller teologiske spørsmål, så gikk ofte motdebattantene fra diskusjonen i undring. For han gav dem helt andre perspektiv enn de trange rammene de startet diskusjonen med. 

Kan vi tilføre kreativitet, dybdeforståelse og konstruktive forslag i våre programreaksjoner? 

Konkrete råd 

  1. Lytt – før du eventuelt reagerer. 
  2. Be – om ledelse, innsikt og Guds kjærlighet. 
  3. Vær konkret – hvilket program, tidspunkt og konkret hendelse. 
  4. Vær saklig og høflig – ikke bruk «Caps lock», da det oppfattet som å rope til den du skriver til. 
  5. Vær kreativ og konstruktiv – gi forslag og innspill til andre måter å gjøre ting på. 
  6. Husk å takke – for det gode fortjener en takk. 
  7. Send kopi til Tro & Medier – for vi har en relasjon til flere redaksjoner som gjør at vi kan ta opp saker med større tyngde enn enkeltmennesker har mulighet til. 
  8. Og skulle dette virke for overveldende: Send en ufiltrert melding til Tro & Medier, så tar vi reaksjonene med oss inn i vår dialog med mediene. 

På denne måten kan vi sammen bidra til å skape en fremtid i mediene der lyset overvinner mørket! Det handler ikke om å trekke seg bort fra et viktig medieengasjement, men om å være sannheten tro i kjærlighet. Slik kan vi også her gjøre Jesus synlig gjennom våre programreaksjoner. 

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Noen ganger blir jeg flau

Noen ganger blir jeg flau

Av Jenny Ofrim Bruvik, Fundraiser i Tro & Medier. Jeg har en hobby, og det er å scrolle i kommentarfelt på sosiale medier og nettaviser.I noen sammenhenger er det litt koselig å lese heiarop – folk som viser støtte og motiverer. Men aller mest er det jo...

En filmreise som peker innover

En filmreise som peker innover

Av Rune Tobiassen, Daglig leder, Tro og Medier.Når alt stopper opp, og du ikke kommer deg videre før du tar et oppgjør med det som har vært – da ligner livet på A Big Bold Beautiful Journey. Filmen minner oss om at den største reisen ikke alltid handler om å reise til...

Den kristne hesten har hodet ned. La oss rette det opp!

Den kristne hesten har hodet ned. La oss rette det opp!

Av Petter Due-Tønnessen. Mange oppfatter kristne som klagete eller nedstemte. Det illustreres humoristisk i den gamle historien om gutten som peker på en hest og sier: «Se, pappa, der står en kristen hest.»«Hvordan kan du se det?» spør faren.«Den henger jo med hodet,»...

#

Siste innlegg

$
Ukas ros til Grevlingene

Ukas ros til Grevlingene

Denne uka vil vi gi ros til den norske kinofilmen Grevlingene, som har premiere 19. september. Filmen er en varm og humoristisk eventyrkomedie for...

Fikk du med deg dette? Uke 36

Fikk du med deg dette? Uke 36

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til NRK Kompass

Ukas ros til NRK Kompass

Denne uka vil vi gi ros til NRK Kompass for et flott innslag om vekkelsen i Vigeland, sendt 28. august! Det var inspirerende å høre forkynner Svein...

Ukas ros til Thomas Neteland

Ukas ros til Thomas Neteland

I sommer var Thomas Neteland «Ukens lørdagsgjest» på Dagsrevyen, direkte fra Pinsebevegelsens sommerstevne på Hedmarktoppen. På fire minutter viste...

Jeg ser en vekkelse i mediene

Jeg ser en vekkelse i mediene

Av Petter Due-Tønnessen– Vi må våge å si at vi er kristne, og hvorfor vi er det, og dele vitnesbyrdet vårt og troshistorien vår, uttalte vår...

Når tusenvis med digitalt vitnesbyrd

Når tusenvis med digitalt vitnesbyrd

Kjetil (24) gikk fra manglende retning i livet til å finne frihet gjennom en dyp og levende tro. Nå deler han denne troen med tusenvis gjennom...

Ukas ros til Antonio Nusa og TV2

Ukas ros til Antonio Nusa og TV2

Ukas ros går til Antonio Nusa – en spiller som ikke bare markerer seg med fart og ferdigheter i den tyske toppdivisjonen, men også med en tydelig og...

#
$