Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Den viktige dialogen

av | 3. mai, 2021 | Nyheter

Den viktige dialogen

av mai 3, 2021

Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre, sier forfatterne av den nye boka «Fokus: film. Film som ressurs i menigheten» (som også kan brukes i familien). De har konkrete tips.  

Den digitale barndommen gir både muligheter og utfordringer i hjem og menighet. Når Anne Solfrid Brennhovd og Margunn Serigstad Dahle nå i høst kommer med bok om film på Iko-forlaget i samarbeid med Damaris, er de også opptatt av barnas møte med skjermen.  

Les mer om boken eller kjøp den her. 

Anne Solfrid, som er redaktør og foredragsholder i Damaris Norge, er selv mor til tre barn. Hun sier at hennes syn på regler rundt skjermbruk og mediebruk har endret seg over tid.  

– Lenge hadde vi det slik at det ikke var noe skjermbruk før etter klokken 18, utenom helgene. Nå er barna eldre og hverdagen fylles på en annen måte, så reglene må utformes etter behovene. Det viktigste er at barna må få gjort det de skal, delta i fellesskapet i familien, prioritere vennskap og aktiviteter, sier Brennhovd 

Spares for ansvar 

Innholdet er viktigst. Dagens barnegenerasjon har mye å forholde seg til. Det emye hjelp i å vise til aldersgrenser når foreldre skal veilede i sosiale medier. Ikke minst spares barna også for mye ansvar. 

– Men det viktigste verktøyet er ikke kontroll, det er dialog. Vi har snakket mye i vår familie om å si ifra dersom man ser noe ubehagelig, og om hvilke verdier har de fått meg seg. Det er fint å ikke alltid ha svarene, men å stille spørsmål, og å ikke ha dype samtaler hele tiden, det får de litt nok av. Vi forsøker å hjelpe dem til å tenke over hva det de ser og hører sier er rett og godt, og om det passer med det kristen tro sier er rett og godt, understreker Brennhovd 

Les også Jarle Hauglands veiskilt i mediemylderet her. 

Digitalt innfødte 

Margunn Serigstad Dahle, som er team- og produksjonsleder i Damaris og førstelektor ved NLA Gimlekollen, forsker på Disney og livssyn, og er enig i viktigheten av dialogen. 

– Det er like lite ønskelig som det er mulig å skru av alle kanaler. Poenget er å lære barna noe om å velge og å vurdere fra tidlig alder, på sitt nivå. De er digitalt innfødte og møter mediefortellingene før de kan snakke og gå. Men dtrenger at vi voksne går sammen med dem inn i medieverdenen. Det gjør vi ved å vise interesse for det de bruker tid på, og å samtale med dem om det de møter der. Da får de hjelp til å oppdage at alle fortellinger vil si dem noe. Ingenting er «bare underholdning», heller ikke i småbarns mediehverdag, sier hun.  

Les også om Tro & Mediers nettkurs om nettvett for barn og unge her. 

Dahle poengterer at det her er mye å snakke sammen om og ofte er det mange verdier å bekrefte ut fra kristen tro. Men vi må også våge å utfordre det som bryter med Guds gode vilje. I vår tid har mediefortellingene en svært stor innvirkning på livssynsdanningen.  

– Ingen har mer å si for barnet enn foreldre og foresatte når det gjelder identitetsutvikling, sosialisering og livssynsdanning. Også venner, barnehage, skole og menighet er grunnleggende. Men mens det tidligere var nettopp disse arenaene som var viktigst, peker forskningen på at barn og unge i stigende grad finner svar på de store spørsmålene i mediene. De ulike fortellingene med sitt mangfold av verdier, holdning og trosperspektiver, gir mye materiale til den personlige livssynsdanningen, sier Dahle. 

Dobbel lytting for barn 

Hun forteller at livssynet er ganske forankret ved 13-års-alder og mange av de sentrale verdiene i livssynet er på plass allerede ved 6-års-alderen.  

– Dette illustrerer hvor viktig det er å snakke med barna om filmer, tv-serier og sangtekster, og hjelpe dem til å vurdere, med utgangspunkt i Bibelen. Den doble lyttingen, til Bibelens budskap og til mediebudskapene, er avgjørende også i møte med barn. Rekkefølgen er viktig her. Bare når vi har lyttet til bibeltekstene kan vi vurdere hva som er i tråd med kristen tro, og hva som er på kollisjonskurs, sier Dahle.  

Les om Tro & Mediers arbeid mot pornografi her. 

– Om vi enn så mye strever etter balanse i dette med barns bruk av medier, så er det ingen av oss som har den endelige løsningen. Barn er ulike, og når vi har landet en retning, så vokser barna og behovene endres og vi må tenke nytt igjen, sier Anne Solfrid Brennhovd, som minner om at når vi blir bekymret over alt det som barna utsettes for av påvirkning, så kan vi komme til Gud med det.  

– Vi kan si til Gud: «De er dine barn også», og legge det i Hans hender, oppfordrer hun. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Jesus synlig i julen

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

#
$