Hvorfor heier du ikke på meg?

apr 20, 2021

  • Facebook
  • Twitter

Av Alexis Lundh

Avtalen var klinkende klar: Jeg skulle ikke kommentere noe,om jeg skulle se på «Norges tøffeste» sammen med resten av familien.Det gikk som det måtte gå. Jeg blebortvistframinegen stue,avmineegne.Jeg brøt avtalen og utagerteverbaltetteraten av «tøffingene» kom i mål og etterlysteheiarop. 

Ønsketom heiarop er ikke et problem i seg selv, og det er kanskje urettferdig å bruke«Norges tøffeste»-deltakeren som eksempel. Samtidig observerer jeg noe i vår digitale tid som vi bør ta tak i: atheiaropenei altfor stor grad blirdet som definerer verdien av det arbeidet eller den aktiviteten man utfører. 

Ikke typisk

Vinner av «Norges tøffeste», Isak Dreyer,har ikke fått sin utholdenhet og sitt pågangsmot gjennomheiarop.Isakerfisker,tømrerog underdog, men full av mot og lyst til åbli Norges tøffeste.Han har ikke PC, fortellerNRK, han går helst i slitte klær og jakter med hunden Buster.Som NRK skriver: han er ingen typisk 94-modell.Hva er det hos Isak – og andre«tøffinger» jeg kjenner – som berører og utfordrer meg?

Verdi i seg selv

Jeg tror dethandler om at de signaliserer at det de er og gjør, har en verdi i seg selv. De trenger ikke omverdenens heiarop.Jo, morsog fars kjærlighet og bekreftelse er en basis også inn i deres liv. Men de framstår ikke med et umettelig behov for stadigeanerkjennelser for kroppen, turen, klærne eller humoren de klarer å formidle ut i sosiale medier.Dearbeideret sykehjemeller enbyggeplass, de går på fjellturer eller treningsstudioet. Uten å søkeheiarop.For aktiviteten har en verdi i seg selv, om deteret menneske som skal stelles, en vegg som skal reises eller en natur man vil oppleve.Verdienav å gjøre en jobb. Verdien av å oppleve.  

Balansepunkt 

«Tøffhet»erikke fasade, likeveler hele vår verdennærmestbesattavfasade,prestasjonog bekreftelse. Hvordan ser jeg ut?Hvor tungt kan jeg løfte? Kan jeg få et amen?Å bære en 2×6 frem til en byggeplass har en verdi i seg selv, men å sveive rundt på enkettlebellhar i prinsippet ingen nytteverdi. Selvsagt har det en helsegevinst,mendetholder ikkefor mange, så verdien må økesi synlighet og heiarop.Da er denondesirkelenfaretruende nær.I balansepunktet mellombekreftelseog gleden av å ha en fungerende kroppkanverdienglippe.Jegtrengerbareet rasktskrollpå Instagram for å skjønne at utforbakkenblirbratt for mange når likes, sponsorerog heiarop ikke tikker inn.Hvorfor heierdu ikke på meg?Jeg gjør det,heledeg. 

Verne om verdiene 

Nærhet til naturenkanpå mange måter kalibrere detindre kompasset. Naturen tar ikke hensyn til hva du føler, heier ikke på deg og tar brått livet av deg, om du er mer opptatt av om GoProen fungerer enn å gjøre gode vurderinger. Å navigere seg frem i livet  toppturski og selfiestang uten heiarop, blir knalltøft, om ikke helt grunnleggende verdier er på plass.Naturenogopplevelsenhaen verdi i seg selv, det er en verdi som vi alle har et ansvar for å verne om.

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Hvor langt ut skal man zoome?

Foto: unsplash.comHvor langt ut skal man zoome?   Foto: Unsplash.comTekst: Jarle HauglandI Vårt Land 9.april oppfordrer Erik Andreassen oss til å zoome ut i møte med teologiske spørsmål. Årsaken er at jeg har begrunnet min holdning til Vårt Lands TV-satsing med...

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Nysgjerrig?

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This