Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Kristne organisasjoner henger etter på digitalisering

av | 8. jan, 2018 | Nyheter

Kristne organisasjoner henger etter på digitalisering

av jan 8, 2018

Bibelleseringen lanserer nå en mobilapp som skal samle digitale bibelressurser for ungdom.

Det hele startet med at Bibelleseringen slet med å få nok betalende abonnenter til sitt blad for ungdom kalt Connect.

– Ungdom i dag abonnerer ikke lenger på papirmagasiner, sier Finn Olav Felipe Jøssang som er bibelinspirator og redaktør for Connect.

Nå lanserer Bibelleseringen en mobilapp med digitale bibelressurser for ungdom fra 14 til 19 år.

– Vi skjønte at vi måtte gjøre noe digitalt, men at vi ikke kunne gjøre det alene, sier Jøssang.

Bibelleseringen ønsker nå å samle digitale bibelressurser fra flere kristne ungdomsorganisasjoner i appen kalt Bibelappen Connect.

– Det er viktig at man ikke bare flytter tekst fra papir over på skjerm, men at vi tilpasser ting til det digitale formatet, sier Connect-redaktøren.

Lite digitalt

Han tror mange kristne ungdomsorganisasjoner har gode ressurser som ligger spredt rundt omkring på ulike nettsider.

– Vi ønsker å skape en felles app der de også kan publisere sine ressurser, i tillegg til våre egne, sier Jøssang.

I tillegg til en rekke ungdomsorganisasjoner tok Jøssang også kontakt med organisasjonen Tro & Medier som kastet seg på med en gang.

– Dette er en god og viktig satsning. Det er spennende med en app som samler innhold som kan hjelpe ungdommer i deres trosliv og bibellesning, sier daglig leder i Tro & Medier Jarle Haugland.

Jøssang tror Connect-appen kan være med å utfordre organisasjonene til å lage mer digitale ressurser og mener at kristne ungdomsorganisasjoner i Norge har ligget etter i utviklingen her.

– Da vi jobbet med appen så vi at det finnes så å si ingen kristne ungdomsapper på norsk, så her er det et stort behov. Det eneste vi fant var bibelleseplaner på den norske versjonen av YouVersion, Connect-redaktøren.

Haugland er enig med Jøssang.

– Jeg tror ikke vi som kristne organisasjoner har tatt i bruk nok av de mulighetene som finnes digitalt. Vi er ikke forut for vår tid, for å si det sånn, sier han.

 

Gratis for brukerne

Bibelleseringen har kontakt med 4-5 ungdomsorganisasjoner, men venter på styrevedtak i de ulike organisasjonene før de kan si hvem som blir med.

– Organisasjonene som blir med vil betale et årlig beløp og vi håper dette kan dekke nesten halvparten av driftsutgiftene med appen. Resten håper vi å få inn gjennom givertjeneste, sier Jøssang.

For ungdommene som bruker appen skal alt være gratis.

– Hvis ikke tror jeg ikke vi hadde fått så mange brukere i målgruppa. Det er dessuten mye dyrere å utvikle en app med betalingsløsning, så der ville vinninga gått opp i spinninga, sier Jøssang.

Sterkere samarbeid

Alle de aktuelle organisasjonene har, ifølge Jøssang, samme teologiske ståsted som Bibelleseringen.

– Det ligger som et villkår at det er Bibelleseringens trosgrunnlag, og et evangelisk konservativt bibelsyn, som ligger til grunn, sier Jøssang som håper appen kan bidra til sterkere samarbeid mellom organisasjonene.

Tro & Medier ser store fordeler med å samarbeide istedenfor å utvikle egne apper.

– Jeg tror at hvis man skal lykkes må det bli en felles nummer en-app for ungdom og ikke fragmenteres opp i fjorten ulike apper, sier Haugland.

Håper på toveiskommunikasjon

Sammen med Tro & Medier utviklet Bibelleseringen konseptet bak appen.

– Vi kaller det en bibel-app, med ressurser tilknyttet Bibelen. Den skal hjelpe ungdom med deres daglige bibelbruk og etterfølgelse av Jesus, sier Jøssang.

Appen skal også åpne for at brukerne kan sende inn spørsmål om ting de lurer på med tanke på Bibelen og troen.

– Jeg håper det blir en toveiskommunikasjon med ungdommene slik at vi kan bidra med å gi dem direkte oppfølging i hverdagen, sier Jøssang. KPK

Tekst/foto: Ingunn Marie Ruud, KPK

Finn Olav Felipe Jøssang er bibelinspirator og redaktør for Connect.

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Jesus synlig i julen

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

#
$