En verktøykasse for karakterbygging

Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy som er inni hodet og hjertet ditt. Ja, jeg vet det høres rart ut, men inni der skal du fremover bygge noe utrolig...

Mediekommentaren

Hvem er offeret i mediefortellingen om abort?

I et seminar jeg var på for en stund siden, underviste Hans-Christian Vadseth fra First House om rollene mediene tildeler aktører i en nyhetssak. I pressens historiefortelling finnes det stort sett alltid en skurk, et offer, en helt og en ekspert. Dette definerer...

Fikk du med
deg uka ros?

Hva er problemet vi forsøker å løse?

  «Hva er problemet dere forsøker å løse?» Spørsmålet ble stilt på et kurs der en rekke frivillige organisasjoner var representert. Spørsmålet er uendelig viktig og bør stilles med jevne mellomrom av alle som driver et kristent arbeid. [podbean...

Det er to valg i møte med pornografi: Elske eller hate

Den amerikanske organisasjonen Fight The New Drug tagger sine Instagramposter med #pornkillslove. Påstanden om at porno dreper kjærligheten stemmer, og det er på tide at også mediene kommuniserer dette.  [podbean resource="episode=8nrj9-917e52" type="audio-rectangle"...

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Denne nye tilstanden i ekteskapet vårt oppstod for noen uker siden, etter at vi hadde sendt et visst antall bilder til hverandre på Snapchat. Vi har til og med fått et hjerte ved siden av navnene våre.

Hvordan holde påskebudskapet levende i mediene?

 «Mens julesanger strømmer ut fra både radiostasjoner og kjøpesentra i ukene før jul, er påskesangene fraværende på veg inn i høytiden. Hva er det som gjør at juleevangeliet får så mye sterkere gjennomslag i det offentlige rom enn det påskeevangeliet får?»  spurte...

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

Hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – her er fem tips til menigheter og organisasjoner som kanskje kan gjøre det enklere. Jesus er pålogget, det vet vi. Han er på Instagram, på Facebook og på Snapchat....

Fastetid i informasjonsstrømmen

Vi lever i en overflod av informasjon, nyheter og underholdning og hele verden er kun et klikk unna. Hvordan får man tid til Gud? Fastetiden kan gi oss livsviktige pustehull, skriver Jarle Haugland i ukas mediekommentar. [podbean resource="episode=x7tmn-877c8d"...

Seksuelle grenser er elefanten i rommet

Alkoholen kalles for elefanten i rommet i #metoo-debatten. Det er delvis sant, samtidig som samfunnet vårt har tøyd de seksuelle grensene så langt at de nesten er visket ut. Manglende grensesetting er den største elefanten i vår seksualiserte offentlighet.  Forfatter:...

Den gamle damen og Trump

  President Donald Trump har annonsert at han 17.januar vil dele ut «The Fake News Award», en pris til de mest forutinntatte og korrupte mediene. Han angriper dermed en av de viktigste verdiene i et vestlig demokrati: tilliten til våre medmennesker.  [podbean...

En mediebrukers guide til julen

Når du har vaska golvet, børi ved og hengt opp fuggelband, da er det ofte godt å synke ned i lenestolen og la skjermene tilby deg litt kjærkommen avkobling. Jeg har lyst til å dele noen refleksjoner om mediebruk, en slags «mediebrukers guide til julen», som du kan ta med deg i lenestolen.

Er du en digital disippel?

Vi lever i en mer og mer digitalisert hverdag. Hvordan lar vi dette prege oss? Hvilke utfordringer og muligheter ligger og venter bak neste skjerm? Her kommer noen tips om hvordan du kan leve som en digital disippel i 2017.

Barn banner på «Nytt på nytt» hva gjør du?

 «Fy faen», satt barna og sang på NRKs «Nytt på nytt» for et par uker siden. Og sist søndag etterlignet Are Sende Osen nattverden i programmet «På tro og Are» da han delte ut øl og ost, mens han sa: «Dette er mitt øl. Dette er min ost.»  Det er helt naturlig at vi...

Ta 5 minutter

Mediene er en av de virkelig store påvirkiningkildene i vårt samfunn – på godt og vondt. Vi vil at Gud skal prege hjertene, både hos medieaktørene og hos mediebrukeren.

Da trenger vi å be!

Skriv deg opp her for å motta vårt ukentlige bønnebrev

Jeg vil bli Mediepartner

Ved å krysse av under godtar du Tro & Mediers personvernerklæring

7 + 14 =

Programreaksjon

Tro & Medier trenger dine innspill.
Du er våre øyne og ører. Dine programreaksjoner hjelper oss i vår kontakt med mediene.

Vær gjerne konkret i dine tilbakemeldinger. For eksempel kanal, program, klokkeslett og hendelse.

Ved å krysse av under godtar du at vi registrerer programreaksjonen din i hendhold til personvernerklæringen til Tro & Medier.

5 + 15 =

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Tegning av kamera

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This