Norges nye VM-låt treffer et ømt punkt i kulturen vår

Av Rune Tobiassen, daglig leder i Tro & Medier.

På selveste 17. mai ble den nye offisielle sangen for fotball-VM lansert. Nicolay Ramm og Markus Neby står bak låta «Sammen for Norge».
Det er noe fascinerende med hvordan en ganske enkel fotball-låt plutselig kan få meg til å rette meg litt opp i ryggen. Ikke fordi teksten er komplisert. Snarere tvert imot. Den er nesten for forutsigbar. Store refreng. Enkle linjer. Modulasjoner som får hårene til å reise seg akkurat når de skal. Bilder som vekker nasjonalfølelse og viser det norske mangfoldet. Stemmer vi kjenner igjen, og musikalske referanser som treffer bredt – fra Bjarne Brøndbo i DDE til Sissel Kyrkjebø og Marcus og Martinus.
Og kanskje er det nettopp derfor den virker. For i en tid hvor nesten alt handler om å skille seg ut, treffer det overraskende godt når noen prøver å samle oss. Det er lenge siden vi har hatt mange arenaer hvor «alle» faktisk er med. De fleste av oss lever i hver våre digitale rom. Vi ser forskjellige nyheter, følger forskjellige mennesker og reagerer på forskjellige saker. Mye i tiden vi lever i trekker oss i retning av fragmentering og polarisering.
Så kommer plutselig en VM-låt som forsøker å samle et folk rundt noe større enn individet: «Nå står vi sammen for Norge!» Det høres enkelt ut. Men kanskje er det nettopp derfor folk synger med. Ikke fordi en VM-låt plutselig er så viktig, men fordi slike sanger avslører hva mennesker lengter etter. For mennesker tåler faktisk ikke bare å være individer. Vi trenger å høre til noe.
Låta fungerer fordi den beskriver et «vi» mange savner. Alle generasjoner, alle yrker og alle samfunnslag er representert. Vi lengter etter steder hvor vi ikke først og fremst er motstandere, men medspillere. Et fotball-VM blir et av få rom igjen hvor mennesker med helt ulik bakgrunn faktisk synger det samme.
Supportersanger, skjerf, ritualer, forventning, fellessang, helter, historier og generasjoner som samles. Det ligner nesten en form for liturgi. Ikke fordi fotball er religion, men fordi mennesket er skapt for tilhørighet, håp og felles retning. Fotball handler aldri bare om fotball. Det handler om identitet, minner, fellesskap og noe å tro på sammen.
At Egil «Drillo» Olsen og Arne Scheie er med i VM-låta, gir oss også noe mer enn nostalgi. De representerer felles minner og historier vi bærer med oss, men også en felles identitet. I en kultur som hele tiden jager det nye, er det nesten rørende hvordan gamle stemmer fortsatt skaper trygghet. Når de to veteranene har tro på at Norge kan utrette noe stort i VM, smitter det over på oss vantroende.
Låta peker også mot noe enda større. For den store utfordringen i vår tid er ikke bare polarisering, men passivisering. Vi blir tilskuere til politikken, til samfunnet, til troen, til hverandres liv og til verdens problemer. Vi scroller mer enn vi deltar. I fotball er det elleve spillere på banen og resten på tribunen. Et samfunn kan ikke fungere slik. Der må flere inn på banen.
Disse enkle elementene er kanskje en forklaring på hvorfor en enkel fotballsang treffer så dypt. Den minner oss om noe vi holder på å glemme: Vi trenger hverandre!
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene. Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
[gi_en_gave_iframe]
Hvem lytter når de unge spør?
Han ble stående igjen da samlingen var ferdig. Litt på avstand, men likevel nærme nok. De andre begynte å trekke ut av lokalet. Men han ble. «Tenkte du på noe?» spurte jeg. Han nikket. «Vil du prate?» Dermed var vi i gang. En ærlig samtale om ønsket om å leve rent med...
5 enkle tips for å bruke tid med Gud i ferien
Det er lett å ta sommerferie, også fra Gud, men det trenger ikke å være sånn! Her er noen måter du kan invitere ham med inn i sommerplanene – enten du ligger på stranda eller skal ut på lange bilturer med familien.Ferie er en fantastisk tid for lave skuldre, sol og...
Sommertips: Oppdag Norges kristne røtter!
Britt-Ellen synes det er gøy å legge ferien innom steder der norsk kristenhistorie ble skrevet. Nå anbefaler hun andre til å gjøre det samme. Sommeren er for mange synonymt med å pakke bilen og legge ut på tur. Men i stedet for bare å kjøre fra A til B, velger...























