Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ukas ros går til Kripos og kampanjen «Delbart?»

av | 5. feb, 2019 | Ukas ros

Ukas ros går til Kripos og kampanjen «Delbart?»

av feb 5, 2019

Foto: Skjermdump fra filmen på YouTube

I alderen 13-18 år har 13 prosent delt nakenbilder av seg selv på nett det siste året, ifølge Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse 2018. Nå tar politiet grep og ønsker å forebygge deling av seksualiserte bilder og videoer med kampanjen «Delbart?». Dette ønsker vi å rose!

– Jeg er imponert over ansvaret politiet viser og håper at foresatte følger opp med å våge å være tydelige voksne som utruster unge til å ta gode valg. Unge må oppleve seg verdifulle om de skal kunne sette grenser for seg selv, sier Alexis Lundh, leder for HeltFri-arbeidet til Tro & Medier.  

Kampanjen er et interaktivt undervisningsopplegg for ungdommer i alderen 13-16 år og deres foreldre. Produksjon, oppbevaring og deling av nakenbilder og seksualisert innhold er ofte straffbart, men ikke mange ungdommer er klar over dette.  

– Det er en kjensgjerning at seksualitet utforskes på nett. Derfor er det bra at politiet tar denne trenden på alvor og jobber aktivt for en lavere andel delinger, sier Alexis Lundh.  

Vi retter en stor takk til politiet for dette arbeidet og ønsker å heie det frem.  

· Flere nettaviser har skrevet om kampanjen. 

I filmen treffer vi blant andre Kaisa som opplever ulike dilemmaer når det gjelder bildedeling. Laget av Wergeland Apenes/Ernö/Ferdi

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Bygger relasjoner over nett

Bygger relasjoner over nett

Mads har en stor lidenskap for dataspill og kirke. Han er ingen online misjonær, men trygg i troen. Det åpner for spennende relasjoner på...

Analyse av Lovleg

Analyse av Lovleg

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv 1.april blir vi invitert inn i Fosen bedehus på Karmøy, et bedehus som også var sentralt da NRK sendte dokumentaren...

Nå logger jeg av

Nå logger jeg av

På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta...

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer...

En verktøykasse for karakterbygging

En verktøykasse for karakterbygging

Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy...

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

De første ukene i dette medieåret har vært tankevekkende. I forbindelse med at KrF ble en del av regjeringen, var det tre saker som fikk betydelig...

Analyse av Ex on the Beach

Analyse av Ex on the Beach

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Analyse av Morgenandakten

Analyse av Morgenandakten

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv...

#
$