Ukas ros til Martin Luther
For 500 år siden spikret Martin Luther opp 95 teser på kirkedøren til slottskirken i Wittenberg. Det var starten på reformasjonen.
I forbindelse med jubileet ønsker vi å gi Martin Luther ukas ros – med en 500 års forsinkelse. Vi kan kjenne oss igjen i Luther og måten han startet reformasjonen på. Kirkedøren han spikret opp sine teser på var datidens Facebook. Det var vanlig at studenter og professorer hengte opp sine meninger på akkurat denne døren – ikke veldig ulikt dagens Facebook-vegg.
Folk leste det han skrev, forsto det og delte det videre til hele Tyskland. På samme måte ønsker vi å bruke de mediene vi har tilgjengelig til å spre verdens beste budskap – evangeliet om Jesus.
Men det stoppet ikke der. Martin Luther gjorde troen, gjennom bibelen, tilgjengelig for alle. Hans oversettelse av biblene til tysk var banebrytende. «Uten boktrykkerkunsten – ingen reformasjon», skriver Lars Dahle, daglig leder i Damaris Norge. Det er spissformulert, men sant.
Videre brukte han boktrykkerkunsten til å produsere sentrale bøker, hefter og traktater.
500 år senere kan vi se tilbake på denne dagen, hvor Martin Luther publiserte sine teser på datidens Facebook, og snudde kirkehistorien helt på hodet.
For oss i Tro & Medier er han et forbilde og en inspirasjon til å se de mulighetene som finnes i ny teknologi.
Foto: thierry ehrmann/Flickr.com
Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.
Ukas ros til Ola Schrøder Røyset
Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.
Ukas ros til Pokémon Go-kateket
Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.
Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»
– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.