Morgenandakten – med eller uten Jesus?

av | 4. feb, 2015 | Mediekommentaren

Lytt til radiokommentaren

Det har skapt reaksjoner at forrige ukes morgenandakter på NRK ikke hadde med Fader vår eller Velsignelsen, og at budskapet var mellommenneskelige betraktninger mer enn et kristent budskap. En rekke lyttere savnet et ord fra Bibelen, en bønn som Jesus lærte oss og en velsignelse fra Gud, som de kunne ta med seg ut i dagen.

Derfor håper jeg forrige ukes eksperiment legges i en skuff og merkes: «Testet, men ikke videreført.» Det er prisverdig at NRK uttaler at de vil satse på andakten slik at den betyr noe for mange folk, slik Njord Røv, sjef for livssynsavdelingen i NRK, uttalte til Vårt Land. Men da er det ikke en god strategi å ta bort det som virkelig er viktig, sett fra et kristent perspektiv: Bibelen, bønn og en velsignelse fra Gud.

Forandring er sunt. Men forankring er enda viktigere.

Men hvorfor skjer dette? Hvorfor får vi med ujevne mellomrom reaksjoner til oss i Familie & Medier på at andaktene ikke har et klart evangelium – og heldigvis også flere ganger det motsatte: stor takknemlighet over budskapet fra andaktsholderne?

Fordi NRK skal gjenspeile vår kristne arv. Og måten den forvaltes på i kirken i dag er at vi har et mangfold av stemmer, fra det tydelig evangeliske og over til en trosutøvelse der det er vanskelig å få øye på Jesus. «Jeg har nesten glemt at kirken er opptatt av Jesus, for de sier det jo aldri.» Denne spissformuleringen kom den profilerte kommentatoren Elin Ørjasæter med i forbindelse med kirkevalget i 2011. Det er altså kanskje ikke bare NRKs eksperimentering som gjør at det kristne budskapet til tider utvannes i andakten. Kanskje lupen først må settes på oss selv, det kristne fellesskapet?

NRK må selvsagt oppmuntres til å ivareta det tydelig kristne budskapet, og ikke skape en slags livsfilosofisk hybrid som forsøker å imøtekomme alle livssyn. Det fører bare til at ingen blir fornøyde. Men samtidig – og kanskje enda viktigere – må vi gå inn i bønn og arbeid for at vi som tilhører den kristne tro i Norge, kan samles rundt Jesus og la hans lys stråle i oss, mellom oss og gjennom oss. Når NRK da spør seg selv om hvordan de kan gjenspeile den kristne arven i landet, så er det dette de tenker på: Kirken som et fellesskap av mennesker som selv gjenspeiler Jesus og i ord og handling – og er et vitnesbyrd om ham. Det vil også få spennende konsekvenser for Morgenandakten.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jeg ønsker å motta:
Personvernerklæring
=
#

Siste innlegg

$
Kristenretten

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#
$