Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Teologi for medieteknologi

Foto:

av | 2. jul, 2024 | Nyheter

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning?

Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

Vi har opplevd en medierevolusjon de siste 15 årene. Men jeg lurer på om vi like gjerne skal omtale det som en hverdagsrevolusjon, for medieteknologien har inntatt så mange områder av livene våre, og så mange timer av dagen vår.  

I møte med en slik hverdagsrevolusjon trenger vi å stoppe opp og spørre: Hva har Gud å si inn i dette? Selv om dette gjelder alle generasjoner, er det ikke minst viktig å spørre om hvordan det preger barn og unge og deres etterfølgelse av Jesus? Gir teknologien dem nøytrale verktøy som kan brukes til ondt og godt, eller bærer de med seg en egen forandringskraft? 

Jeg tror vi trenger en teologi for medieteknologi som kan hjelpe oss til å se på vår teknologiske samtid med Guds perspektiv. Slik kan vi bedre veilede barn og unge, utruste dem til å følge Jesus, vite hva vi skal anerkjenne og omfavne, og hva vi skal fraråde og advare mot. Og alt mellom der. 

Det står i 1.Krøn 12,32 om Jissakars etterkommere, at de «hadde innsikt i å tyde tidene, så de visste hva Israel burde gjøre». En slik innsikt trenger vi også i dag, og jeg tror vi, med Guds hjelp, kan søke dette sammen.  

Dette er så langt jeg har kommet foreløpig: 

Hvordan preger medieteknologien livets fire relasjoner? 

Vi er skapt som relasjonelle vesener, for å leve i relasjon til Gud, til oss selv, til våre medmennesker og til skaperverket. Hvordan preger teknologien disse fire relasjonene? Dette er på godt og vondt, for medielandskapet gir oss en kompleks blanding av gøy og skadelig, lærerikt og unyttig, viktig og destruktivt. 

På sitt beste kan medieteknologien bidra til å styrke disse relasjonene. Den kan bidra til å føre barn og unge nærmere Gud, hjelpe dem å forstå seg selv og til å være mer til stede i eget liv. Den kan føre til at eksisterende relasjoner styrkes og nye kontakter knyttes. Og medieteknologien kan bidra til økt engasjement for å ta vare på skaperverket. 

Samtidig finnes det også eksempler på hvordan medieteknologien skader en eller flere av de viktige relasjonene. Som fører barn og unge bort fra Gud, hindrer tilstedeværelse i eget liv, skader relasjoner og ødelegger skaperverket. 

Når vi skal utarbeide en teologi for medieteknologi, må vi spørre oss hvordan disse fire relasjonene påvirkes av vår nye hverdag, full av skjermer.  

Medieteknologien i lys av Guds historie 

Så tror jeg også det er noen sentrale moment i Guds store fortelling som er relevant her.  

Ta for eksempel skapelsen. Hva betyr det at Gud skapte materien, det fysiske? Han formet trær, planter, dyr, mennesket som mann og kvinne. Han gav oss hud som kunne både gi og føle en klem. Han gav oss øyne, ører og munn til å kommunisere med hverandre. Vi er skapt som relasjonelle mennesker av kjøtt og blod, ikke bits og bytes.  

Samtidig er vi skapende og kreative vesener, skapt i bildet til han som har skapt alt. Er ikke det digitale og alt det kreative som kan blomstre på denne arenaen et vitnesbyrd om dette? 

Så kom fallet, og med det muligheten til å bruke det gode til noe ondt. Mens medieteknologien har i seg muligheten for moro, læring, relasjonsbygging og misjon, har gjør fallets realitet at skjermene også kan bidra til ensomhet, polarisering og avhengighet.  

Guds historie forteller også om inkarnasjonen – at Gud ble menneske for å frelse oss. Har det noe å si oss inn i vår digitale tid, der barn og unge lever mer og mer av sitt liv i et digitalt univers? Gud kommuniserer til oss gjennom det fysiske, gjennom brød og vin i nattverden, håndspåleggelse i bønnen, vann i dåpen. Kan kirken bli digital?  

Hva med misjonsoppdraget, da? Vi er kalt til å gjøre alle folkeslag til Jesu disipler. Styrker eller svekker medieteknologien dette oppdraget? Kan det være slik at den gir oss både større muligheter enn vi har utforsket til nå, samtidig som den bærer med seg større farer enn vi er klar over? 

Del gjerne dine tanker med meg på jarle@troogmedier.no. Jeg håper resultatet av arbeidet blir en teologi som hjelper oss å stå rustet i møte med en teknologisk endring som mangler historisk sidestykke – så vi kan utruste barn og unge følge Jesus i en verden full av skjermer. 


Denne saken ble først publisert i bladet vårt «På Bølgelengde» i 2023 – Abonner gratis her

Arkiv for Nyheter

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jeg ønsker å motta:
Personvernerklæring
=
#

Siste innlegg

$
Fikk du med deg dette? Uke 40

Fikk du med deg dette? Uke 40

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

– Vi trenger dere!

– Vi trenger dere!

Vi er samlet i Incheon utenfor Seoul – over 5000 kristne fra over 200 land til historiens fjerde kongress i Lausannebevegelsen. Dette er en...

Fikk du med deg dette? Uke 38

Fikk du med deg dette? Uke 38

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 37

Fikk du med deg dette? Uke 37

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 36

Fikk du med deg dette? Uke 36

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 35

Fikk du med deg dette? Uke 35

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 34

Fikk du med deg dette? Uke 34

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

#
$