Mediekommentaren
Hode, ikke hale, i medielandskapet
Vi må begynne å definere mediebildet, ikke bare reagere på det. Vi er kalt til å være hode, ikke hale.
Lederskap, ære og fall
Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.
Fikk du med
deg uka ros?
Fortell at Jesus overvant døden – hele året!
Vi har lagt påskefeiringen bak oss, men budskapet må leve, pulsere og spres i og ut fra kirken hele året, skriver Jarle Haugland.
Kraften i påskens budskap
Jeg tror påsken er det sterkeste stedet å begynne i møte med motløsheten, håpløsheten og uroen som preger vår verden så sårt. Gud ble menneske, og Guds sønn var godt kjent med dødsangst i Getsemane. Men han gikk hele veien til Golgata og vant seier.
“Så stakk det dem i hjertet”
Jeg brukte litt tid på å fordøye nyheten, før jeg orket å gå inn på noen aviser for å se hva som var skrevet. Det jeg så var rystende. Vi kunne vel alle kjenne på avmakt og hjelpeløshet den dagen. Goliat mot David. Jeg fant meg selv på kne, dekket i tårer og snørr noen timer etterpå. I bønn for Ukraina og menneskene som så urettferdig står midt mellom en stormakt og dens mål.
Bibelen på podkast ble redningen
Det at man kan ta imot Guds ord uten å bruke øynene ga meg et helt annet bilde på hva historiene betyr. Det tillot meg å i større grad bruke kreativitet, som er gitt av Gud, til tolkning. Det oppleves mer visuelt og ekte, og det tilfører virkelig mye godt inn i min tro og mitt gudsliv.
Digitale distraksjoner og muligheter i fastetiden
Denne gangen sender vi ut to parallelle mediekommentarer. I forkant av fastetiden: Handler det gode livet om å redusere de digitale distraksjonene eller om å gripe de digitale mulighetene?
Er det så farlig med pornografi?
Av Jarle Haugland– Jeg tror vi har en tsunami foran oss. En tsunami av mennesker som blir sittende fast i porno. Ordene kommer fra Vineyard-pastor Torbjörn Freij, sitert i Vårt Land 3.februar. Avisen skriver om et nytt nettverk av kristne organisasjoner i Sverige som...
To uenige, fantastiske menn på Farmen
Av Alexis Lundh«Vebjørn er oppriktig – og det trodde jeg aldri at skulle komme ut av min munn – en fantastisk mann», uttalte Farmen-deltaker Niklas Baarli etter å ha blitt kjent med Vebjørn Selbekk på gården i TV2-programmet. Baarli var forberedt på å gå inn i kampen...
Hvem skal du slutte å følge?
Av Jenny Ofrim Bruvik«Nytt år og nye muligheter», sier man ofte etter rakettene har skutt sin fart opp og tegnet lyse bilder på den mørke himmelen. Vi roper «godt nyttår» og feirer det gamle og gleder oss til det som kommer, og over muligheten til å starte på nytt....
Jesus på barne-tv i jula?
Det blir stadig vanskeligere å finne det kristne julebudskapet på NRK Super. Men hvem sitt ansvar er det?
Et vekkerrop
Vi ble kanskje sjokkert, men jeg er redd for at effekten var kortvarig. Vi ristet på hodet over hva noen ungdommer på Sørlandet gjorde, og livet gikk videre med nyere nyheter eller statuser på Facebook.
To utfordringer til menighetsledere i en digital tid
– Nedgraderer jeg digitale relasjoner og sier at det ikke er «ordentlig fellesskap»? Ja, kanskje. Men det finnes muligheter for noe rikere, sier Jarle Haugland.
Jeg sletter mine kontoer på Facebook og Instagram
Noen personligheter engasjerer og begeistrer. Hvordan kan vi fremelske kristne forbilder som peker på Jesus i mediene?
«Kompass» på NRK åpner opp for viktige samtaler
Nytt program på NRK P2 kan åpne for livssynssamtaler. Les hva Jarle Haugland skriver om “Kompass” i Mediekommentaren.
Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?
I Lindmo på NRK hevdet komiker Einar Tørnquist at enhver ikke kan ha sin egen sannhet. Dette skriver Jarle om i ukas mediekommentar. Les og se om du er enig!
Ta 5 minutter
Mediene er en av de virkelig store påvirkiningkildene i vårt samfunn – på godt og vondt. Vi vil at Gud skal prege hjertene, både hos medieaktørene og hos mediebrukeren.
Da trenger vi å be!
Skriv deg opp her for å motta vårt ukentlige bønnebrev
Programrekasjoner
Tro & Medier trenger dine innspill.
Du er våre øyne og ører. Dine programreaksjoner hjelper oss i vår kontakt med mediene.
Vær gjerne konkret i dine tilbakemeldinger. For eksempel kanal, program, klokkeslett og hendelse.