En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier utspilles i ens hverdag, mens andre historier ligger mer i bakgrunnen, som grunnfortellinger i samfunnet vi lever i. ...

Mediekommentaren

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier utspilles i ens hverdag, mens andre historier ligger mer i bakgrunnen, som grunnfortellinger i samfunnet vi lever i. ...

NRK Super forveksler sensur med ansvar

Foto: Skjermdump fra NRK Super/Youtube «Vi driver ikke med sensur», svarte NRK Super etter at Julie Bergan hadde stått på MGPjr og sunget: «Shut the fuck up and get the fuck out!» Men er det sant? Foretas det ingen redaksjonelle vurderinger i NRKs barnekanal? Er det...

Fikk du med
deg uka ros?

Påskens budskap utfordrer oss til misjon

«Han er oppstanden!» skal det snart lyde i kirker over hele verden. Og mennesker av alle tungemål, nasjonaliteter, aldre, raser, personligheter og så videre svarer i et rungende: «Ja, han er sannelig oppstanden!» [podbean resource="episode=c2biq-adb05e"...

Nå logger jeg av

På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta blikkontakten tilbake, fellesskapet og tilstedeværelsen.   [podbean resource="episode=c7u5q-acd218" type="audio-rectangle"...

En verktøykasse for karakterbygging

Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy som er inni hodet og hjertet ditt. Ja, jeg vet det høres rart ut, men inni der skal du fremover bygge noe utrolig...

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

De første ukene i dette medieåret har vært tankevekkende. I forbindelse med at KrF ble en del av regjeringen, var det tre saker som fikk betydelig oppmerksomhet. Og som utfordrer oss kristne i den offentlige debatten.   [podbean resource="episode=7e6ri-aa01c0"...

Hvem er offeret i mediefortellingen om abort?

I et seminar jeg var på for en stund siden, underviste Hans-Christian Vadseth fra First House om rollene mediene tildeler aktører i en nyhetssak. I pressens historiefortelling finnes det stort sett alltid en skurk, et offer, en helt og en ekspert. Dette definerer...

Phubbing, FoMO og kjærligheten til skjermen

Det er elleve år siden iPhone kom til Norge. Tolv år siden Facebook ble tilgjengelig for Ola og Kari Nordmann. Og elleve år siden begrepet «sosiale medier» ble vanlig å bruke.  Elleve-tolv år er ikke mye. I hvert fall ikke om det handler om samfunnsutvikling eller...

Når Leo lytter, er det verdt høre etter

Foto: NRKProgramleder Leo Ajkic har reist rundt i landet og snakket med mennesker om hva som uroer dem. Resultatet har blitt programserien «Uro» på NRK, der Ajkic tar opp uroen for innvandring, velferdsstatens kollaps, sosiale medier og ensomhet, terror og...

Makt, privilegier og julens budskap

I et etterkristent land trenger kirken å gjenoppdage julens budskap for å finne sin sjel.  Den kristne tro har mistet sitt fotfeste som rådende tro i Norge. Vi kristne kan godt gjemme oss bak statistikk som viser at 71 prosent er medlem i Den norske kirke, i tillegg...

Ungdommene trenger hjelp i et seksualisert samfunn

Dommen er tydelig: Elevene ved Hop oppveksttun i Bergen sier seksualundervisningen er for dårlig. I Bergens Tidende (BT) 26.11. lover skolebyråd Roger Valhammer andre boller. Det store spørsmålet blir da: Hvem skal bake bollene? Takk BT som løfter tematikken! [podbean...

Er abort noe å tulle med?

I ukas mediekommentar skriver Kjetil Fyllingen et åpent brev til Bård Tufte Johansen og redaksjonen i NRK-programmet Nytt på Nytt.  Jeg har lenge vært fan av deg Bård Tufte Johansen.   Siden jeg så deg på scenen på Skjærgårdsgospel en gang midt på 90-tallet, har jeg...

Ta 5 minutter

Mediene er en av de virkelig store påvirkiningkildene i vårt samfunn – på godt og vondt. Vi vil at Gud skal prege hjertene, både hos medieaktørene og hos mediebrukeren.

Da trenger vi å be!

Skriv deg opp her for å motta vårt ukentlige bønnebrev

Jeg vil bli Mediepartner

Ved å krysse av under godtar du Tro & Mediers personvernerklæring

13 + 10 =

Programreaksjon

Tro & Medier trenger dine innspill.
Du er våre øyne og ører. Dine programreaksjoner hjelper oss i vår kontakt med mediene.

Vær gjerne konkret i dine tilbakemeldinger. For eksempel kanal, program, klokkeslett og hendelse.

Ved å krysse av under godtar du at vi registrerer programreaksjonen din i hendhold til personvernerklæringen til Tro & Medier.

5 + 9 =

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Tegning av kamera

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This