Jesus, Schau og letingen etter ekte kjærlighet

Foto: Viafilm/NRK Er det mulig å kjenne seg elsket på sitt aller verste? Det er noe TV-serien En natt og Bibelen sier mye om. TV-serien En natt på NRK kan ved første øyekast virke klissete, men holder hardt fast i virkeligheten. Manusforfatterne er Kristopher Schau og...

Mediekommentaren

Hvordan holde påskebudskapet levende i mediene?

 «Mens julesanger strømmer ut fra både radiostasjoner og kjøpesentra i ukene før jul, er påskesangene fraværende på veg inn i høytiden. Hva er det som gjør at juleevangeliet får så mye sterkere gjennomslag i det offentlige rom enn det påskeevangeliet får?»  spurte...

Fikk du med
deg uka ros?

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

Hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – her er fem tips til menigheter og organisasjoner som kanskje kan gjøre det enklere. Jesus er pålogget, det vet vi. Han er på Instagram, på Facebook og på Snapchat....

Fastetid i informasjonsstrømmen

Vi lever i en overflod av informasjon, nyheter og underholdning og hele verden er kun et klikk unna. Hvordan får man tid til Gud? Fastetiden kan gi oss livsviktige pustehull, skriver Jarle Haugland i ukas mediekommentar. [podbean resource="episode=x7tmn-877c8d"...

Seksuelle grenser er elefanten i rommet

  Alkoholen kalles for elefanten i rommet i #metoo-debatten. Det er delvis sant, samtidig som samfunnet vårt har tøyd de seksuelle grensene så langt at de nesten er visket ut. Manglende grensesetting er den største elefanten i vår seksualiserte offentlighet. ...

Den gamle damen og Trump

  President Donald Trump har annonsert at han 17.januar vil dele ut «The Fake News Award», en pris til de mest forutinntatte og korrupte mediene. Han angriper dermed en av de viktigste verdiene i et vestlig demokrati: tilliten til våre medmennesker.  [podbean...

En mediebrukers guide til julen

Når du har vaska golvet, børi ved og hengt opp fuggelband, da er det ofte godt å synke ned i lenestolen og la skjermene tilby deg litt kjærkommen avkobling. Jeg har lyst til å dele noen refleksjoner om mediebruk, en slags «mediebrukers guide til julen», som du kan ta med deg i lenestolen.

Er du en digital disippel?

Vi lever i en mer og mer digitalisert hverdag. Hvordan lar vi dette prege oss? Hvilke utfordringer og muligheter ligger og venter bak neste skjerm? Her kommer noen tips om hvordan du kan leve som en digital disippel i 2017.

Barn banner på «Nytt på nytt» hva gjør du?

 «Fy faen», satt barna og sang på NRKs «Nytt på nytt» for et par uker siden. Og sist søndag etterlignet Are Sende Osen nattverden i programmet «På tro og Are» da han delte ut øl og ost, mens han sa: «Dette er mitt øl. Dette er min ost.»  Det er helt naturlig at vi...

Tro på TV 2

Tro går ikke så lett av moten. Derfor er det gledelig å se at TV 2 har valgt religion, livssyn og livsfilosofi som et av sine fem satsingsområder.

Når taushet snakker

Barn og pornografi bør vekke en form for respons. Men tausheten knyttet til dette er skremmende. Jeg tror ikke det er med viten og vilje vi unngår å snakke, men skammen knyttet til pornografi er så sterk at den knebler oss.

Gir vi for lite ros til andre mennesker?

Tro & Medier har nylig delt ut Medierosen for 2017 til Salmer til alle tider på NRK. Dette gjør vi fordi det gode i mediene fortjener ros. Mennesker som lager innhold som bygger opp fortjener takk. Det er dessverre altfor lett å glemme.

Ta 5 minutter

Mediene er en av de virkelig store påvirkiningkildene i vårt samfunn - på godt og vondt. Vi vil at Gud skal prege hjertene, både hos medieaktørene og hos mediebrukeren.

Da trenger vi å be!

Skriv deg opp her for å motta vårt ukentlige bønnebrev

Jeg vil bli mediepartner

5 + 13 =

Programreaksjoner

Tro & Medier trenger dine innspill.
Du er våre øyne og ører. Dine programreaksjoner hjelper oss i vår kontakt med mediene.

Vær gjerne konkret i dine tilbakemeldinger. For eksempel kanal, program, klokkeslett og hendelse.

Ris eller ros?

3 + 4 =

Ta 5 minutter

Mediene er en av de virkelig store påvirkiningkildene i vårt samfunn - på godt og vondt. Vi vil at Gud skal prege hjertene, både hos medieaktørene og hos mediebrukeren.

Da trenger vi å be!

Skriv deg opp her for å motta vårt ukentlige bønnebrev

Jeg vil bli mediepartner

7 + 4 =

Senter for

Tro & Medier

Åpningstider

Meld deg på vårt

nyhetsbrev

Postadresse:
Postboks 2420 Solheimsviken
5824 BERGEN
Besøksadresse:
Fjøsangerveien 45
5054 Bergen
Tlf.: 56 31 40 50
E-post: post@troogmedier.no
Gaver:
Vipps: 55256
Kontonummer 3000.14.66824
Organisasjonsnr. 971 492 996

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

 

Senter for

Tro & Medier

Postadresse: Postboks 2420 Solheimsviken 5824 BERGEN

Besøksadresse: Fjøsangerveien 45 5054 Bergen

Tlf.: 56 31 40 50 E-post: post@troogmedier.no

Gaver: Vipps: 55256 Kontonummer 3000.14.66824 Organisasjonsnr. 971 492 996

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

 

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

© Copyright 2018 Tro & Medier

Tegning av kamera

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This