Av Jarle Haugland.
«Norges Kristelige Lytterlags formål er i størst mulig utstrekning å gjøre kringkastingen til et tjenlig arbeidsredskap i Guds rike til ære for Ham, hvis navn vi bærer», ble vedtatt 30.april 1935 som formål for organisasjonen som i dag – 90 år senere – heter Tro & Medier.
Hva ville Ole Hallesby, Ludvig Hope eller Hans Edvard Wisløff ha sagt dersom de hadde forstått hvor aktuelt oppdraget ville vært også i 2025? Hvordan ville de ha reagert hvis de fikk beskrevet hvordan medieutviklingen hadde revolusjonert våre liv?
I den tiden var det radioapparatet i stua og NRKs faste radiosendinger som var det nye. I dag … ja, det er jo egentlig ikke nødvendig å begynne å ramse opp smarttelefon, sosiale medier, internett, smartklokker, apper, streaming, VR-briller eller 5G-nett. Og så videre. For å ikke snakke om tidsbruken som har skutt i været de siste par tiårene, etter at vi fikk hele verden tilgjengelig i håndflaten vår.
Hva var Tro & Mediers oppdrag fra starten i 1935? Hvis vi parafraserer formålsparagrafen noe, kan vi si at oppdraget var å bruke medieteknologien til å spre Guds rike. Den gangen var det «kringkastingen», NRKs radiosendinger. I dag er det annen medieteknologi som er rådende, og Tro & Medier ønsker å bruke og fremelske en aktiv bruk av denne for å gi mennesker et møte med Jesus. Ikke minst er det viktig for vårt arbeid Jesus.net, med Mammashjerte og Preach!. Der brukes sosiale medier og digitale kursplattformer aktivt for å dele verdens viktigste budskap. Og Tro & Medier deler årlig ut mediestipend til prosjekter som bidrar til at kristne aktivt kan spre evangeliet i vår tids mediekanaler.
Året etter oppstarten kom det første medlemsbladet ut. «Vern ditt hjem» het det, og signaliserte at man ville hjelpe mennesker til god radiobruk. Det var kommet en verdiformidler inn i menneskers stuer, og man skulle ikke konsumere budskapene derfra ukritisk. Hjem og hjerter måtte beskyttes. Slik de også må i dag. «Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for livet utgår fra det», står det i Ordspråkene 4,23. De mange timene på skjermen gjør noe med oss – og med våre barn. Hvordan kan vi utruste neste generasjon til å ta medievalg som beskytter hjertet og styrker troen? Hvordan kan vi som voksne modellere etterfølgelse av Jesus i en hverdag full av skjermer?
Dette er en svært viktig sak for oss i Tro & Medier, og så langt vi kan se, blir dette enda viktigere de neste ti årene, frem mot hundreårsjubileet.
Hvordan vil Tro & Medier se ut om ti år? Jeg drømmer om å se en folkebevegelse av kristne som aktivt, og med brennende hjerter for Jesus, går sammen for å dele evangeliet ut på alle Norges skjermer, inn i alle landets bygder, byer, fjell og fjorder. Jeg drømmer om å se mennesker som møter Jesus når de skroller på mobilen eller lytter til en podkast. Jeg drømmer om å se mennesker bli satt i frihet fra porno, i så sterk grad at pornonettsteder legger ned sin virksomhet. Og jeg drømmer om et kristenfolk som i all sin mediebruk ærer Gud og gjenspeiler hans kjærlighet til andre.
Det er fint nok å feire 90 års historie. Men enda viktigere er det å bruke historien til å forme fremtiden. En fremtid der mennesker får møte Jesus i mediene.