Bli med og bygg en takknemlighetskultur!
Av Jarle Haugland
«Her på huset er de kristne kjent for å være klagete». Setningen jeg hørte for mange år siden fra en ansatt på ett av de største mediehusene i Norge, har satt seg fast i meg. Vi tilhører en Gud, Skaper og Far som er kjærlighet, som fyller oss med det som er godt, som velsigner våre dager og lar oss drikke av gledens bekk! Da er det et paradoks at vi først lar høre fra oss når vi er misfornøyde og har noe å kritisere.
Man kan helt sikkert problematisere en så generell påstand som denne medieansatte kom med, men jeg tenker vi har godt av å lytte til den. Den er ikke tatt ut av løse luften. Derfor ønsker Tro & Medier å bidra til en kulturendring. Vi vil telle velsignelser, takke for det gode, rose det aktverdige og heie på det som bygger opp. Paulus’ ord i Filipperbrevet 4,8 ligger der som en retningsgiver: «Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det!» Derfor deler vi både ut «Ukas ros» i hvert nyhetsbrev og ikke minst Medierosen en gang i året.
Akkurat nå er det avstemning for Medierosen 2023, som varer frem til 27.august. Her er det seks gode kandidater, som alle fortjener takk og ros for det de har bidratt med i mediebildet det siste året: Erlend Ofte Arntsen og VG hadde en svært god reportasje fra vekkelsen i Asbury, «Kompani Lauritzen: Tropp 1» samlet 12 unge mennesker for å gi dem hjelp til å takle voksenlivet, «Demenskoret» berørte en rekke tv-seere med varme, ærlighet og sangglede, Joel Nziza begeistrer i Fædrelandsvennens podkast «I all ydmykhet» med frimodig og glad kristentro, «Alle tiders sanger» gav oss sterke sanger og vitnesbyrd som pekte på Jesus og Camilla Amundsen gav oss et hellig øyeblikk da hun sang «O, bli hos meg» på «The Voice».
Lista kunne også vært lenger, for det finnes heldigvis mye å rose i medielandskapet. Og joda, noen ganger er det riktig å påtale det skadelige, det dårlige og nedbrytende i mediene. Men mer enn det håper jeg vi sammen kan forme en takknemlighetskultur som legges merke til også i mediehusene, og at vi gjennom det kan gi mennesker et glimt av gledens Herre!
Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning.