Da Roger Gihlemoen bodde i Tanzania med kone og barn, la han merke til at Rambo-filmer ble brukt som barne-TV. Det ga den prisbelønte animatøren en idé.
Fra en liten tanke har det vokst seg stort. Millioner har blitt investert. Norea og Tro & Medier har stor tro på Arven etter Adam. «Poetisk kunst, unikt og vakkert» er ord som blir brukt for å beskrive denne fascinerende animasjonsserien som rører både voksne og barn. Roger selv begeistres, men bruker ikke så store ord.
– Ideen spant ut av et vakuum etter at vi var ferdige med å ha hjemmeskole, samt en egoistisk tanke om at jeg ville ha noe å gjøre som jeg likte og var god på.
Samtidig så multikunstneren Gihlemoen et behov blant barna i Tanzania.
– Det måtte da finnes noe bedre enn Rambo-filmer til barne-TV, sier animatøren, som er Visual Effects Supervisor for serien.
Arven etter Adam er den store fortellingen om Guds redningsplan. Serien begynner med skapelsen og fortellingen om Adam og Eva, og slutter med Jesus og den ultimate prisen han måtte betale for å redde menneskeheten. Tittelen kom som en konsekvens av at ord som Gud eller Jesus ikke kommuniserer så godt med deler av målgruppen, forteller Roger.
– Adam kjenner de fleste til, og Bibelen begynner med Adam og slutter med den andre Adam, så jeg syntes det var passende. I tillegg lever vi jo nå i Adams arv, definerer rett og galt slik vi selv ønsker, akkurat som han gjorde, sier den prisbelønte animatøren.
Ideen kunne glippet
Da Roger først delte ideen for sin leder i Øst-Afrika, ble det foreslått noe enklere, noe som heller kunne oversettes i stedet for å lage noe nytt helt fra bunnen.
– Når jeg ser hvor mye jobb dette har blitt, så hadde han nok delvis rett. Samtidig har dette blitt noe unikt og flott. Her kunne altså det hele glippet, sier Roger.
Gihlemoen tror det som fikk ideen gjennom var det faktum at det fantes lite barne-TV av god kvalitet fra før.
– Jeg tror avgjørelsen med å gå videre på ideen ble tatt basert på min research, og at jeg ikke fant noe godt eksisterende innhold som egnet seg for dubbing. Men jeg var også veldig gira på å lage noe selv. Jeg synes jo faget mitt er gøy, sier han.
Resultatet er at Roger er ansatt i NLM for å jobbe fulltid med serien. Han føler et stort ansvar ved å forvalte alle millionene som er gitt inn i prosjektet, noe han til tider opplever som krevende.
– Jeg føler meg jo moralskt bundet til å gjennomføre. Dette er og har vært et ganske tungt arbeide og jeg kjenner på at jeg må gi noe tilbake til de som har gitt. Det er også krevende å ha ansvar for å bære et prosjekt med så mange mennesker involvert.
I en kommersiell setting hadde summen for dette prosjektet vært flere titalls millioner, mener Gihlemoen, kanskje opp mot 200 millioner for hele serien. Da ville også vekten av prosjektet blitt fordelt utover flere.
– Kanskje jeg får anledning til å gjøre et annet prosjekt en gang, hvor budsjettet er enda større og alle folkene er på plass fra dag en. Det hadde vært godt, sier han.
Snart dubbet til norsk
Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier, forteller at han ble veldig begeistret da han fikk se de første episodene av animasjonsserien Arven etter Adam. Et ønske om å få serien til Norge også, gjorde at Tro & Medier bestemte seg for å gjøre en kronerulling. Sammen med et mediestipend, har Norea nå fått 200.000 kr fra Tro & Medier, noe som skal bidra til at serien snart kommer ut med norsk tale.
– Dette prosjektet holder så høy kvalitet og er så unikt, samtidig som vi ikke har altfor mye av kristent medieinnhold for barn i Norge, sier Haugland. Han legger til at budskapet er godt og viktig.
Han påpeker også at Tro & Medier sitt bidrag er lite i forhold til hva Norea har investert inn i Arven etter Adam.
– Det er likevel utrolig fint å få bidra til at vi nå kan få dette tilgjengelig for barn i Norge, på norsk. Vi håper det kan motivere og få giverne til å kjenne at dette har de vært med å løfte frem, sier han.
Jarle Haugland har testet ut deler av serien på den lokale gutteklubben på bedehuset og han opplevde at barna virkelig koste seg med denne serien, også barna som kommer fra andre kulturer og religioner.
– Barn med muslimsk bakgrunn kjenner igjen elementene i fortellingen om Adam og Eva, og selv med afrikansk-engelsk med norsk teksting fikk de med seg innholdet. Og ikke bare det, legger Haugland til, – som voksen blir jeg også berørt og får mye ut av serien, ikke minst gjennom det kunstneriske og kreative som Roger har fått til i det visuelle uttrykket.
Utfordringer og Guds ledelse
Et team på 40-50 personer spredt rundt om i en rekke land jobber nå med prosjektet. Mens det hele startet i Tanzania med lokale skuespillere, er det India og Slovakia som er sentrale i denne fasen. I tillegg gjøres mindre arbeid i land som Israel og Sør-Afrika. Å jobbe med så mange mennesker i ulike land og kulturer har også bydd på utfordringer, forteller Gihlemoen.
– Av de som jobber for oss, er noen dedikerte, mens andre bare vil levere minimum og få lønn. Denne holdningen går helt tilbake til opptakene i Tanzania, sier Gihlemoen.
På spørsmål om han opplever prosjektet som en ledelse, med tanke på hvor stort det er blitt, svarer han nøkternt.
– La oss si dette er Guds ledelse, i så fall leder han meg og oss gjennom motstand og trengsel, gjennom konflikter og forsoning, gjennom avslag og entusiasme. Det ligger ingen rød løper rullet ut for oss, det er hardt arbeid. Så har vi noen spesielle lyspunkter hvor vi må klø oss litt i hodet, sier Gihlemoen og smiler.
Å finansiere et prosjekt som Arven etter Adam gjennom folkefinansiering krever litt mer, forteller han.
– Du må på en måte overbevise om at dette er verdt investeringen før pengene kommer inn, og dermed må du vise noe for offentligheten slik at man kan skape økt engasjement og mer penger.
Ifølge Roger ville man i et kommersielt konsept ikke hørt så mye om prosjektet før det var ferdig. Sånn er det ikke her, forteller han.
Afrika først
Kommunikasjonsleder i Norea Mediemisjon, Harald Endresen, forteller at troen på dette prosjektet har vært som en ball som har rullet. Fra å se et interessant manus, har det bare vokst. Men det var et vippende punkt.
– På et tidspunkt så vi noe originalt, litt sånn som Flåklypa, sier Endresen.
Han synes også serien har noe unikt over seg, ved at den har sitt utspring fra det afrikanske kontinent og ikke i Vesten. Det gjelder både ideen, opptak i Tanzania med lokale skuespillere, figurenes utseende og språket.
Endresen sier at de vil fortsette å tenke Afrika først.
– Det er litt motsatt av det man ofte tenker, men vi har planer om å dubbe til somali, engelsk og swahili. Somali tror vi vil gjøre et spesielt inntrykk.
Harald Endresen begrunner det med at det er veldig lite kvalitetsinnhold produsert for barn på somali og at det vil bety noe for barn å se en slik film i sine kjente omgivelser på sitt eget språk.
Han og Norea har også en opplevelse av Guds ledelse i dette prosjektet, både gjennom svar på bønn, kontakter de har fått og ressurser og musikk som har lagt seg til rette.
– Og det sier jeg med tanke på at vi er lutheranere, altså nøkterne.
Kommunikasjonslederen ler litt, men ønsker å understreke en sterk tro på prosjektet uten at det virker som man tar det lettvint.
– Men det kan man vel uansett ikke gjøre med et budsjett som har passert 15 millioner?
– Ja, dette er det største vi har satset på i Norea-sammenheng, så her skal vi jobbe hardt for å få serien synlig.
Ut til hele verden
Staben som jobber med prosjektet i Norea er veldig bevisst på at det er en stor jobb å nå ut, og de vil derfor jobbe fra mange vinkler. Endresen og Gihlemoen har blant annet besøkt noen av de største kristne TV aktørene og strømmetjenestene i USA. Der møtte de Angel Studios, som står bak serien The Chosen, og signerte en partneravtale med Vision Video.
I tillegg vil de bruke influensere/påvirkere for å få fokus på prosjektet og har fått kjente norske skuespillere som stemmer i den norske utgaven. I India er et stort team i gang med å bygge nettsider og planlegge synliggjøring.
– Teamet i India skreddersyr en nettside som vil bygges opp etter et lignende prinsipp som The Chosen når det gjelder visning av episodene. Der vil alt bli tilgjengelig og slippes etterhvert som nye episoder kommer ut, mens sosiale medier er fiskekroken, sier Endresen.
Smakebiter vil legges ut på YouTube og sosiale medier, mens distribusjonen vil ligge på nettsiden. I Midtøsten vil serien sendes på den kristne TV kanalen, SAT-7, som har potensial til å nå mange millioner i muslimske land.
– SAT-7 er våre sendepartnere i Midtøsten og har en egen barne-TV-kanal. De når ut via satellitt og internett og har apper som er tilgjengelige på telefon, så disse programmene når langt ut, sier han.
Kommunikasjonslederen i Norea formidler også at serien er ypperlig til bruk i menighetssammenheng. Awana med sitt søndagsskolekonsept har vist interesse og ønsker samarbeid globalt. Ellers jobbes det med å få til samarbeid i flere land og kontinent, forteller han.
– I Nord-Amerika har vi allerede partnere og vi jobber også med å få dette i Europa. Denne serien er også høyst relevant for kirkene i Vesten, så her er mulighetene mange, sier Endresen begeistret.
Arven etter Adam begynte som en liten idé hos en norsk prisbelønt animatør under et misjonæropphold i Tanzania. Med mange nok som trodde på ideen, hard jobbing og villige givere, har serien fått vinger å fly med. Hvor den ender vet man ikke sikkert ennå, men viljen til å spre budskapet langt utover den vidstrakte jord er stor hos mange.
Tekst: Tone Dalhaug.
Denne saken ble først publisert i bladet vårt «På Bølgelengde» i 2023 – Abonner gratis her