Medierosen 2017 til den kristne salmeskatten
Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er «Salmer til alle tider» på NRK P1 og P1+.
Av: KPK
Juryen er imponert over at programmet har klart å bevare sin sterke posisjon i et radiolandskap i stadig endring. Programmet har hatt stor betydning for mange i mange år, noe en markedsandel på nesten 50 prosent viser.
De mener at slike programmer, som gir et varmt og nært møte med enkeltmennesker og salmeskatten, skal kunne bidra til økt forståelse på tvers av livssyn.
– Salmeskatten er en viktig del av vår nasjons historie, og den er en viktig del av menneskers troshistorie. Dette er noe vi i Tro & Medier mener er viktig. Slike programmer har sin rettmessige plass på NRK også i fremtiden, i et radioformat som passer nåtidens lyttere, sier daglig leder i Tro & Medier Jarle Haugland.
- Medierosen 2016: Andreas Håtveit: – Vil være et trofast vitne for Jesus der jeg er
- Gi din stemme: Hvem fortjener Medierosen 2019?
Kjært program
Salmer til alle tider har vært et kjært program for mange i flere år, og har klart den krevende oppgaven å fornye et program som mange har et nært forhold til.
Juryen mener videre at programleder Kjetil Lillesæter og Produsent Gudbjørn Bondhus har gjort en svært god jobb med å utvikle programmet, der Lillesæter sammen med ulike gjester lar oss få møte dybden og rikdommen i salmer og kristne sanger til alle tider.
– Det var inspirerende å bli nominert, men vi ble overrasket over å få prisen – i konkurranse med Petter Uteligger, «På flukt» og flere andre gode TV-programmer, sier Kjetil Lillesæter, programleder for «Salmer til alle tider»
Lillesæter opplever at NRK satser på livssynsstoff.
– Å speile Norges religiøse arv er en viktig del av samfunnsoppdraget vårt som allmennkringkaster. To timer med «Salmer til alle tider» hver søndag på radioen utgjør bare en liten del av NRKs livssynstilbud, sier han.
Oppmuntringspris
Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person, et program eller en redaksjon som har løftet frem kristen tro eller gode verdier i de allmenne mediene.
Tidligere vinnere har blant annet vært Andreas Håtveit, NRK for «Salmeboka minutt for minutt», Aftenposten for «Sweatshop» og TV Inter.
Medierosen 2017 ble delt ut under LINK-konferansen til NORME på Fjellhaug internasjonale høgskole i Oslo.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Cecilie Marie Røinås og Kjetil Haugland!
Denne uka går Ukas ros til Cecilie Marie Røinås og Kjetil Haugland som står bak kortfilmen “Kampen for livet”.
Bli med og bygg en takknemlighetskultur!
Det er et paradoks at vi først lar høre fra oss når vi er misfornøyde og har noe å kritisere, sier Jarle Haugland.
Ukas ros går til Tut og mediekjør!
Denne uka ønsker Tro & Medier å gi Ukas ros til podkasten Tut og mediekjør, som gir innblikk i journalistikkens verden.