Ukas ros går til Rusken på nett-aksjonen 2019
Tirsdag 28.mai gikk startskuddet for tidenes første Rusken på nett-aksjon i gang. Målet er å bygge opp en grasrotbevegelse som rydder opp i søpla i kommentarfeltene og legger forholdene til rette for åpne, konstruktive og trygge diskusjoner for alle. Dette ønsker vi å rose.
Sammen med 30 organisasjoner står organisasjonen No Hate bak aksjonen. De lanserer også tre verktøy i kampen mot netthat.
- Et netthatfilter, som er utviklet i samarbeid med Telia, og som gir de som uttrykker seg hatefullt en påminnelse om konsekvensene av deres handlinger før de publiserer meldingene, slik at de får muligheten til å tenke seg om en ekstra gang før de deler meldingen.
- En ressursside på̊ nett som hjelper de som har blitt utsatt for netthat med å håndtere situasjonen.
- En Nettravn-ordning som skal trygge barn og unges digitale nærmiljø i samarbeid med skoler og foreldregrupper.
– Nedsettende kommentarer og hat i diskusjonsforum er nærmest å forvente når noen ytrer seg i offentligheten. Det er trist at det har blitt slik. De som hetser på nett er i mindretall, men de får fortsette, og færre ønsker å delta i den offentlige debatten. Det er godt at så mange stiller seg samlet bak en aksjon og gjør et konkret forsøk på å stoppe denne forferdelige trenden, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
I en undersøkelse gjennomført av No Hate, blant over 2400 tillitsvalgte i norske politiske partier, sier 41 prosent at de ikke lenger ytrer seg om spesielle temaer av frykt for netthets. Innvandring, klima, religion, seksuell orientering og likestilling topper listen over temaer politikerne våre skygger unna, kommer det frem i undersøkelsen.
– Dette er ikke bra for ytringsfriheten at meningsmangfoldet forsvinner og færre ulike meninger får komme til ordet, sier Søvik.
Tro & Medier oppfordrer alle til å støtte oppunder Rusken på nett-aksjonen, men utfordrer samtidig alle til å være en #Nettengel.
– I Tro & Medier tror vi ikke offentlighetens lys gjør at nettroll sprekker, men derimot kjærlighetens, forsoningens og sannhetens lys. Derfor ønsker vi å se nettengler som lyser opp i nettets mørke. En nettengel er et redskap for Guds fred, en som bringer kjærlighet der hatet rår, for å låne ord fra Frans av Assisis bønn. En nettengel deler det gode i sosiale medier, kommenterer og liker det som bygger opp, står opp mot urett og forsvarer de svake på nett, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.


Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til podkasten Espen er kristen
Denne uka vil vi gi ros til Espen PA Lervaag for hans evne til å møte fordommer, stå tydelig i troen og møte annerledestenkende på en vennlig og åpen måte. I podkasten Espen er kristen, produsert av Vårt Land, inviterer han kjendiser som ikke er kristne til å dele...
Gjør skjermene oss til dårligere mennesker?
Av Petter Due-Tønnessen Her om dagen bladde jeg meg nedover forsiden til VG. Midt mellom kjendisnyheter og sport dukket det opp en sak om krigen i Gaza. For noen år siden ville jeg nok kjent en klump i magen over bildene som møtte meg. Nå kjente jeg nesten ingenting. ...
Vil hjelpe foreldre med å disippelgjøre barna i en hverdag full av skjermer
Hvordan møter vi som foreldre barnas digitale hverdag – uten å miste troen av syne? Det er spørsmålet som står i sentrum når Tro & Medier nå lanserer prosjektet Barn, Tro & Medier. – Som mor har jeg savnet gode råd om hvordan vi kan kombinere mediekompetanse...