Gjennom en omfattende undersøkelse på kristen-Norge har Dagen, i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk, kartlagt meninger og verdier til kirkeaktive i Norge. De har fulgt opp med god journalistikk – noe som fortjener ros!
Dagen fikk tildelt 250.000 kroner i støtte fra Fritt Ord til å gjennomføre undersøkelsen. De har kartlagt tre kategorier: Den norske kirke, Frikirker og Luthersk lavkirkelighet. Undersøkelsen er gjennomført av analysebyrået Nordic Navigation.
Målet var 700 svar. De fikk inn over 1600.
– Det er interessant å se forskjellene mellom de ulike kirkesamfunnene. En ting er å gjennomføre en slik undersøkelse, en annen er å omgjøre tallene til god journalistikk. Der mener jeg Dagen har vært gode og levert mye godt innhold så langt, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
De har fått svar på hvordan troen praktiseres, hvordan man opplever det å være kristen, forholdet til alkohol, hvilket parti man stemmer, klimaendringer, seksualitet og innvandring.
– Dagen skal også ha ros for å dra ut og treffe de ulike kirkegjengerne. Det gir tallene en stemme og en begrunnelse, sier Søvik.
Du kan lese mer om bakgrunnen til undersøkelsen her.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Cecilie Marie Røinås og Kjetil Haugland!
Denne uka går Ukas ros til Cecilie Marie Røinås og Kjetil Haugland som står bak kortfilmen “Kampen for livet”.
Bli med og bygg en takknemlighetskultur!
Det er et paradoks at vi først lar høre fra oss når vi er misfornøyde og har noe å kritisere, sier Jarle Haugland.
Ukas ros går til Tut og mediekjør!
Denne uka ønsker Tro & Medier å gi Ukas ros til podkasten Tut og mediekjør, som gir innblikk i journalistikkens verden.