Ukas ros går til Joel Ystebø
En tydelig, åpen og saklig Joel Ystebø får ukas ros etter sin kronikk i Vårt Land og deltakelse i Dagsnytt 18.
Denne uka gikk Joel Ystebø, bystyrerepresentant i Bergen og leder for Vestland KrFU, ut i Vårt Land og uttrykte bekymring for trekk i den offentlige debatten. Han opplever at kristenkonservative gjøres til hovedfiende i en kulturkrig som ligner mer og mer på den amerikanske. Kronikken førte også til en debatt på Dagsnytt 18 mot artisten Eduardo «Doddo» Andersen.
I kronikken skriver Ystebø: «At kulturpersonligheter engasjerer seg i samfunnsdebatten, er verken nytt eller oppsiktsvekkende. De kan ofte sette ting på spissen eller hjelpe oss å løfte blikket, for å bidra til en god samtale rundt viktige spørsmål.»
Men Ystebø mener å se en endring:
«Flere og flere kjendiser og artister gjør kristne verdikonservative til hovedfiende. Heller ikke det er uten historiske paralleller, men i dag slår de inn åpne dører og sparker nedover, når de scorer politisk korrekte poeng på å gjøre narr av kristne.»
KrFU-politikeren ønsker ikke å kneble debatt eller kritikk, og avslutter: «Vi liker å tro at Norge er et tolerant samfunn, som er åpen for ulike mennesker og ulike oppfatninger rundt viktige spørsmål. Den toleransen må gjelde alle.»
– Det er oppmuntrende å lese og høre på en ung politiker som Ystebø i denne saken, sier Jarle Haugland i Tro & Medier.
– Han er saklig, åpen, tydelig og prinsipiell. Det er dessverre en mangelvare til tider, der følelser – hvor viktige de enn er – får være styrende i opplevelsen av rett og galt. Det kreves mot av en ung mann å gå inn i dette landskapet, men jeg tror samtidig at mot, tydelighet og kjærlighet er verdier som vil forme samfunnet til det bedre. Derfor fortjener Joel Ystebø ukas ros, sier Haugland.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ny spennende bok fra Tro & Medier
Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.
Sosiale medier som misjonsmark?
– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.
Ukas ros går til Thor Haavik i TV2-serien Torpet
Det står stor respekt av å stå for sine moralske overbevisninger med den muligheten at man går glipp av en stor og spennende opplevelse. Derfor tildeler vi Ukas ros til Thor Haavik!