Ukas ros går til Søgne Misjonskirke
Året 2020 ble tiden for å tenke nytt. Etter at viruset for alvor slo inn i Norge i mars ble kirker stengt ned og sosial distanse satte kirkefellesskap på prøve. Denne ukas ros går til Søgne Misjonskirke for en utmerket innsats i å nå kirka si og for å danne et unikt digitalt fellesskap.
Søgne Misjonskirke delte på sin Facebook-side allerede 15 mars en video der hovedpastor Oddvin Larsen oppmuntret til å ha kirke hjemme, be om at viruset skal overvinnes og til å benytte tiden hjemme til å komme tettere på Gud. Menighetens tilhengere likte og kommenterte. Mange takket for gode ord og oppmuntret til å benytte seg av nett og Facebook, og en kommenterte: «Dette var fint. Vi kan gjerne ha flere taler her før neste søndag synes jeg».
Og flere taler på Facebook viste det seg å bli. Hver eneste dag siden 15 mars har de delt en kort eller lang video-snutt på sin Facebook-side der folk i ulike aldre og livssituasjoner deler. Noen synger en sang, andre forteller et vitnesbyrd eller leser en bibeltekst. Spennet i alder, livsfaser og erfaringer er stort og det styrker fellesskapstanken.
– Det er så herlig å se folk i alle aldre, kanskje særlig alle tenåringene, som deler om liv og tro til oppmuntring, sier Ingunn Mercer i Tro & Medier.
Det er over 300 videoer på deres Facebook-side fordelt over nesten 10 måneder. Dette synes vi er fantastisk.
– Å gjøre kirke det siste året har vært utfordrende, men å se fellesskap bli skapt på denne måten er skikkelig imponerende og inspirerende. De har ikke bare vist pastorer og ledere i sine videoer, men de har også inkludert og utfordret både unge og gamle til å dele fra sine liv, sier Jenny Bruvik i Tro & Medier.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ny spennende bok fra Tro & Medier
Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.
Sosiale medier som misjonsmark?
– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.
Ukas ros går til Thor Haavik i TV2-serien Torpet
Det står stor respekt av å stå for sine moralske overbevisninger med den muligheten at man går glipp av en stor og spennende opplevelse. Derfor tildeler vi Ukas ros til Thor Haavik!