I samarbeid med organisasjonen Barnevakten har Telenor Norge utviklet en nettbasert test beregnet for barn mellom 8 og 11 år. Den fungerer som en sjekk på at barnet er forberedt på de utfordringene som følger med den første mobiltelefonen.
Den nye tjenesten fra Telenor skal gjøre det tryggere og enklere for norske barn å ta i bruk sin første mobiltelefon, skriver Barnevakten.
Hva gjør du om noen skriver noe stygt til deg? Hvis et spill er gratis å laste ned, betyr det at det ikke koster noe å bruke det? Dette er noen av spørsmålene som barna må ta stilling til når de «går opp» til Mobil-lappen.
– Mobiltelefonen åpner opp for fantastiske muligheter til kommunikasjon, underholdning og læring. Dessverre kan mobilbruk også by på noen utfordringer, og det er viktig med god informasjon og at man som bruker bevisstgjøres på rettigheter og forpliktelser, og på gode valg for å ta vare på seg selv og andre. Dette gjelder spesielt opplevelser med nettmobbing, svindel og tilnærminger fra andre som ikke vil barnets vel, sier Kjellaug Tønnesen i Barnevakten.
Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, sier at de ønsker å ta ansvar for å finne gode verktøy som gjør at foreldre kan lære barna å beskytte seg selv mot det de farene som truer
– Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.