Vil nå unge med evangeliet på nett
Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK
Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett.
De siste årene har Tro & Medier fått god respons på sine nettkurs rettet mot folk i alderen 40 pluss og 60 pluss. På omGud.net har de blant annet brukt videoserien «Velkommen hjem» med Egil Svartdahl og «Veien» med Johnn Hardang for å formidle troen.
– Nå ønsker vi å fokusere på en yngre målgruppe på 18 pluss og nå denne generasjonen med evangeliet. Vi ønsker å bruke sosiale medier og ulike plattformer, sier leder for omGud.net Kjetil Fyllingen til Kristelig Pressekontor.
Tro & Medier har ansatt Daniel Sæbjørnsen i en deltidsstilling for å jobbe spesielt med denne målgruppen. Han trekker blant annet fram NRK-serien Skam som et forbilde i hvordan man kan nå ungdommen på nett.
Daniel Sæbjørnsen blir en del av Tro & Medier og skal jobbe som prosjektleder for 18+-arbeidet til omGud.net.
– Skam ble populært mye takket være en induktiv tilnærming der man er der ungdommene er, lytter til dem og skaper gjenkjennelse. Vi må ta utgangspunkt i de unges opplevde behov og derfra lede dem inn til evangeliet, sier Sæbjørnsen, som også skal jobbe som menighetsplanter og forkynner ved siden av jobben i omGud.net.
Video tok av
Sæbjørnsen er ikke uerfaren når det gjelder å kommunisere på nett. En video han laget sammen med Mathias Haughom i vinter er vist over 36 000 ganger på Facebook og delt nesten 400 ganger.
– Videoen tok av mer enn vi hadde sett for oss. Det gjorde at jeg fikk øynene opp for at det her finnes muligheter for å nå mennesker i Norge og at vi trenger å komme på banen, sier 26-åringen til KPK.
Det var også denne videoen som gjorde at Tro & Medier fikk øynene opp for den unge forkynneren.
– Daniel er en ekstremt dyktig og relativt ung kommunikator. Vi fant ut det var en god klaff mellom det han ønsker å jobbe med og det vi prøver å få til, sier Fyllingen.
Avhengig av at kristne deler
I første omgang ønsker Sæbjørnsen å produsere flere korte videoer som kan treffe målgruppen han skal jobbe med. Den store utfordringen blir å nå ut til andre enn bare de kristne.
– Det er nok uunngåelig at videoene i begynnelsen særlig vil ha en appell for ungdommer som alt er troende, men det fantastiske med sosiale medier er at når noen liker eller deler så vekker det nysgjerrighet. Vi er avhengige av at det har en katalyserende effekt at kristne ungdommer liker og deler med sine nettverk av skolekamerater og -venninner, sier han.
Sæbjørnsen er opptatt av at videoene skal presenteres profesjonelt og ta ungdommen på alvor.
– Vi vil tenne et håp i dem som de ikke finner andre steder, først og fremst gjennom sosiale medier. Deretter vil vi skape nettkurs som kan ta dem mer i dybden og lede dem videre i en prosess fra søkende og nysgjerrige til å bli disipler, sier han.
Fyllingen bekrefter det finnes mye bra stoff for denne målgruppen på nett allerede, men mener det meste er rettet mot ungdom som allerede er en del av en kristen sammenheng.
– Vi ønsker å lage noe som kan treffe dem som ikke tror enda. Kanskje vi om et år kan se en godt etablert Insta- eller Snapchat-pastor, sier han.
KPK
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Når porno blir stuerent i kristne miljøer!
Nylig publiserte forskningsgruppen Barna Group en studie kalt Beyond the Porn Phenomenon, som kartlegger pornobruken blant amerikanske kristne. Studien avdekket flere oppsiktsvekkende funn, men to av dem skiller seg spesielt ut. Når vi synder uten å bry oss For det...
Fikk du med deg dette? Uke 42
I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...
Ukas ros til Cecilie Marie Røinås
Denne uka ønsker vi i Tro & Medier å gi Ukas ros til Cecilie Marie Røinås. Som deltaker i det populære programmet Farmen og gjennom sine portrettintervjuer i både Se og Hør og TV2, har hun vært et tydelig vitnesbyrd for Jesus i mediebildet. En av de tingene som...