Gratis e-hefte med andakter og refleksjons/samtalespørsmål: Fem tekster fra Drikk – andakter i en hverdag full av skjermer

Gratis nedlastning

Dere skal være mine vitner …

Foto:

av | 2. jul, 2024 | Mediekommentaren

Noen tanker om kristen oppførsel i sosiale medier

«Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn», sier det andre bud. Jeg har alltid tenkt at det handler om banning. Og selv om det kanskje er en side av saken, er jeg ikke sikker på at det er kjernen av dette budet.

Jeg tror heller vi finner motsatsen til budet i Apg 1,18, der Jesus sier til disiplene: «Men dere skal få kraft idet Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner …»

Enten er vi et vitne som gjennom ord og handling formidler et sant bilde av hvem Gud er. Eller så formidler vi, gjennom ord og handling, et falskt bilde av hvem Gud er. Når vi som Kristi etterfølgere gjør sistnevnte, misbruker vi Guds navn. Vi bærer kristennavnet, men representerer det på en måte som gir mennesker et forvrengt, frastøtende og feilaktig bilde av Gud.

Tilbake til sosiale medier: «Nazi-anklager og «brenn i helvete»-hilsener er noe av det Jens Brun- Pedersen har fått i fleisen i nettdebatter med kristne», skrev Fri Tanke i september 2014 og Dagen hadde en tilsvarende sak med tittelen: «Rystet av kristent netthat». I 2019 utfordret Stig Magne Heitmann i Åpne Dører kristne ledere til å forkynne om kristent netthets. «Jeg blir sjokkert og fryktelig lei meg av hva noen kristne skriver», uttalte Heitmann til Kristelig pressekontor. I fjor skrev Vårt Land en sak med tittelen: «Kirkevalg-nominasjon førte til massiv netthets: – De sier de er kristne, så sier de så mye stygt».

Og på nettstedet digitalhverdag.no så Bente Sollid Storehaug seg nødt til å skrive saken: «Hva gjør du når et kristent nettroll går løs på barna dine?» etter å ha opplevd hets fra en person med en tydelig kristen forankring på sin sosiale medier-konto. Her tror jeg vi er i kjernen av hva det vil si å misbruke Guds navn: Å bære kristennavnet, men møte mennesker med forakt, hets, hat og krenkelser.

«Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle. Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet. Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da har jeg ingen ting vunnet.» 1.Kor 13,1-3

La oss begynne der.

Om jeg ikke har kjærlighet, da er det ingen vits. Da vinner jeg ingen ting. Ingen kamper, og i hvert fall ingen mennesker. Ta så dette verset og hold det opp mot hvem du er i sosiale medier. Hva du liker, deler og kommenterer. Hva du tenker om den personen du diskuterer med på Vårt Lands Facebook-side. Hvordan hjertet ditt fylles med omsorg eller forakt for dem du er uenig med i kommentarfeltet på Dagen. Om det er lov å omskrive Jesu ord før pinsedag, kan vi si at vi skal være hans vitner på Facebook, på Snapchat og like til sosiale mediers ender.

Hva betyr det?

Å være et vitne for Jesus i sosiale medier, betyr å aktivt dele det gode budskapet: Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alt som Gud har skapt! Mark 16,15
Å være et vitne for Jesus i sosiale medier, krever at det er sannhet vi formidler: vi skal være tro mot sannheten i kjærlighet og i ett og alt vokse opp til ham som er hodet, Kristus. Ef 4,15
Å være et vitne for Jesus i sosiale medier, må gi mennesker en smak av hans gode frukt: Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Gal 5,22-23a

Still disse spørsmålene før du liker, deler eller kommenterer:

  • Viser jeg kjærlighet til min neste gjennom å gjøre dette?
  • Sprer jeg gjennom dette en sannhet som leder mennesker til Jesus?
  • Bærer min oppførsel i sosiale medier smaken av kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse?

La oss sammen vise mennesker hvem Jesus virkelig er!

Arkiv for Mediekommentaren

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jeg ønsker å motta:
Personvernerklæring
=
#

Siste innlegg

$
Teologi for medieteknologi

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

Kjære unge jente

Kjære unge jente

Jeg vil gjerne dele noen tanker med deg som jeg tror opptar deg, og som jeg er overbevist om at du trenger å bli minnet på i den tiden vi lever i. 

Hvorfor er de så sinte på Danby? 

Hvorfor er de så sinte på Danby? 

Er du en av dem som nettopp har begynt å se på «Spillet» på TV2, eller har planer om å se programmet? Da vil denne teksten inneholde noen avsløringer fra starten av serien. Sånn, da er du advart. 

#
$