Jakter ekte frihet
– Det skal være en bedre opplevelse å møte meg enn å følge meg.
Av Anne Solfrid Brennhovd
Thomas Neteland retter på lua som for anledningen erstatter den karakteristiske capsen, og peker på telefonen.
– Det er jo totalt bom hvis jeg fremstår bedre på sosiale medier enn i virkeligheten. Det kan ikke være sånn at det er nedtur å treffe meg. Det samme gjelder menigheten. Tenk om folk kommer til kirken og opplever at bildene i sosiale medier fordreier sannheten om hvem vi er?
Skapt for å skape
I bioen, presentasjonen av seg selv på sosiale medier, skriver Thomas Neteland fra Sandnes alltid «Jesus berømt og tilgjengelig». Mer enn det finner vi ikke. Skulle han notert flere momenter, hadde det stått «27 år, gift med en fantastisk dame ved navn Karoline, kreativ pastor i Sentrumskirken Sandnes/Stavanger/Farsund og ansatt ved Bibelskolen LINK i Stavanger». Og har man sett lovsangsledere i pinsemenigheter over hele jorden gjennom de siste årene, er det ikke vanskelig å avdekke at Thomas er nettopp en slik. Ung, hipp mann med gitaren rundt halsen, oversized genser og smale bukser, han passer perfekt i bildet. Men så fort Neteland begynner å snakke om hva hjertet brenner for, skjønner man at her er langt mer enn image.
Akkurat dette er det nemlig Neteland er inderlig opptatt av, at han vil være mer enn bare en ytre identitet, et kjent navn. Det å kalle seg kreativ pastor er for ham å ta på alvor at Gud taler til mennesker på mange språk, og å gjøre Jesus berømt og tilgjengelig er midt i kjernen av dette oppdraget. Det handler ikke om å følge pastor Thomas, det handler om å bli en Jesusetterfølger. Thomas jobber med lovsang, og står blant annet bak sangen Frihet sammen med Karoline. Men han er også leder for alle som produserer og skaper på ulike arenaer i de tre menighetene som tilhører Sentrumskirken, også det som skjer på skjermen.
– Tenk hvilke muligheter sosiale medier gir! Jeg får snakke til en hel haug mennesker jeg ellers aldri hadde nådd. Potensialet er gigantisk, forklarer han entusiastisk. Med 3.000 følgere på Instagram opplever han at historiene som han publiserer fort kan nå flere tusen mennesker.
Neteland & venner
Det ble ekstra tydelig akkurat da Norge stengte ned i mars 2020. Ekteparet Neteland hadde sju års bryllupsdag, som de markerte ved å ha samtaler med ulike vennepar på Instagram live hver dag i en hel uke. Tingen er at når man har tusener av følgere, får man svært fort tilskuere til en slik hendelse. Og nettopp det skjedde.
– Første kvelden var 800 mennesker innom middagssamtalen vår. Det dalte noe ut over uken, men hver dag kom det flere hundre. Det er et prosjekt som er super lavterskel, men det fungerte så bra! Vi ville dra på en reise inn i hvordan ekteskap og å være gift ser ut, og ønsket å invitere folk med.
Foto: Anne Solfrid Brennhovd.
Håpet er å kunne utvikle konseptet videre. Derfor var Netelands prosjekt et av tre som kjempet om stipendet fra MELT Kickstart i 2020. Selv om de ikke nådde helt opp, ønsker Thomas og Karoline å finne en måte å realisere ideen på. Planen er å komme hjem til vanlige mennesker for å snakke videre om hverdagen og livet.
Les om stipendet MELT Kickstart her.
Bildebærer
Og da er vi tilbake til omtalen i bioen, «Jesus berømt og tilgjengelig». For hvordan kan en kreativ pastor bruke dette potensialet for å formidle de gode nyhetene om Jesus uten å bli en del av det overfladiske jaget etter image på sosiale medier? Hvordan kan man fremstille et sant bilde av Jesus gjennom korte budskap uten å selv bli stående i sentrum for oppmerksomheten? Det har Neteland jobbet med både for sin egen del og for hvordan menigheten tegner seg selv.
– Det er en stadig balansegang. Bruken av sosiale medier må ha noen rammer. En nøkkel er å gi innhold som oppmuntrer og som løfter opp. Jeg vil at mine poster skal gi et autentisk bilde av hvem jeg er, jeg ønsker ikke å bygge en fasade. Samtidig innser jeg at det er noe idealistisk, for fasade blir det uansett i en eller annen form. Det er så fort gjort å gå i en felle, at hver gang jeg har gjort noe gøy, så må det publiseres et sted. Der har jeg forsøkt å bremse.
Det er også der fru Karoline kommer inn og fortjener sin omtale ved å stadig korrigere ektefellen: «Du må ikke bare være inspirerende, Thomas!». Derfor har han også jobbet med å ikke alltid ha en agenda, ikke alltid komme med sine kristne tanker, men vise et bredt perspektiv på livet.
– Jo, det er kanskje en idealistisk tanke å være så autentisk som mulig, for jeg kan ikke poste alle mine verste sider. Noe må få være i en prosess mellom meg og mine eller Gud og meg. Men alternativet til å være så autentisk som mulig er tross alt dårligere, reflekterer Thomas.
Den samme tanken har han tatt med seg inn i menighetens arbeid for digitale flater.
– Vi har faktisk en egen design- og kommunikasjonsmanual for sosiale medier i Sentrumskirken, der vi har definert hvilke verdier som skal prege ordlyd og bildebruk. Det handler for eksempel om å være ærlig. Det er lett å trikse med bildeutsnitt slik at salen ser full ut, men vi velger heller å vise frem at det også finnes tomme stoler. Vi kan ikke bare vise lykkelige mennesker, men samtidig er det jo mange som blir glade av å komme til kirken.
Autentisk mandag
Ordet autentisk går igjen i samtalen. Det er ikke uten grunn. Nettopp det autentiske har vært viktig for pastoren å dykke ned i i løpet av de siste par årene.
– Hva betyr egentlig autentisk? Det begynte som en frustrasjon rundt det å være ekte. Jeg opplevde at mange brukte ordene «ekte» og «autentisk» som en unnskyldning for å omfavne dårlige sider ved seg selv ved å si «jeg er bare sånn». Men det der er jeg skeptisk til, særlig når kristne bruker slike omtaler. Som kristen er man født på ny, man er gitt en himmelsk identitet. Sier man at «det er bare slik jeg er», tar man på seg en identitet som er selvskapt.
Slik begynte en reise for Thomas, en forskningsferd som han likegodt tok med seg sine følgere på. Han ønsket å bruke ordet autentisk riktig, og lette opp kilder. Det ble opptakten til serien Autentisk mandag, enkle poster med inspirasjon som ble delt hver mandag. Serien gikk over mange måneder, og responsen økte. Nylig ble den tatt opp igjen, og de siste postene har handlet mye om mediebruk: hvordan de små pustehullene i hverdagen er sparklet igjen med skjermbruk, eller «den mest effektive måten å gå glipp av hva Gud ønsker å gjøre i livet ditt, er å bare følge med på andres hele tiden».
Foto: Fra Netelands Instgram
– I løpet av den spesielle våren vi hadde i fjor begynte jeg å tenke på hva sosiale medier gjør med oss, både bevisst og ubevisst. Jeg fikk et ønske om å gjøre noe mer praktisk, noe folk kunne være med på. Derfor ble «autentisk mandag» koblet med «digital hviledag», der det ble fokusert på det som virkelig er autentisk: livet og relasjoner.
Være den du er skapt til
– I dag fikk jeg en melding, forteller Thomas, og åpner telefonen. En person delte at nettopp denne serien hadde ført til en samtale om tro på skolen, og det stoppet ikke der, samtalen endte i en invitasjon til å bli med på gudstjeneste.
– Flere har delt slike historier om at en annerledes dag har åpnet muligheter, beskriver Thomas.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Men hva har han kommet frem til at det å være autentisk handler om?
– Det handler ikke bare om å være seg selv, men om å være den Gud har kalt deg til å være, og de to innfallsvinklene kan noen ganger krasje. Vi knytter ofte vår suksess eller vår sorg eller skam til vår identitet. Men identitet er ikke noe du kan lage deg selv, som om hjertet er forhåndsfylt med livets sannheter som du bare må oppdage når du leter innover.
Thomas lener seg litt fremover og tar sats.
– Det å skape seg selv og si at det er ekte er en smågiftig filosofi. Vi har fått høre at vi må lytte til oss selv hele vårt liv. Hvorfor er det da så mange flere som er deprimerte og opplever problemer i sine liv? Det er fordi hjertet er som en løk. Det har ingen kjerne, det er bare mer av det du alt vet er der. Holder du lenge nok på med en løk, vil du begynne å gråte. Hvis vi virkelig skal oppdage hvem vi er, må vi bruke riktig speil. Det er Guds ord. Jo mer du ser i speilet, leser i Guds ord, jo mer ser du hvem du er.
Sjekk hensikten
Så hvilke råd vil en kreativ pastor gi til andre som ønsker å være bevisst i sin bruk av sosiale medier?
– Først og fremst: lær å stille deg spørsmålet «hvorfor poster jeg dette?». Ha en grunn. Av og til kan grunnen være at det er gøy. Andre ganger kan det være for å oppmuntre, eller for å løfte en tematikk. Men man må tørre å slå ned på egoistiske motiv, når vi poster for å fremme oss selv, påpeker pastoren. Han mener at vi innerst inne vet når vi publiserer noe med feil motivasjon. Kona er viktig som sparringspartner også på dette området.
– Vi forsøker å speile hverandre. Kanskje er vi i overkant ærlige, men vi ønsker å bryte ned murer slik at andre våger å være ærlige. Det åpner for spennende samtaler. Når vi løfter et tema, må det komme fra rett plass. Husk at hjertet ditt skinner gjennom i det du skriver påpeker pastoren.
– Så må man tørre å faktisk poste litt. Men jeg diskuterer aldri i sosiale medier. Når mitt navn popper opp, skal det være helt sikkert at det er noe oppmuntrende som kommer, understreker Thomas. Det betyr ikke at ikke andre kan ha andre tjenester.
– Det er bare et standpunkt jeg har bestemt meg for. Jeg er opptatt av å ikke ta plattformer jeg ikke er gitt. Når en begynner å diskutere på andres vegger, tar man deres plattform. Jeg kan si det jeg vil i mine egne kanaler, det er min vei.
Tilgjengelig talerstol
En kreativ pastor som bevisst bruker sosiale medier som plattform, med strategier, temaområder, filter, tekstplakater, videosnutter og ærlighet, er det ikke altoppslukende?
– Hm, la meg se. Det er faktisk en stund siden jeg sjekket, sier Thomas, dytter litt på lua og snoker i tallene.
– Det var faktisk ikke så ille. Forrige uke brukte jeg 3,5 time på Instagram. Uken før omtrent det samme.
Når man ukentlig har et publikum som ville fylt de største kirkesalene vi har i Norges rike, kan det vel konstateres at det er imponerende uttelling for innsatsen.
– Men jeg må ofte justere hva jeg gjør. Noen ganger kan det hende jeg tråkker over. Andre ganger får jeg være med på å sette folk i frihet.
Artikkelen stod på trykk i På Bølgelengde nummer 1, 2021. Bladet sendes blant annet ut til våre faste givere i nettVerket, og kan også bestilles her.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Leif Ingvald Skaug!
Innleggene hans ble varme, friske pust i en vanskelig tid. Ukas ros går denne uken til Leif Ingvald Skaug for «Organisten inviterer».
Ukas ros går til Presten Per !
Presten Per får denne Ukas ros for å på en morsom og imponerende måte ta med seg troen, evangeliet og ikke minst, jobben, inn på hans Instagram-profil. Han lager korte videoer om aktuelle tema, forklarer og peker på betydningen det har for oss. Humor Humor er et...
Gi barna Jesus på skjermen!
De siste 15 årene har gitt oss en medierevolusjon uten sidestykke. Midt i dette står barna. Les ukas Mediekommentar.