Jarle oppsummerer 2024
Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.
Slik oppsummerer han året som har gått:
– I år har vi møtt over 12.000 mennesker gjennom våre undervisningsopplegg – et rekordantall. HeltFri-teamet har delt en bedre historie om identitet og seksualitet, og vi har holdt foredrag om mediebruk og disippelskap i en hverdag fylt med skjermer, forteller Haugland.
Han fremhever også andre arbeid som har utmerket seg:
– Mammashjerte imponerer med kreativitet og evnen til å navigere i sosiale medier og nå mennesker i randsonen av troen, mens Kjetil Fyllingen og OmGud har utviklet nettkurs og ressurser som hjelper folk å komme til tro og leve ut troen, opplyser Haugland.
Fokus på dybde og helhet
Videre forteller Haugland at Tro & Medier dette året har dykket dypere inn i viktige temaer:
– Daniel Sæbjørnsen fra Preach! er i gang med en bok som møter noen av samtidens største utfordringer og verdisspørsmål gjennom «En bedre historie», mens HeltFri-teamet har utviklet prosjektet «Kroppens teologi», som går dypere inn på hvordan kropp og seksualitet peker mot vårt fellesskap med Gud, sier Haugland.
Han håper slike prosjekter blir et kjennemerke for Tro & Medier:
– Vi ønsker å være synlige, men også bli kjent for å hente innhold fra grundige og troverdige kilder. Uten dybde risikerer vi at budskapet vårt blir redusert til etikk og moral. Når vi graver dypt, finner vi evangeliet og den gode historien Gud vil dele gjennom oss, forklarer Haugland.
Pornobruk blant kristne
Et annet viktig prosjekt der Tro & Medier har gått i dybden, er pornoundersøkelsen som ble sendt ut i vår.
– Vi fikk svar fra over 2600 personer i undersøkelsen vår om kristnes holdning til og bruk av porno. Vi er takknemlige for at så mange har svart – det hjelper oss å forstå hvor skoen trykker, sier Haugland. Han legger til:
– Undersøkelsen viser blant annet at mange unge gutter bruker porno, og at en betydelig andel ønsker endring, sier Haugland.
Han avslører at de fullstendige resultatene vil bli offentliggjort i april under årsmøtet.
Årets høydepunkt
Tro & Medier-sjefen deler sine høydepunkt fra året:
– Å lage nettkurset Drikk var en spennende erfaring, og jeg håper det kan hjelpe mennesker som søker Gud.
– Utdelingen av Medierosen var også et viktig høydepunkt – det betyr mye å takke medieaktører for innsatsen deres.
– Tilbakemeldinger fra mennesker som finner tro eller frihet fra pornografi har vist oss hvor stor forskjell arbeidet vårt gjør, og det betyr selvfølgelig mye, forteller Jarle.
– Men det som virkelig har gjort størst inntrykk på meg, var den ene dagen på Lausanne-konferansen hvor jeg satt rundt et bord med mennesker som har blitt forfulgt for sin tro og som hadde mistet kollegaer eller familie. Det satte ting i perspektiv. Han ene av dem, Samuel fra Nigeria, sa at vi i Norge må ha en sterk tro, for det vil komme et punkt hvor de ikke orker mer. Da trenger de at vi ber for dem, og at vi står sammen i troen. Det handler ikke bare om oss selv, men om å bry seg om andre og være der for dem, forteller Tro & Medier-sjefen..
Slik ser 2025 ut for Tro & Medier
Haugland ser et styrket samarbeid med lokalmenighetene som en nøkkel for det kommende året.
– Et av de viktigste målene vi har for 2025, er å være en spesialorganisasjon som kan støtte lokalmenighetene i misjonsoppdraget. Vi er en liten organisasjon med bare tolv ansatte, så vårt fotavtrykk er begrenset. Men hvis vi kan utruste menighetene til å utruste andre til disippelskap, har vi virkelig gjort en forskjell. 2. Timoteus 2:2 er et nøkkelvers for oss – Paulus oppfordrer Timoteus til å gi videre det han har lært, til andre som kan lære videre, forteller Tro & Medier-sjefen.
Han håper å finne ut hvordan dette kan konkretiseres i løpet av første halvdel av 2025.
90-årsjubileum: Feiring og fremtidsfokus
Et annet viktig mål for 2025 er markeringen av Tro & Mediers 90-årsjubileum:
– Vi skal feire det våre forgjengere har gjort, men kanskje enda viktigere, se fremover på hvordan vi kan forme fremtiden, være en relevant ressurs for menighetene og møte de utfordringene som kommer, avslutter Haugland.
Ønsker du å støtte arbeidet i Tro & Medier? Bli Mediepartner eller gi en gave på Vipps 55256
Daglig leder i Tro & Medier
Kjetil oppsummerer 2024
Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.
Alexis oppsummerer 2024
Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.
Priskrig, julekalendere og Jesu gjenkomst
Barn og unge preges av mengden kjendisprogrammer, der de selv drømmer om å en gang i fremtiden skinne som en kjendis.