Nett-evangelisten
Han brenner for å formidle “Den Store Fortellingen” og er overbevist om at internett er det beste mediet for å nå mange for Gud i vår tid. Møt Kjetil Fyllingen, mannen bak Tro & Mediers mediemisjonsarbeid, OmGud.net.
Denne artikkelen ble først publisert i På bølgelengde. Bestill bladet gratis her!
“Gud, gi meg internett!” Det var bønnen Kjetil ba tidlig på 2000-tallet. Han kjente seg kallet. Han hadde nettopp hørt om den skotske misjonæren John Knox, som ba “Gud, gi meg Skottland, ellers dør jeg!”. Kjetil kjente at dette rørte ved noe i ham, og han ba altså sin egen versjon av denne bønnen.
– Jeg var inspirert av Knox, men kanskje ikke like modig, forteller Kjetil.
Modig eller ikke, han ante mulighetene som lå foran ham. Han hadde nemlig i en tid sett de mulighetene vi som kristne har til å evangelisere på nett, og han hadde et ønske om å få bruke mer av tiden sin på dette.
Gud endret planene
Vi spoler litt tilbake i tid. Det Kjetil i utgangspunktet ville bli, var politimann. Men Gud ville det annerledes. Etter bibelskole og ett år på team, begynte han som barne- og ungdomssekretær i Indremisjonsforbundet (ImF). Det var i denne tiden han ba bønnen som forandret retningen. Han jobbet med barn og unge, og ville nå flere. Internett var ikke helt nytt, men det var ganske annerledes enn i dag.
– Jeg husker fortsatt følelsen av første gang jeg logget meg på internett, slutten av 90-tallet, tidlig 2000-tallet, på kontoret. Jeg måtte ha hjelp av en fyr som måtte koble meg til med et modem som lagde masse lyd og pip og styr. Da oppdaget jeg mulighetene som var der til å legge ut ting selv. Jeg begynte etter hvert å lage litt nettsider for å informere og fortelle om hva vi drev med på leir. Jeg prøvde også å engasjere meg i ulike fora på den tiden der. Da gikk jeg inn i åpne forum på internett og prøvde å drive litt online misjon der. Jeg hadde diskusjoner med sinte ateister, men jeg er usikker på hvor fruktbart det var, sier han.
Han prøvde seg frem. Men Kjetil ønsket å være enda mer frempå.
Kjetil Fyllingen leder Tro & Mediers mediemisjonsarbeid; omGud.net.
Foto: Ingunn Olsson Mercer
Dører åpnet seg
Så tilbake til da Kjetil hadde bedt Gud om å gi ham internett. Det begynte å skje ting. Han sier at det virker som om Gud la til rette. Kjetil beskriver det som at etter bønnen har det i større grad dreid seg mer og mer over mot arbeid på nett. Gjennom jobben i ImF var han med og startet opp preik.tv, som var et video-andaktsopplegg. I tillegg til å reise rundt og holde andakter hadde de nå ferdigproduserte andakter på video som folk kunne se på YouTube og som kunne vises på veggen.
ImF ble etter hvert med som partner i Jesus.net, og Kjetil fikk etter hvert en rolle der med påmelding til kurs. Da Tro & Medier tok over arbeidet med Jesus.net, ble Kjetil med “på lasset” og fikk en stilling hvor han siden den gang har jobbet med å utvikle arbeidet OmGud.net.
– Det har vokst frem på grunn av interesse og fordi dører har åpnet seg på ulike måter. Når jeg ser tilbake, ser jeg at det har skjedd ting. At Gud har lagt til rette. Jeg har ikke søkt på jobber selv, det har bare lagt seg til rette, sier Kjetil.
På spørsmål om hvorfor det er viktig å være på nett som kristen, sier Kjetil at det er bare å se rundt seg.
– Folk er jo limt fast til disse telefonene sine. Jeg har lest at vi gjennomsnittlig scroller 180 meter hver dag. Vi scroller rimelig mye. Vi møter mange influensene på nett, som ønsker å påvirke hvordan vi tenker og handler. Det kan være budskap som handler om helse, trening eller politikk og verdensbilde. Er det ikke da viktig at vi melder oss på her, og influerer med det kristne budskapet også? Hvis ikke vi kristne er aktivt til stede og er tydelige på hva vi står for og hvilke verdier vi har, så vil folk gå glipp av det.
En mangfoldig tjeneste
I dag har OmGud.net-arbeidet en rekke flotte misjonsprosjekter i forskjellige medier; Nettsiden OmGud.net med blogg og artikler, mange nettkurs med oppfølging fra e-coacher, Mystory.me – en side med vitnesbyrd på nett, Mammashjerte og Preach! som er både på podkast og i sosiale medier, Youtube kanal, den nye serien Oppstandelsen med Thor Haavik og så er OmGud.net til stede på både Instagram og Facebook.
Og tilbakemeldingene de får er gode og viser at det nytter.
Et eksempel er en som meldte seg på ett av omGud.net sine nettkurs. En samboer med barn i barneskolealder skriver: “Jeg er nysgjerrig på Gud og den kristne tro og ønsker først og fremst å lære mer siden religion og tro er noe som jeg synes er spennende uavhengig av hva jeg ender med å tro eller ikke. Jeg er vokst opp med kirken og kristendommen som tradisjon og ønsker å se om jeg kan finne en større mening med det”.
– Når vi får slike kommentarer opplever jeg at vi lykkes med det som er målet vårt, sier nett-evangelisten.
Kjetil Fyllingen filmer Thor Haavik under opptakene til serien Oppstandelsen. Foto: Marit Mjølneset, Vårt Land.
Den beste muligheten
Kjetil Fyllingen poengterer at internett er ett av mange verktøy i evangelisering, men at det er der vi har mulighet til å nå flest mennesker.
– Jeg synes Egil Svartdahl sier det fint, at han jo egentlig ikke er så glad i teknologi. Han er teknologiskeptiker. Men – han er glad i misjon. Derfor startet de TV Inter og radio, fordi de så at her var det gode muligheter. Internett har jo masse drit med seg, og sosiale medier har masse negativ innflytelse også. Så jeg tror noen har tenkt, når de har hørt meg klage på at vi er for lite aktive på nett, at det er kun det en jeg er opptatt av. Men det handler jo om at vi ønsker å nå folk. Og det er der vi har de største mulighetene til å nå flest mulig på en god måte. Men selvfølgelig må det kombineres med ansikt til ansikt kontakt. Internett er kun ett av mange verktøy, sier han.
Kristent nettinnhold trengs
Han har ikke møtt voldsom motstand i kristne kretser mot å være misjonær på nett, men noen mener at det ikke nytter, og at det er et medium vi ikke trenger å være til stede i.
– Men jeg tenker at det blir litt som om Luther skulle sagt at vi ikke skulle bruke trykkpressen, fordi det er fjærpennen som er “the real thing” liksom. Jeg har opplevd at det har vært ulike diskusjoner internt om mediemisjon. Om det er noe som funker, eller skal det kun være til oppbyggelse for kristne? Men folk søker jo på det de er nysgjerrige på, så om de da ikke finner godt kristent innhold så er det kjempedumt, mener Kjetil Fyllingen.
Han forteller om en dame som var i en begravelse i kirken. Hun ble nysgjerrig på kristen tro, og gikk hjem og søkte på nett.
– Hun fant et av våre nettkurs, og meldte seg på. Hun fikk tilsendt bibel og vi fikk hjulpet henne til å finne en forsamling. Det er målet vårt, å få folk inn i forsamlinger.
Kjetil sier at alle kristne på nett er en slags stepping stone, og viser til modellen de jobber etter i OmGud.net-gjengen, og som du også kan lese om i dette bladet.
– Alle kristne som er på nett kan dele sitt vitnesbyrd og ta folk et steg videre på trosreisen de er på. omGud.net har noen «stepping stones» som vi har plassert ut. Nettkursene våre, de ulike nettsidene, videoene og podkastene vi publiserer. Men heldigvis finnes det mange flere slike. Både plassert ut av andre organisasjoner og kirker, og mennesker som deler evangeliet på nett på ulike måter. Sammen kan disse føre søkende mennesker steg for steg til Jesus og inn i et kristent fellesskap, forteller han.
Sjekk ut omGud.net og alle nettkursene som tilbys her!
Den store fortellingen
OmGud.net har mange forskjellige bibelske tema alt etter hvilket prosjekt det er snakk om. Men personlig har Kjetil en favoritt.
– Jeg synes den store fortellingen med skapelse, syndefall, frelse og fullendelse – er en god måte å oppsummere på. Dette er viktig å få frem for folk. Vi snakker ofte om en bedre historie i Tro & Medier, og det er den store fortellingen; Hvorfor er vi her, hva er løsningen på alle problem? Den ligger til grunn for det aller meste. Å synliggjøre den, sier han.
– Den er viktig fordi, hvis en forstår den store historien, forstår man også sin egen historie som en del av den. For meg har den vært en nøkkel for å forstå hvorfor jeg er her og hva som gjør at ikke alltid ting fungerer som det skal. Og hva som kan gi meg håp når ting ser mørkt ut.
Kjetil vokste opp i en kristen familie, og fikk tidlig et hjerte for misjon. Han ble i ung alder invitert inn som hjelpeleder i det kristne arbeidet på bedehuset, og fikk vokse i troen. Selv har han ikke opplevd tvil på Guds eksistens. Men det har vært tidspunkt da han ikke har vært klar over den store fortellingen. I løpet av studiet Kommunikasjon og Livssyn på NLA Gimlekollen ble han undervist om dette, og om det som kalles dobbel lytting.
– Dette med dobbel lytting er superrelevant inn mot nettevangelisering. Det betyr å prøve å lytte seg inn til hva folk i dag er opptatt av og interessert i og så knytte det an til kristen tro. Jeg håper det ligger der i underbevisstheten, eller bevisstheten min, hele tiden, smiler Kjetil.
Han tror Gud ønsker å bruke alle kanaler som er tilgjengelig for å nå mennesker.
– Gud vil at alle skal bli frelst, han ønsker å nå ut til folk. Det hadde vært kjekt om vi så en aldri så liten vekkelse i det norske folk. At de ble kjempeinteressert i å finne ut mer om Gud, og at vi står klar til å møte dem. Ellers er det viktigere enn noen gang å produsere godt innhold som folk er interessert å se. I dag er vi vant til høy kvalitet på alt vi prioriterer å bruke tid på. Derfor må vi også levere ting med godt innhold og som er godt produsert. Serien Oppstandelsen med Thor Haavik er et eksempel på det; Den er på et helt nytt nivå, sier Kjetil, som håper å kunne produsere mer av samme kvalitet.
Begynn å produser!
Dersom dette er noe som rører ved hjertet til deg som leser, vil Kjetil gjerne at du først og fremst bare skal sette i gang.
– Det er bare å “Just do it”, ler Kjetil. Daniel Sæbjørnsen (som driver Preach!-podkasten), for eksempel, lagde en fantastisk bra video, og så plukket vi det opp. Man må bare begynne å produsere ting. Bli flink på det du vil holde på med. Alt fra å gå på Gimlekollen på journalistikk, KL, få deg kompetansen du trenger, men mest av alt må man ha et brennende hjerte for misjon og formidling. Det er masse du kan gjøre, og det er fint å koble seg på andre. MELT-konferansen er også en god plass å ta turen, sier han.
Og han poengterer at alle kan engasjere seg i egne kanaler.
– De aller fleste har en telefon som de kan publisere ting med på sosiale medier. Og folk kan koble seg tettere på oss hvis de har lyst til det. Vi har en gjeng med e-coacher som jobber som frivillige. Vi er alltid interessert i å komme i kontakt med folk som brenner for dette. Det er veldig stas med folk som har ideer og ting de har lyst å gjøre, så kan vi prøve å spille på lag.
Så er utfordringen gitt. Du kan være med og gå ut til alle folkeslag – på nett! Tro & Medier vil gjerne ha deg med på laget. Enten som mediemisjonær eller som støttespiller på andre måter.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Be for stortingsvalget!
«Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre.»
Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat
Hvis det er én prat vi trenger å ta, mer enn noen gang, så er det «pornopraten». Og det har nettopp blitt enda lettere – takket være «Pornoprat»!! Den oppvoksende generasjonen kommer til å være oss evig takknemlige.
Jesus på Farmen, Beat for beat og hvem vet hvor neste gang?
Noen personligheter engasjerer og begeistrer. Hvordan kan vi fremelske kristne forbilder som peker på Jesus i mediene?