På topplistene med Bibelen på ett år!
Halvannen uke ut i januar og Tro & Medier er med sin nye podkastserie på topplistene med Bibelen! Bibelen på ett år har nå ligget 10 dager som nummer 1 på listene over podkaster som er mest lyttet til i Norge. Dette er stort både for Tro & Medier og for giverne som har bidratt til å gjøre dette prosjektet til virkelighet!
– Det er utrolig gøy å være på topplistene med Bibelen i Norge, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier, som synes det er fint å kunne bidra til fornyet begeistring for Guds ord.
– Det er gledelig at den store jobben som Daniel Sæbjørnsen og Kjetil Fyllingen har lagt ned i dette, i samarbeid med resten av staben, gir så gode resultater. Men det aller beste er at dette kan gjøre at nye mennesker oppdager Bibelen og at kristne får fornyet glød og begeistring for Guds levende ord!
Løft
– Det er selvfølgelig også et stort økonomisk løft å gjennomføre dette prosjektet, og vi er svært takknemlige både for gavene som har kommet inn og gjort dette mulig – og vi håper at folk fortsatt vil gi til prosjektet, så vi får fullfinansiert «Bibelen på ett år». Vi holder på å fylle opp kalenderen ved at folk gir en dag – gjerne egenvalgt dato – for 500 kroner. Jeg håper vi sammen kan fylle 2023 med Guds ord!
På topplistene med Bibelen
Daniel Sæbjørnsen, som har lest inn bibeltekstene, synes det er gøy at podkasten får så mye oppmerksomhet.
– Det er ikke slik at jeg pleier å gå inn å se på topplister så ofte. Derfor var det gøy når kjente og mindre kjente henvendte seg med de artige nyhetene! Det å havne på topplistene avgjøres av en rekke faktorer – som jeg ikke forstår helt – men det sendes et tydelig signal om at podkasten er funnet av mange, og det virker som det bare fortsetter. En skikkelig gledelig overraskelse å havne på topplistene med Bibelen etter mye arbeid!
Målsetning
Han forteller at målsettingen da de gikk i gang med prosjektet selvsagt var at podkasten skulle bli lagt merke til, men det var ikke noe konkret mål eller forhåpning at den skulle toppe listene.
– Når den da gjør det så gir det glede, men også en opplevelse av at vi har truffet et behov hos mennesker i dag. Det skaper mye takknemlighet – ettersom vår bønn og drøm var at Guds ord skulle få nå unge og gamle, på en moderne plattform som podkast.
Screenshot fra Podtail.com, som publiserer lister over de mest lyttede podkastene på Spotify i Norge.
Daniel Sæbjørnsen, som har lest inn bibeltekstene til Bibelen på podkast og Bibelen på ett år.
Foto: Kjetil Fyllingen
I mediene
Siden han havnet på topplistene med Bibelen den siste halvannen uken, har Sæbjørnsen vært med på en del intervjuer i kjølvannet av podkastens suksess.
– De siste dagene, siden podkasten begynte å fange folks oppmerksomhet, kan summeres i to ord: travelt og takknemlig. Forrige torsdag (5. januar) våknet jeg om morgenen vitende om ett radiointervju som skulle gjennomføres – når dagen var slutt var fem intervjuer blitt gjort, derav to ulike avdelinger i NRK. De siste dagene har dermed innholdt mange henvendelser fra ulike medier, men enda mer en mengde med private meldinger fra mennesker som vil takke så mye for podkasten.
Et stikkord som overgår travelheten er takknemlighet! Artikkelen i BA syntes jeg var meget velskrevet og fremstilte både Bibelen, Jesus og min person på en fin og appellerende måte. Det var takknemlig! Samt de oppriktige og hjertefølte meldingene jeg har mottatt fra både gamle og unge, om hvordan de nå får ta til seg mer av Guds ord – det rører dypt! Det har overgått mine forventinger alt sammen.
Hva håper du i fortsettelsen?
– Mitt fremste håp er at menneskene som lytter inn og som vil lytte i framtiden, vil få øye på Ham som er Skriftens kjerne og stjerne, nemlig Jesus Kristus! Målet med Bibelen er, for å benytte seg av Paulus sine ord: «… å gjøre deg vis til frelse ved troen på Kristus Jesus.» (2 Tim 3,15) Det er den store drømmen!
Samt både tror og håper jeg at podkastene skal holde seg levende i utallige år framover. Dette siden Bibelen har holdt seg aktuell i flere tusen år, og ingenting tyder på at dens relevans vil opphøre. Det måtte i så fall være at folkesjelen blir lei bergensken min 😛 Så hvis mine barn og deres barn kan høre podkastene og vokse i sin tro – det ville vært rått!
Hvor mye arbeid gjenstår?
– Det gjenstår ikke noe arbeid når det kommer til innlesning av Bibelteksten. Det eneste som gjenstår for min del er å lese en introduksjon til hver dag fra mars ut desember. Hvor det derimot gjenstår arbeid er i forhold til redigering av episodene ut året. Her er det Kjetil Fyllingen som er helten og som gjør et viktig arbeid hver dag, avslutter Sæbjørnsen!
Fakta om Bibelen på ett år
I desember lanserte vi i Tro & Medier, i samarbeid med Norsk Bibel, hele Bibelen gratis i lydformat, slik at du – og naboen, kollegaen og nevøen din – kan lytte til den der du er.
I tillegg lager vi nå podkasten «Bibelen på ett år». Hver dag slipper vi en episode med en herlig blanding av tekster fra Salomos ordspråk, andre GT-tekster, NT-tekst og til slutt en tekst fra Salmenes bok.
Ønsket er å skape en digital bibelbevegelse der stadig nye folk blir med på å fylle ørene med Guds ord og lytte gjennom hele Bibelen på ett år! Gjerne år etter år!
Siden 1. januar, da den ble sluppet, har podkasten vært på topplistene med Bibelen som er helt fantastisk!
Det koster oss 500 kr pr dag å lage denne serien. Kan du være med i et spleiselag for å få dette til? Kanskje du kan gi en spesiell dato i julegave til noen? Gi din gave på Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824 og merk gaven med datoen eller datoene du ønsker å gi.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Skjermfrie valg for åndelig modning
Åndelig fordypning og modning, som lider i vår flyktige medietid, handler om et rikt, levende og frigjørende liv sammen med Gud.
Ukas ros går til Camilla Amundsen på The Voice
Ukas ros går til Camilla Amundsen, for den flotte fremførelsen av salmen «O Bli hos meg» på The Voice.
Bilde: Skjermdump fra TV2 på YouTube.
– Jeg lider av scrolling, mener Jarle Haugland
Jarle Haugland ble så provosert av Mark Zuckerberg at han koblet seg fra sosiale medier. Det mener lederen i Tro & Medier at han bare har hatt godt av.