Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Skjermfrie valg for åndelig modning

av | 16. feb, 2023 | Mediekommentaren

Skjermfrie valg for åndelig modning

feb 16, 2023

Av Jarle Haugland

Hvorfor skal en medieorganisasjon som Tro & Medier arrangere Skjermfri uke og oppfordre mennesker til å ta pause fra skjermen? For samtidig som vi gjør det, produserer vi innhold til skjermene og oppmuntrer mennesker til å være disipler og vitner i det digitale landskapet. Det kan fremstå som et paradoks. 

Personlig er jeg like ambivalent. Jeg skroller og bruker mediene aktivt, liker å lese nettavisene og spiller gjerne Stumble Guys på mobilen med minstemann. Samtidig tror jeg Tomas Sjödin har rett når han sier i boka Lyden av stillhet: «Jeg tror en av de største truslene mot åndelig fordypning og modning staves distraksjon» og peker på utfordringene i vår digitale hverdag. 

Er det enten-eller? Enten er man en aktiv mediebruker som ikke er interessert i å vurdere Skjermfri uke eller lignende. Eller så er man en medieskeptiker som mener at null minutter daglig på skjerm er idealet. Jeg tror ikke det. 

Jeg tror det er mulig å være en aktiv mediebruker som er bevisst de usunne sidene med skjermen, og tar bevisste valg deretter. Jeg tror det er mulig å se at skjermene gir oss læring, lek og fellesskap, samtidig som man erkjenner at de lett får for mye makt over oss – og at vi derfor trenger skjermfrie soner og perioder i hverdagen. 

Om du blir med på Skjermfri uke eller ikke, håper jeg du bruker anledningen til å stoppe opp og stille deg spørsmålet: Hvorfor velger jeg som jeg gjør? 

Våre valg preges av hva som er viktig for oss. Hva er det gode liv? Hva vil jeg forsake for å vinne noe bedre? Slike valg gjør vi hele tiden. I ekteskapet og familielivet, i møte med godteri og kosthold, i studiene og i arbeidshverdagen. Et sunt liv bygges ved å ikke alltid følge sine lyster, men ved å ha et større mål som gir motivasjon og mening til å takke nei når det er nødvendig. 

Det trenger vi også å gjøre i møte med skjermene. Det jobber haugevis av mennesker på fulltid for å få deg til å bruke skjermen så mye som mulig. Du er deres produkt, for din tid kan omdannes til annonsekroner. I et slikt landskap er det bare du som kan velge om du er tilfreds med å være deres produkt, eller om du vil være en bevisst mediebruker som setter de gode grensene – til fordel for et høyere mål. 

«Åndelig fordypning og modning», skriver Sjödin. Kanskje begreper som ikke fenger de store mengdene. Men om du stopper opp litt og lytter, er jeg overbevist om at du i stillheten vil kunne skape rom for at din Skaper kan få si noe til deg. En stemme som inviterer deg med på et liv i hans rike, som inneholder bredder og lengder, høyder og dybder som sprenger grenser. Åndelig fordypning og modning, som lider i vår flyktige medietid, handler om et rikt, levende og frigjørende liv sammen med Gud. Det er verdt å ta noen bevisste valg for, og for noen kan det starte med ei skjermfri uke. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Sammen for fremtiden – 90 år med Jesus synlig i mediene!

Sammen for fremtiden – 90 år med Jesus synlig i mediene!

I 1935 var radioen noe nytt og spennende, etter at NRK hadde startet med faste radiosendinger et par år tidligere. Denne nye medieteknologien åpnet en verden av muligheter og utfordringer. En gruppe modige kristne startet Norges Kristne Lytterlag med en klar visjon:...

Fikk du med deg dette? Uke 6

Fikk du med deg dette? Uke 6

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...

#

Siste innlegg

$
Fikk du med deg dette? Uke 6

Fikk du med deg dette? Uke 6

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 4

Fikk du med deg dette? Uke 4

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til A-laget

Ukas ros til A-laget

Denne uka går rosen til A-laget, NRKs rørende og humoristiske portrettserie som gir 30 journalister med funksjonsvariasjoner en unik mulighet til å...

Fikk du med deg dette? Uke 2

Fikk du med deg dette? Uke 2

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se...

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og...

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

Alexis oppsummerer 2024

Alexis oppsummerer 2024

Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.

#
$