Presten Per får denne Ukas ros for å på en morsom og imponerende måte ta med seg troen, evangeliet og ikke minst, jobben, inn på hans Instagram-profil. Han lager korte videoer om aktuelle tema, forklarer og peker på betydningen det har for oss.
Humor
Humor er et virkemiddel en kan bruke i formidling. Det er en metode som kan treffe de aller fleste, og det er en god måte som kan holde på oppmerksomheten til både unge og gamle. Per bruker dette i de fleste videoene sine, og får frem viktige tema på en enkel og forståelig måte.
– Presten Per tar det kristne budskapet ut fra kirkerommet og inn på skjermene til mange mennesker som kanskje ikke ville tatt steget inn i kirken. Han presenterer sentrale tema i kristen tro på en kreativ og humoristisk måte, sier Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net.
Byr på seg selv
I 1. Korinterbrev 9, 19-22 skriver Paulus at når han skulle formidle til jødene, oppførte han seg som jøde. Når han skulle formidle til de svake, ble han svak, og for å vinne de som var under loven, levde han som om han var under loven, selv om han selv ikke var under loven.
Paulus sa det for 2000 år siden, og det er like aktuelt i dag. Å tilpasse seg målgrupper, å formidle på det språket de som hører taler, og i de arenaene folk er på, er måten en vinner mennesker på.
– Per byr på seg selv og våger å tenke nytt. Dette fortjener absolutt ros. Kanskje han kan inspirere enda flere, både prester og predikanter, til å utforske de mulighetene som ligger og venter i sosiale medier, sier Fyllingen.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli med i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Sosiale medier som misjonsmark?
– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.
Ukas ros går til Thor Haavik i TV2-serien Torpet
Det står stor respekt av å stå for sine moralske overbevisninger med den muligheten at man går glipp av en stor og spennende opplevelse. Derfor tildeler vi Ukas ros til Thor Haavik!
Livssynsformidling, som forkynnelsen er, har en naturlig og viktig plass hos NRK
– Debatten er tjent med å parkere argumentet om at NRK kun bedriver journalistikk og dermed ikke kan formidle forkynnelse, sier Jarle Haugland.