Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg
Tenk deg at du en dag kommer inn i en matbutikk der butikksjefen møter deg og leder deg bort til hyllene med smågodt. «Værsågod, spis så mye du vil!» sier han – og du står der storøyd og er overbevist om at dette er en drøm. Sure bananer, gelekrokodiller og sjokoladefamilien i lange baner! «Det er forresten et lite ‘men’ her», sier butikksjefen. «I natt har det vært noen inne og sprøytet skadelig væske i noen av eskene. Derfor kan vi ikke selge godteriet. Men du kan få spise så mye du vil!»
Jarle Haugland
Daglig leder, Tro & Medier
Hva gjør du? Lar du være å spise? Tar du sjansen på at det går bra? Eller finnes det en tredje mulighet? Jeg er såpass glad i godteri at jeg ikke hadde gitt opp med en gang. Jeg hadde snakket med butikksjefen om han visste noe mer. Var det noe tegn på hvilke godterier som var farlige å spise? Kunne man for eksempel lukte eller se det på dem, om man studerte dem nærmere?
Situasjonen er ikke så ulik den vi – og ikke minst barn og unge – utsettes for daglig i møte med mediene. «Værsågod», sier appene, nettsidene, spillene, seriene og filmene. «Konsumer så mye du vil!» Og sjelden følger det med en advarsel om at noe av innholdet er skadelig.
Løsningen noen få velger, er å nesten helt la være å bruke mediene. Andre konsumerer ukritisk, uten å tenke på hvilke verdier som formidles og hvordan både teknologi og budskap påvirker oss. I Tro & Medier ønsker vi å utfordre til gode medievalg, til å gå litt nærmere «mediehyllene». Lukt, se, analyser. Snakk sammen, foreldre og barn, i vennegjenger og i menighetens smågrupper. Hent gode ressurser fra Damaris Norge. Vurder medienes godtehyller kritisk – både teknologiens og budskapenes påvirkning på deg.
Og når du har vurdert: Ta valg som gjenspeiler hvem du vil være i lengden, ikke bare ut fra umiddelbar tilfredsstillelse. Hva vil det si å følge Jesus i denne mediehverdagen? Hvordan møte ethvert mediebudskap med hans blikk?
August er for mange tiden for en ny start. En tid for endring, fornyet motivasjon og viktige beslutninger. Jeg vil oppfordre deg til et «nytt-semester-forsett»: Vurder, velg og vitne.
Vurder mediene – teknologien og budskapene.
Velg «alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros», for å låne ord fra Paulus.
Og når du gjentar de gode medievalgene, blir de til slutt en del av din karakter – og du er, enten du vet det eller ikke, et vitne om godhet, sannhet og tro.
Tro & Medier ønsker deg en god mediehøst!
Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Blir rommet for kristen tro og tanke større eller mindre?
På flere etiske områder har kristne blitt en minoritet som møtes med sterk skepsis og økende forakt. Dermed er det betimelig å stille spørsmål om hvordan det står til med ytringsrommet for den kristne tro.
Ukas ros går til Fædrelandsvennens dekning av vekkelsen på Vigeland
Denne uka ønsker Tro & Medier å gi Ukas ros til Fædrelandsvennen, for sin flotte artikkel om vekkelse på Vigeland.
Tro & Mediers Landsmøte 2023
Fine samtaler om hvordan vi kan nå barn og unge med evangeliet i dagens mediehverdag, i tillegg til valg av nytt styre og godkjenning av årsmelding på Landsmøtet 2023.