Den livsviktige ventingen

av | 31. mai, 2017 | Mediekommentaren

Hør mediekommentaren med intro (og uten intro).

«Raskt er bedre enn sakte» er et av Googles postulater, en av grunnsetningene som har dannet grunnlaget for deres suksess. I Googles verden er det et godt postulat. Jeg husker tiden da jeg tok med meg en bok når jeg skulle på internett, for å ha noe å gjøre mens sidene lastet. Jeg er glad for at ting går raskere på nettet nå. 

Samtidig bærer setningen med seg en stor fare for oss. For dersom postulatet infiltrerer – eller infiserer – andre deler av livet, kan vi stå i fare for å miste noe svært viktig. For det er ikke alt i livet som skal gå raskt. Refleksjon, modning, relasjoner og hvile er eksempler på områder som trenger sakte tid. Tilstedeværelse. Lavere puls. Mister vi det, blir vi rotløse og overfladiske. 

Den umiddelbare tilfredsstillelsen kan også ødelegge fremtidsforventningene. For forventninger krever venting. Og venting har dårlige kår i en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å gi oss underholdning, adspredelser og bekreftelser.  

Vi er i en tid av kirkeåret som innebærer venting. Kristi Himmelfartsdag, som ligger bak oss, minner oss på at Jesus kommer igjen. Og vi er kalt til å vente med forventning. Ikke la oss sløve av omgivelsene, bli bundet til livet på jorden, men være våkne. Den kristne kirke har til alle tider hatt en forventning til at Jesus kommer igjen og hatt en bevissthet om at «vi har vårt hjemland i himmelen», som Paulus skriver til menigheten i Filippi. Den fremtidsforventningen må vi ta vare på, også i en verden full av skjermer.

Pinsehøytiden innebar også venting. Ikke passiv, resignert venting. Men aktiv forventning. «Dere skal ikke forlate Jerusalem, men vente på det som Far har lovet», sa Jesus til disiplene, og fortsatte: «Dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende.» Dette gjorde at disiplene samlet seg i Jerusalem og holdt sammen i trofast bønn, i forventning – til pinsedagen kom med en kraft som rystet verden, og som fortsatt forvandler liv. 

Noen ganger er raskt bedre enn sakte. Men skal vi være et kristenfolk som forandrer verden, trenger vi også noe annet i våre liv. Vi trenger stillhet, utholdende bønn med forventning og et sinn som er rettet mot Gud, midt i en verden full av skjermer. Slik vil vi gi rom for Den hellige ånd i våre liv – og vi vil få kraft til å være Jesu vitner, midt inn i vår hverdag. 

Kommentaren er skrevet av Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier og kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Kontaktinfo: Jarle Haugland, jarle@troogmedier.no, 90141732

 

Bli med og gjør Jesus synlig i mediene! Bli Mediepartner – fast giver i Tro & Medier eller Vipps til 55256.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jeg ønsker å motta:
Personvernerklæring
=
#

Siste innlegg

$
Kristenretten

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#
$