Lyset overvinner alltid mørket
Av Jarle Haugland
«Lyset overvinner alltid mørket». Dette sier ett av Tro & Mediers postulater eller grunnverdier. Disse postulatene skal hjelpe oss å sette retningen i vårt arbeid for å gjøre Jesus synlig i mediene.
At lyset alltid overvinner mørket, er en fysisk kjensgjerning som er verdt å reflektere over. For mørke er ikke en kraft i seg selv; mørke er kun fravær av lys. Dermed finnes det ikke noe mørke som er sterkt nok til at ikke selv et lite stearinlys vil kunne bryte gjennom det.
Det er grunnen til at Jesus, verdens lys, kan si: «Frykt ikke». Og Johannes kan skrive til oss kristne, som også kalles verdens lys: «Han som er i dere, er større enn han som er i verden». Fordi lyset overvinner alltid mørket.
Det er like aktuelt når det kommer til medielandskapet. Her får vi se menneskeheten gjenspeilet, på godt og ondt. Å skulle gi en tilstandsrapport på mediebildet, vil være fullstendig umulig. Er mediebildet preget av mørke? Ja, definitivt. Pornografi er så tilgjengelig at noen snakker om at det har skjedd en pornorevolusjon. Dette har igjen bidratt til å pornofisere, eller seksualisere, populærkultur og ungdomskultur. Sosiale medier har bidratt til polarisering og økt konfliktnivå i den offentlige samtalen. Og flere forskningsrapporter antyder at de samme sosiale mediene kan føre til ensomhet, økt grad av stress og depresjon. Det er ikke vanskelig å finne mørket i mediene, om man ser etter det.
Samtidig er det også svært mulig å finne lyset. Både i direkte kristen tilstedeværelse, også i allmenne medier, og gjennom innhold som fremmer det som er rett, sant og godt, uansett om det har en kristen merkelapp eller ikke.
Dette er det kraftfullt å ha fokus på! For om vi mener at mediene er preget av mørke, er det ikke selve mørket som er problemet, men fraværet av lys. Derfor har Tro & Medier ordene til Paulus i Fil.4,8 sentralt: «Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det!» For lyset overvinner mørket.
Dette gjør at vi deler ut mediestipend hvert år. Forrige uke ble det tildelt Marie Helene Høyberg for podkasten Hverdagstro, MANNSpodden og Rebecca Vehusheia Waldemar for en YouTube-kanal for barn. Vi er overbevist om at dette bidrar til å tenne lys i medielandskapet, så mennesker kan få et møte med Jesus.
Og det gjør også at vi hvert år deler ut Medierosen fra Tro & Medier, for å heie frem og takke dem som har bidratt til kristen tro eller gode verdier i mediebildet. Vi skal straks starte arbeidet med å finne kandidater til Medierosen 2023, og vil svært gjerne ha forslag fra dere – for som alt annet vi gjør i Tro & Medier, er dette et felleskristent dugnadsprosjekt. Hvem mener du skal få ros?
Vi skal ikke være naive. Mørket er destruktivt. Og noen ganger kalles mørket for lys i vår tid. Derfor skal vi være tydelige og modige, og noen ganger må mørket påtales. Men håpet for vår tid er ikke å angripe mørket, men å aktivt, kreativt, modig og frimodig tenne lys i mediene – for lyset overvinner alltid mørket.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Framnes sine Skjermfrie dager
Denne uka ønsker Tro & Medier å gi Ukas ros til Framnes kristne vidaregåande skule for sitt opplegg med skjermfrie dager.
– Støtten fra Tro & Medier var avgjørende
Mediestipendet 2022 gikk blant annet til Verdiverkstedet sin produksjon av kortfilmen “Den magiske boka”, om to tenåringer som oppdager Bibelen for første gang.
Ukas ros går til Verdiverkstedet
Kortfilmen “Den magiske boka” er nominert til Beste norske kortfilm under Barnefilmfestivalen. Filmen handler om Bibelen!