Menighetens mediebruk
Youtube, Snapchat, Facebook og Instagram. Mediene preger hverdagen for alle – også medlemmene i menigheten. Vi spurte to kirkeledere om hvordan deres menighet jobber med mediebruk.
Andreas Bakke, Pastor i Misjonssalen Ålesund
– Hvordan jobber dere for at menigheten skal bli gode forbilder i mediebruk?
– Vi har et ønske om å være til stede på Facebook og Instagram med informasjon og oppbyggelig innhold. Vi håper at dette kan motivere andre til å bruke sosiale medier til å spre godt budskap. Ellers må vi være ærlige på at vi ikke har en god strategi på hvordan vi skal være et godt forbilde.
– Mye av det som blir skrevet og vist på sosiale medier har et budskap som ikke stemmer overens med det Bibelen forteller oss. For eksempel synet på mennesket og dets verdi. Bruker vi ti minutter med Bibelen og to timer på sosiale medier om dagen, er det klart at det vi møter på Facebook, Instagram og de øvrige sosiale mediene, påvirker oss i stor grad.
– Dette går helt klart utover menighetens kraft. Å tro noe annet vil være å gjemme seg for fakta. Hva ser barna våre mest? Ser de at foreldrene bruker tid på Guds Ord, eller ser de foreldrene bruke mobilen, data eller tilsvarende. Vi må være klar over at de forbildene vi viser dem får store konsekvenser. Her må vi bli mer gjennomtenkt.
Andreas Bakke
Pastor i Misjonssalen
NLM Ålesund Misjonsforsamling
Glenn Nord-Varhaug, forsamlingsleder i Betlehem, Bergen
– Hvordan jobber dere for at menigheten skal bli gode forbilder i mediebruk?
– Nå er jeg helt ærlig. Det der har vi jobbet lite med. Det er noe jeg tror vi absolutt kan bli bedre på og noe vi burde hatt mer fokus på enn vi har i dag. Vi har hatt fokus på det tidligere og kommer til å ha det igjen, men vi burde snakket mer om det. Jeg tror det er nokså likt mellom menigheter.
– Svekker dårlige medievaner menighetens kraft?
– Hvis folk har dårlige medievaner, tenker jeg at det vil suge kraft ut av folks egne liv. Samtidig er det veldig sammensatt. Jeg tenker at det er en del som bruker mer tid på medier enn i fellesskap med Gud og andre kristne, noe som ikke er bra. Det er klart at som kristen tror jeg det er veldig viktig å følge med på tiden vi lever i, men ikke hele tiden. Hvilken plass skal det ha i våre liv? Det handler om hvilket fokus og hva hjertet er styrt og fylt av.
– Jeg tror ikke det må bli sånn at når vi lukker alt av medier er vi fylt av Gud, mens når vi åpner opp blir vi fylt av andre ting. Vi trenger god veiledning, for det er ikke enten eller. Mediene må brukes på en fornuftig måte slik at vi får et friskt liv med Gud.
Glenn Nord-Varhaug
Forsamlingsleder i Betlehem
Bergens Indremisjon
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Tut og mediekjør!
Denne uka ønsker Tro & Medier å gi Ukas ros til podkasten Tut og mediekjør, som gir innblikk i journalistikkens verden.
Hvordan kan sommerstevnene få mer mediedekning?
Hvordan kan man få mer mediedekning for alt det spennende som skjer på kristne sommerstevner? Les Jarle Hauglands mediekommentar!
Jesus Revolution har kommet til Norge
Filmen om Jesus-vekkelsen, Jesus Revolution, har gjort stor suksess i USA. Til høsten kommer den også på kino her til lands.