
Det å snakke hverandre opp er en flott ting, og særlig når det gjøres av konkurrenter i et TV-program som blir sett av mange, og hvor man blir et forbilde.
Ukas ros går denne uken til en serie hvor dette er et av kjennetegnene. TV2-serien Kompani Lauritzen har nettopp rundet av sesong tre, og Tro & Medier-leder Jarle Haugland mener det er mye fint å hente frem om denne serien.
– Selv om Kompani Lauritzen er en konkurranse, er det en kultur der man heier hverandre frem og bekrefter det gode i hverandre. Det snakkes ofte om å bli «den beste versjonen av seg selv», noe som gjør at de andre deltakerne ikke først og fremst er noen man skal overvinne, men noen man skal gå sammen med for å utvikle seg, sier Haugland.
– Vi ser tydelig at deltakerne står sterkere sammen i de oppdragene som skal utføres. Slik sett er kanskje programmet et lite speilbilde av livet ellers, der andre mennesker ikke er konkurrenter vi skal overgå i glans, posisjon eller anerkjennelse, men medmennesker vi skal gå sammen med, for å støtte hverandre og hjelpe hverandre til å bli den beste versjonen av oss selv, sier han.
Kompani Lauritzen kan sees på TV2 her.
LES OGSÅ: Bibelen på podkast ble redningen
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Livssyn – en blindsone i journalistikken
Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.
F&M roser «Djeveldansen»
«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.
F&M roser «Hjelp til alt mulig»
Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.