Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Livssyn – en blindsone i journalistikken

av | 13. mai, 2015 | Mediekommentaren

Lytt til radiokommentaren med intro (og uten intro)

Det er imponerende og gledelig hva bergenserne har fått til med dette arrangementet, der Medie-Norge samles i Bergen for faglig oppdatering på høyt nivå. I løpet av to tettpakkede dager fikk vi blant annet en titt bak kulissene på programmer som har gjort suksess, medietoppene barket sammen til spennende debatter, teknologene forsøkte å se hva fremtiden vil bringe oss og redaktører gav oss innsikt i noen av deres etiske vurderinger.

Men det var noe jeg savnet. Spørsmål rundt menneskers tro og livssyn var fraværende, slik det i all hovedsak har vært i de fem årene jeg har vært til stede på Nordiske Mediedager.

I og for seg er det ikke så alvorlig om dette kun hadde vært et spørsmål om innhold på en mediekonferanse. Problemet er at jeg tror det gjenspeiler mediebransjens generelle forhold til tro og livssyn. Det er i all hovedsak et ikke-tema. Jeg tror ikke, som noen kristne av og til hevder, at journalister generelt er fiendtlig innstilt til kristentroen. Det er rett og slett bare et tema som ikke er relevant for dem, og som man dermed i utgangspunktet ikke finner plass til i mediebildet.

Hilde Kristin Dahlstrøm, høgskolelektor ved NLA og forfatter av boken Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk, gjorde i 2011 en undersøkelse blant utvalgte sørlandsaviser, «Gud i sørlandsmediene». Der fant hun at i kun to prosent av sakene var tro og livssyn et sentralt aspekt. Redaktørene forklarte dette med at «temaet har lav status og liten interesse blant journalistene, og at de mangler kunnskap om saksområdet».

Lav status, liten interesse og manglende kunnskap. Hvis redaktørenes analyse er riktig, bør det blinke noen varsellamper i redaksjonslokalene. For hvorfor er tro og livssyn viktig for journalistikken?

For det første: For å forstå samfunnet, må man forstå menneskers livssyn. Alle har et livssyn, også ateister og agnostikere, og dette livssynet former verdier, handlinger og hva man anser som viktig og uviktig, rett og galt. For å forstå globale konflikter, politikk, idealisme og sentrale verdispørsmål, må man forstå menneskers livssyn. Om man ikke forstår dette, er min påstand at man som journalist har en blindsone i sin samfunnsforståelse, og dermed samfunnsanalyse. Og valg av saker, vinkling og intervjuobjekter lider under denne manglende kunnskapen.

For det andre: I tillegg er dedikert livsynssjournalistikk – saker der tro og livssyn er sentrale element – et område som er underrepresentert i mediebildet, slik undersøkelsen til Dahlstrøm viser. Dermed unnlater mediene å speile samfunnet og formidle viktig kunnskap om menneskers tro. Og manglende kunnskap kan i verste fall gi grobunn for farlige fordommer, uavhengig av hvilke livssyn som møter disse. Manglende livsynssjournalistikk fører også til at pressen ikke er den nødvendige maktkritikeren de skal være, også inn i disse miljøene. For på sitt beste kan pressens kritiske blikk bidra til å avsløre løgn og fremme sannheten. Og det er noe trossamfunn bør møte med stor takknemlighet.

For det tredje: Det er ikke slik at journalister er løsrevet fra sitt livssyn og sin historie. En journalist kan aldri være helt objektiv, og skal heller ikke være det, mener jeg. For forståelsen av rett og galt, løgn og sannhet, godhet og ondskap vil være en journalists gode følgesvenner og nyttige veivisere. Faren oppstår hvis man ikke er seg bevisst eget livssyn. Da vil denne blindsonen i eget liv lett gå ut over evnen til å behandle mennesker man er uenig med på en rettferdig måte, og ubevisst blir man mer subjektiv i sin journalistikk enn godt er.

Så jeg utfordrer Nordiske Mediedager til å sette tro og livssyn på plakaten for kommende arrangement. Og at både journalistutdanninger og redaktører arbeider aktivt for å løfte opp statusen til et svært viktig område for journalisters og publikums samfunnsforståelse. Slikt blir det bedre journalistikk av.

 

Mediekommentaren kan benyttes fritt med kildehenvisning

 

 

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jeg ønsker å motta:
Personvernerklæring
=
#

Siste innlegg

$
Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og...

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

Alexis oppsummerer 2024

Alexis oppsummerer 2024

Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.

Dette kan du se på tv i julen

Dette kan du se på tv i julen

Lurer du på hva som sendes på TV i julen? Som engelen Gabriel sa: "Frykt ikke!" Vi har laget en oversikt for deg. Her er noen av høydepunktene fra...

Fikk du med deg dette? Uke 50

Fikk du med deg dette? Uke 50

Dagsnytt 18: Kristen yogadebatt på NRK I forbindelse med den pågående debatten om åndelig påvirkning av yoga som har funnet sted i en rekke medier...

#
$