Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

av | 16. jun, 2016 | Ukas ros

I den nye sesongen følger vi to norske og to svenske jenter som reiser tilbake til Kambodsja. Det er Anniken Jørgensen og Frida Ottosen fra Norge som reiser sammen med Sarah Tjullander og Lisa Tellbe fra Sverige.  

I andre sesong går serien mye mer i dybden, og undersøker blant annet hva som har forandret seg siden sist. Anniken og Frida fikk i etterkant av den første sesongen en invitasjon fra H&M om å besøke hvilken som helst fabrikk. Når de banker på og spør om å komme inn i fabrikker møter de derimot stengte dører. H&M har sett hele serien, men ønsker ikke å kommentere sesong 2.  

– Familie & Medier vil rose og takke Aftenposten for at de fortsetter med å avdekke forholdene som tekstilarbeidere i Kambodsja lever under. Minstelønnen i Kambodsja har nå steget fra 128 til 140 dollar, men en lønn til å leve av må være på minst 177 dollar. Det gjør sterkt inntrykk å høre tekstilarbeideren Sokpha fortelle at hun jobber hele tiden, men at hun lever på egg som hun får tilsendt fra familien. Etter 10 år i tekstilbransjen har hun ingenting igjen, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.  

Sokpha takker jentene og filmteamet for innsatsen og utfordrer samtidig oss som forbrukere:  

– Jeg er så takknemlig. Livene våre er så vanskelige. Når dere kommer for å hjelpe så gjør det meg glad. Jeg fortsetter kampen for en bedre framtid. Og jeg håper dere fortsetter å hjelpe oss.  

Familie & Medier delte ut Medierosen til Sweatshop i 2014. Året etterpå vant serien Gullruten for beste reality.  

– Vi anbefaler alle å se «Sweatshop – jakten på en levelønn», avslutter Volle. 

#

Siste innlegg

$
Fikk du med deg dette? Uke 6

Fikk du med deg dette? Uke 6

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 4

Fikk du med deg dette? Uke 4

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til A-laget

Ukas ros til A-laget

Denne uka går rosen til A-laget, NRKs rørende og humoristiske portrettserie som gir 30 journalister med funksjonsvariasjoner en unik mulighet til å...

Fikk du med deg dette? Uke 2

Fikk du med deg dette? Uke 2

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se...

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og...

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

Alexis oppsummerer 2024

Alexis oppsummerer 2024

Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.

#
$