Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene
Hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – her er fem tips til menigheter og organisasjoner som kanskje kan gjøre det enklere.
1. Inviter dine venner
Inviter alle du kjenner til å like Facebook-siden. Det sier seg kanskje selv, men uten følgere på siden når man ikke ut med det man ønsker. Få folk til å invitere sine venner.
2. Del godhet
Jesus er synlig i sosiale medier gjennom bibelvers og troshistorier, men ikke bare der! Alt som er godt er fylt av Jesus. En Facebook-side kan ofte bli fylt av formelle ting, informasjon og kanskje bibelvers. Men innimellom kan det være fint å dele noe fra andre, noe dere mener er godt og som er med på å bygge opp og gjøre Jesus synlig. Vær gjerne aktiv i kommentarfelt og på andre sine sider. Kommenter og lik, ikke bare som privatperson, men som menighet eller organisasjon.
3. Bli mer synlig
Oppfordre medlemmer til å gjøre siden enda mer synlig. Facebook forandrer seg fra dag til dag og de ønsker at du skal ha et tettere forhold til dine venner og din familie. Det synes vi er bra og viktig! Samtidig er det en stor sjanse for at siden deres forsvinner fra de mange nyhetsstrømmene på Facebook og viktig og godt innholdet blir borte. Du mister muligheten til å like, dele eller kommentere. Det igjen betyr at innholdet forblir usett av de menneskene som enda ikke har møtt Jesus eller som burde få med seg informasjonen. Men det finnes en løsning! Oppfordre alle som liker og følger dere til å gjøre siden synlig. Helt øverst på siden, under forsidebildet, kan man klikke på fanen «Følger» og velge «Se først». Da vil innleggene fra siden dukke opp øverst i nyhetsstrømmen og man kan dele, like og kommentere. Dette gjelder selvsagt andre sider du liker og som deler inspirerende innhold.
4. Vær en nettengel – ikke et nettroll
Å kommentere har aldri vært enklere. Man kan sitte hjemme i sofaen og skrive akkurat hva man tenker – ofte før man har tenkt gjennom det man tenker. Vi ønsker å oppfordre deg til å tenke gjennom før du kommenterer.
Her er en huskeliste:
- Les hele saken før du kommenterer.
- Hva var bra med denne saken eller dette innlegget?
- Hva var ikke bra og hvorfor mener jeg det?
- Har jeg Guds kjærlighet til dem kommentaren angår? Be om å være preget av den.
- Har jeg lyttet til Gud for å søke hans ledelse? Du er en representant for Jesus der du er, også i sosiale medier.
- Hvis du er uenig bør du har et godt argument. Er du uenig i deler av teksten, men enig i resten? Da fortjener forfatteren å høre begge deler.
5. Lag en plan
Skal man være synlig på sosiale medier bør man være der jevnlig og ikke bare i rykk og napp. Det kan høres ut som mye arbeid, men det trenger det ikke å være. Lag en plan og bruk løsninger som kan planlegge innleggene. Dette kan du gjøre direkte på Facebook, og Instagram har nylig åpnet opp for å planlegge innlegg. Da kan man sette av litt tid i starten eller slutten av uken og forberede de neste syv dagene (eller hele sommeren om man skal på ferie). Har dere faste bønnemøter hver uke? Gudstjeneste hver søndag? Få det inn i planen. På Facebook er det slik at jo mer man publiserer, desto færre ser innleggene. Ofte holder det med ett innlegg hver dag. Faktisk kan det holde med 4-5 publiseringer i uka. Det er ikke mye som skal til for å heve kvaliteten, forenkle oppgavene og samtidig gjøre Jesus enda mer synlig i sosiale medier. Det trengs mange nettengler som sprer godhet. Blir du med?
Ukas ros til Cecilie Marie Røinås
Denne uka ønsker vi i Tro & Medier å gi Ukas ros til Cecilie Marie Røinås. Som deltaker i det populære programmet Farmen og gjennom sine portrettintervjuer i både Se og Hør og TV2, har hun vært et tydelig vitnesbyrd for Jesus i mediebildet. En av de tingene som...
Jarle Mong vinner Medierosen 2024 – Egil Svartdahl hedret med hederspris
OSLO, 14. oktober – Mandag var det duket for den årlige utdelingen av Medierosen, som i år ble utdelt i Normisjons lokaler i Staffeldts gate 4. Jarle Mong (43) ble tildelt prisen for "å være en modig og viktig kristen stemme i samfunnsdebatten." Samtidig ble Egil...
På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!
Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...