Advarer kristen-Norge mot storsatsing på TV

av sep 23, 2021

Ole Kristiansen er en nestor i produksjon av kristent TV-innhold i Norge, men skeptisk til at så mange kristne aktører nå satser i sektoren.

Av Stein Gudvangen, KPK

Kristiansen har gjennom årene vært en viktig bakmann for TV-predikanten Egil Svartdahls mange programmer sendt på TV 2, som produsent og regiansvarlig for TV Inter. Han har hatt ansvar for kjente serier som Reisen hjem, En ny start på livet, TV-pastoren og Søndagsåpent. Han er en nestor i produksjon av kristent TV-innhold i Norge som for tiden jobber med kristne innslag som Plussord og Plussprat som legges ut på Facebook og Instagram.

 

Les også: Hvorfor takket Tro & Medier nei til TVL?

 

Skeptisk

Sist uke tok Kristiansen ordet da Tro & Medier drøftet kristent TV-arbeid under landsmøtet på Gardermoen. Etter en mannsalder i bransjen er han skeptisk til at så mange kristne aktører nå vil satse i sektoren.

– Jeg har brukt 30 år av livet mitt og tusenvis av timer på produksjon av kristne TV-programmer, men jeg spør meg hva vi har fått igjen for dette, sa han under landsmøtet.

– Når vi ut over oss selv og folk vi ikke kjenner fra før? spurte han og sa det ville være å kaste blår i øynene på kristne organisasjoner og kirkesamfunn om han hevdet det.

  – Kan du utdype?

– Det utfordrende er at vi bruker veldig mye tid og penger på å kommunisere i etermediene uten å vite hvilke resultater vi får. Nå er det vel fem kanaler som skal satse, og alle snakker om at de skal lage programmer for ikke-troende. Det er utfordrende, for det viser seg at vi stort sett lager programmer for oss selv, sier han til Kristelig Pressekontor.

Sin egen innsats har han stort sett rettet inn mot kunder som TV 2, ikke kristne kanaler:

– TV 2 er en kommersiell kanal der vi treffer hele bredden av trosspekteret blant seerne.

 

Les også: Hvor langt ut skal man zoome?

 

Kostbart

Kristiansen advarer og mener antallet aktører som nå vil satse, er altfor høyt.

– Det koster veldig mye penger å drive med dette. TV-produksjon er dyrt, og når vi stort sett snakker internt i kristne kretser, for det påstår jeg at vi gjør, så stiller jeg spørsmål om hva vi får igjen for de pengene, sier Kristiansen.

Han mener en løsning burde være å få alt det kristne TV-arbeidet under samme paraply.

– En felles kristen TV-front vil være mye smartere, sier Kristiansen som snakker om tre kristne mediebølger siden kringkastingsmonopolet ble opphevet på 1980-tallet.

– Da frislippet på radiofronten kom, så kristne dette som en enorm mulighet til å nå ut med evangeliet. Det satt en hel haug med folk rundt omkring og lagde radioprogrammer. Men etter hvert ble det veldig tungt. Det endte ofte med forbønnsprogrammer for folk som allerede var kristne. Noen få ikke-kristne nådde vi nok, men jeg er i tvil om vi fikk igjen i forhold til all innsatsen vi la ned, sier 58-åringen som selv var med å lage kristenradio i denne fasen. Det var faktisk slik den tidligere bankmannen havnet i mediebransjen.

– Bølge to oppsto da menigheter begynte å kjøpe TV-utstyr for en del år siden. Da opplevde vi det samme. Da var det dette som skulle gjøre at vi nådde ut, men dette ble også svintungt for mange, og de fleste som så på, var folk som allerede trodde, sier han.

Med en ny digital virkelighet er det kommet en tredje bølge. Menigheter og trossamfunn kjøper på nytt TV-utstyr som nå er blitt mye rimeligere enn det var. Nå kan de lett formidle det de lager, på Facebook og Youtube.

– Men fortsatt lages det TV for oss som er innafor. Vi bruker igjen masse ressurser og penger på noe vi kommer til å bli slitne av å lage. Vi ser dette allerede, mener Kristiansen.

Han ser det har vært nødvendig i koronatiden å finne digitale løsninger for å formidle gudstjenester og møter, og mange har fulgt disse på nett. Likevel mener han det er tvilsomt om man bør investere i dyrt utstyr hvis hensikten er å nå langt ut.

– Jeg kjenner igjen entusiasmen fra 1980-tallet, men tror ikke vi får mye igjen for en slik mediesatsing.

 

Les også: TV-arbeid for fremtiden

 

– Må være proft

Tiden i TV Inter har lært Kristiansen hvor mye som kreves for å lage TV på høyt nivå.

– Skal vi treffe folk der de er, må det først og fremst skje via rikskanalene, og der må programmene være så gode at de store kanalene vil ha dem. Dette har vært vårt utgangspunkt når vi har produsert for TV 2, og jeg tror det har funka, sier han.

Kristiansen mener det skal svært mye til å nå sekulære nordmenn via kristne TV-kanaler.

– Det har vært snakket om kristne kanaler lenge, og jeg tror mange kan lage noe kristne synes er fint, men det er noe helt annet å lage programmer som treffer ikke-kristne, sier han.

I møte med kristne TV-entusiaster er han sikker på at han med dette blir oppfattet som en surmaget gledesdreper, men han står fast på budskapet.

– TV krever profesjonalitet, og det koster enormt mye penger. Skal du drive en TV-kanal, må du gjøre det proft for at du skal få noe som er verdt å se på. Det kan ikke fem kristenkanaler greie.

  – Vil så mange kanaler kunne overleve?

– Det vet jeg ikke, sier han og forteller at det tar TV Inter en hel uke å lage det som blir en halv times sluttprodukt på skjermen. Han tror ikke at uprofesjonelle produkter vil kommunisere med mennesker på utsiden av kirkene i 2021.

 

Les også: Definere, ikke bare reagere

 

Kristen sofa-TV

– Så hverken kristen nærradio eller kristen-fjernsyn er det ultimate frelsesmiddelet?

– Nei, jeg tror ikke det. Noen er sikkert uenig med meg, og det kan være at dette er såmannsarbeid, men utenom dem som er kristne fra før, tror jeg ikke kristen-TV vil få mange seere hvis vi lager programmer der kristne sitter og snakker med hverandre i en sofa i studio.

Tro & Mediers daglige leder, Jarle Haugland, er enig med Kristiansen. Han vil bidra til misjonsfokus i den kristne TV-jungelen, men er redd man kan treffe feil publikum.

– Kristen-TV kan stå i fare for bare å bli TV for de kristne. Hvis det blir det, mister vi noe viktig, sier Haugland.

Kristiansen sier han maner til samling av de mange initiativene.

– Vi er 5,5 millioner nordmenn, og en kommersiell kanal gjør det veldig bra om den har 120.000 seere på et program. Det vil ingen av de kristne kanalene kunne få alene. Sjansene er mye bedre om vi får et felleskristent tilbud, putter alle ressursene der og så kommer ut med noe som er gjennomarbeidet. Jeg skjønner at dette er vanskelig, siden kristne tror litt forskjellig og det er uenigheter blant oss om mange ting. Men det viktigste er vi enige om, nemlig at Jesus døde for oss på korset, sier Kristiansen. KPK

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Nysgjerrig?

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This