Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Bill.mrk. «Mann 40»

av | 16. jun, 2016 | Mediekommentaren

Lytt til radiokommentaren med intro (og uten intro)

Den svenske avisen Metro ville undersøke hva som skjedde dersom de takket ja til disse forespørslene. I begynnelsen var det ganske stille, men så begynte det å strømme inn med invitasjoner til pornografiske sider. 

Forhåpentlig blir de færreste av oss lurt. For bak de falske profilene befinner det seg kyniske bakmenn som ser nye muligheter til å lure penger ut av oss. Men likevel var det noe som lå og gnaget i bakhodet mitt, der jeg slettet den ene venneforespørselen etter den andre. Hvorfor var det slik at jeg plutselig kom inn i radaren da jeg fylte 40 år? Var det noe med den alderen som gjorde meg til et lettere bytte for noen som utga seg for å være unge og attraktive?

Statistisk Sentralbyrå forteller at i 2014 var skilsmisseraten høyest for menn i aldersgruppen 45-49 år, nest høyest for aldersgruppen 40-44 år. Kan noe av svaret finnes her? Har de foretatt en markedsmessig beregning av at den beste aldersgruppen å få lurt er 40+? For her sliter flest med ekteskapene, tankene om å «realisere seg selv» blir sterkere, barna vokser – slik at ansvarsfølelsen for familien blir mindre – og man begynner å tenke at gresset på den andre siden virker fristende grønt. Kanskje er det disse som lettest vil kunne bli med på en «uskyldig» digital flørt – og etter hvert digital utroskap. 

Jeg ønsker ikke å stå med en egenrettferdig pekefinger dirrende mot mennesker som opplever at pornoens tiltrekningskraft er for sterk. De fleste menn vil forstå dem, om vi er ærlige. Men jeg har lyst til å være med på en bevegelse der vi menn på 40+ snur statistikker, tar vare på våre ekteskap og gjør pornobransjen mindre lukrativ. Derfor er vi i Familie & Medier nå i startfasen for et nytt arbeid der vi ønsker å sette mennesker fri fra pornografiens kvelertak. Vi vil ikke møte dette med hoderystende moralsk forargelse, men med kjærlighet, ærlighet og sannhet. Slik kan vi kanskje etterlate oss en forståelse av at menn 40+ er et dårlig marked for å selge inn digital utroskap og falske venneforespørsler på Facebook. 

Trygve Skaug har skrevet følgende vakre ord:

– Finnes det noe kraftigere enn å si «Jeg elsker deg» og mene det, sa han. 

– Ja. Å si «Jeg vil bli hos deg» og gjennomføre det, sa hun.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Jeg ønsker å motta:
Personvernerklæring
=
#

Siste innlegg

$
Fikk du med deg dette? Uke 4

Fikk du med deg dette? Uke 4

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til A-laget

Ukas ros til A-laget

Denne uka går rosen til A-laget, NRKs rørende og humoristiske portrettserie som gir 30 journalister med funksjonsvariasjoner en unik mulighet til å...

Fikk du med deg dette? Uke 2

Fikk du med deg dette? Uke 2

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og...

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

#
$