Bli med og ta en uke fri fra skjermene
Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer og underholdning? Går jeg glipp av noe virkelig viktig?
Antall nyhetsoppslag om skjermbruk blant barn har økt de siste årene. Da Tro & Medier startet med Skjermfri uke i 2012 var det få som snakket om skjermfrie soner og perioder. Åtte år senere har mobilen en helt annen rolle i våre liv.
80 prosent av dagens ungdomsskoleelever bruker mer enn to timer foran skjermen hver dag (ungdata). Vi ruller oss gjennom 90 meter med Facebook-vegg daglig og åpner mobilen i snitt 150 ganger fra vekkerklokken ringer til man legger seg (tall fra 2015).
Nå oppfordrer Tro & Medier alle til å ta fri fra skjermene uka før påskeferien, 5.april – 12.april.
– Det er helt umulig å legge bort alle skjermer, da får vi ikke jobbet noe. Heller ikke er det mulig å legge vekk telefonen fullstendig, vi trenger jo den til å organisere hverdagen. Målet er å kutte den unødvendige skjermbruken. Det er så altfor enkelt å trykke på tre knapper og slå på barne-tv i stedet for å gjøre noe sammen, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
Les mer om Skjermfri uke
Målet med Skjermfri uke er å inspirere til en livsstil som i større grad har skjermfrie soner og perioder.
– Vi håper at Skjermfri uke kan være en kickstart til å bruke mediene bevisst. Derfor oppfordrer vi også til å lage skjermfri soner og perioder i hverdagen ellers, det vil si tidspunkt der skjermene legges vekk, for eksempel under middagen. En skjermfri sone kan for eksempel være en lesekrok, sier Jarle Haugland og forklarer godene ved Skjermfri uke:
– Blikkontakt gjenopprettes, relasjoner styrkes, tanken klarnes og refleksjon og modning får bedre kår. Du er mer til stede i de viktige relasjonene, med deg selv, andre og Gud. Valget er ditt, det kan gjøre vondt, men resultatet er vakkert!
Velkommen til å bli med på Skjermfri uke 5.april – 12.april!
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Dance TV
Denne uka ønsker Tro & Medier å gi Ukas ros til Dance TV, for sine nettbaserte instruksjonsvideoer for dans i menigheter.
Blir rommet for kristen tro og tanke større eller mindre?
På flere etiske områder har kristne blitt en minoritet som møtes med sterk skepsis og økende forakt. Dermed er det betimelig å stille spørsmål om hvordan det står til med ytringsrommet for den kristne tro.
Ukas ros går til Fædrelandsvennens dekning av vekkelsen på Vigeland
Denne uka ønsker Tro & Medier å gi Ukas ros til Fædrelandsvennen, for sin flotte artikkel om vekkelse på Vigeland.