Familieinfluensere på YouTube

av mar 1, 2021

En vakker ettermiddag i Bergen svinger vi inn på tunet til familien Lofnes, for noen bedre kjent som Familien L på YouTube. Mor Cathrine åpner døren til hjemmet, der barna Joshua (6), Naomi (10) og Håp (13) er i ferd med å avslutte middagen og far Steinar, som har bursdag, er på vei inn etter å ha luftet hunden Diesel – som de passer i dag.   

Cathrine og Steinar er pastorpar i Jesusfellesskapet, noe som også inkluderer misjonsarbeid og bibelskole, Steinar driver grill-event-selskapet BBQbrødrene, Cathrine er daglig leder i Familiesenteret og ansatt i Tro & Medier med ansvar for Mammashjerte. I tillegg har de tre barn, som også har et aktivt liv på fritiden. 

–Vi kan vel anta at det ikke er kjedsomhet som førte til at dere startet Familien L? 

De ler og bekrefter at drivkraften gikk dypere enn det da YouTube-kanalen så dagens lys i pinsen 2018. 

– Vi opplevde et Guds kall til å starte dette, sier Cathrine. 

– Da er min erfaring at man også får tid og energi til å utføre oppgaven. 

Hun forteller at ønsket med kanalen var å vise litt av livet bak fasaden, å åpne opp. 

– Den norske kulturen og levemåten er ganske lukket, billedlig talt med gardinene nede, der man ikke ønsker at andre skal se inn på hva som foregår innenfor de fire veggene, sier Cathrine. 

– Med Familien L ønsker vi å åpne gardinene litt opp. Vi viser på langt nær alt, men vi ønsker å vise litt mer enn hva vanlige folk gjør. Vi vil være ærlige med hvem vi er, og samtidig få vise Guds rikes verdier som vi er opptatt av i familielivet. Vi håper Familien L kan oppmuntre folk til å leve ekte med livene sine. 

– Så er det noe med at vi står ofte på scenen, der vi kan snakke, forkynne et budskap og komme med lister med gode råd og tips, men om ikke livene viser at man også lever de tingene man forkynner, så henger det ikke sammen. Derfor er det viktig for oss å koble de to tingene sammen, understreker hun. 

  • Facebook
  • Twitter

Foto:Familien L på YouTube

– Folk er sultne på ekte liv. Det merker vi, skyter Steinar inn. 

– Men så opplever vi at noen av influenserne påvirker med ting som ikke er så bra. Dermed må noen prøve å influere med andre verdier. Det er ikke nødvendigvis alle som skal gjør det, men vi opplevde at det er noe vi ønsker å gjøre. 

Positiv stemme 

Steinar forteller at Familien L bare er en del av en større pakke av sosiale medier-engasjement i familien, ikke minst for Cathrine. 

– Cathrine fikk for en stund siden være med på noen mammaforumer på Snapchat. Der oppdaget vi at hun fikk en inngang hos mennesker som ikke tror på Jesus. Så kjente vi også at vi på en måte ble dratt inn i tematikken familie, ekteskap, barn og parforhold, og vi ønsket å være en positiv stemme for det i sosiale medier, sier han. 

– Det var vår voksne tanke bak Familien L, sier Cathrine.  

– En annen ting var at ungene var mye på YouTube og følger forskjellige youtubere der. Vi tenkte at en egen YouTube-kanal var en kjekk ting å gjøre sammen med barna. Så vi prøver å involvere dem. Av og til er det de som filmer og kommer med ideer til ting vi skal lage og filme. 

  • Facebook
  • Twitter

Joshua synes nok samtalen tok litt lang tid og har forsvunnet fra bordet, men Håp og Naomi er fremdeles med i samtalen. De sier at de også hadde lyst til å starte dette, det var ikke bare mamma og pappas idé.   

– Hvordan har det vært?  

– Gøy! 

Håp forteller at det gøyeste var da de hadde «24-timers challenge»  

– Da skulle vi være våken 24 timer, og bare være i stuen hele tiden. De som sovnet sist, vant. Naomi og jeg vant, forteller hun. 

  • Facebook
  • Twitter

Foto: Familien L på YouTube

De hadde livesending hele døgnet, med aktiviteter, konkurranser og besøk.  

–  Steinar hadde bibelundervisning i løpet av natten. Og midt på natten kom det til og med noen på besøk. De hadde fulgt med på nett, ler Cathrine, som erkjenner at hun og Joshua var de første som la seg. 

Vennene på skolen synes det er litt kult at Håp og Naomi er youtubere.  

– Vi har ikke fått noen dumme kommentarer, forteller de. 

Barna godkjenner 

– Hva tenker dere som foreldre om det at barna er så synlige og eksponeres så mye? 

– Det er et tema som er viktig for oss å være bevisst på. På den ene siden opplever vi at det norske samfunnet er veldig beskyttende overfor barnet. Vi mener nok at det er rom for at noen kan vise litt mer av livet, for å komme med et budskap. Samtidig er det veldig viktig å være obs på at barn skal få sin egen nettidentitet, sier Cathrine. 

Hun forteller at det er viktig for dem å alltid snakke med barna om hva de legger ut. 

– De ser gjennom filmene og godkjenner det. Og vi filmer dem selvfølgelig ikke i sårbare situasjoner eller utleverende øyeblikk. Men det er sikkert noen som reagerer på at vi legger ut så mye. 

Barna bekrefter at de ikke synes det legges ut for mye. 

– De tilhører jo en generasjon som er vant med at alle er i de sosiale mediene – så de er kanskje ikke så sensitive som foreldregenerasjonen, på godt og vondt, sier Steinar. 

– Men vi har hatt klipp noen ganger der barna har sagt ifra at de ikke ønsket å ha det med, og vi har måttet omredigere, skyter Cathrine inn. 

Steinar forteller at de noen ganger også har ventet litt og tenkt på det noen dager, før de har besluttet å publisere filmen eller ikke. 

Nå er Joshua tilbake og åpner sjokoladen pappa har fått til bursdagen. 

– Folk føler de kjenner oss, sier Steinar, – men når vi sitter på andre siden, ser vi hvor mye kontroll vi har. Vi opplever at kanalen er en kontrollert innsikt i livet vårt, sier han. 

Cathrine understreker også at det er viktig at barna skal slappe av hjemme og ikke være redd for å alltid bli filmet.  

  • Facebook
  • Twitter

Foto: Familien L på YouTube

– Det har jeg kjent på, at jeg må ta bevisste valg og legge bort mobilen og slutte å filme. Joshua må kunne løpe rundt i truse uten å være redd for at det er noen som skal filme han. Som foreldre må vi ikke skape den stemningen, men bidra til at hjemmet oppleves som en frisone der barna skal slappe av og kan være seg selv, sier hun.  

Krangling er normalt 

I noen av filmene dukker det opp konflikter mellom Cathrine og Steinar. I stedet for å klippe det bort eller glatte over det, bruker de disse hendelsene som en anledning til å ta opp temaer som er viktige for dem. 

– Vi ønsker å kunne ta opp verdier som er viktige for oss. Vi vil vise at det er helt normalt å krangle. Men vi vil også vise hva man gjør for å komme seg ut av en konflikt eller krangel, sier Cathrine. 

Steinar supplerer: – Vi er egentlig fornøyde når det tilfeldigvis oppstår en gnisning mellom oss mens vi filmer. Da tenker vi: Dette er jo en god anledning til å snakke om noe viktig.  

Favorittepisoder 

Hvilke episoder vil dere anbefale folk å se på? 

– Sommeren i Kristiansand dyrepark, kommer det umiddelbart fra Cathrine.  

– Den vil stå som en av mine favoritter. Jeg tror vi kunne solgt den inn som reklamefilm for dyreparken, smiler hun. 

Andre favoritter er episoden «Pappa øver til Idol» og norgesferien til Nordfjord.   

– Filmene blir et slags minnebibliotek for oss også, sier Cathrine.  

– Til konfirmasjonen kan vi bare gå inn på YouTube og vise en film derfra, ler Steinar. 

Hvilke filmer har dere lyst til å lage, Håp og Naomi? 

– Jeg lyst til å lage filmer der vi lager mat, sier Håp. Naomi, på sin side, har lyst på en ny 24-timers challenge.  

– Denne gangen vil jeg ha det på badet, smiler hun lurt. 

Naturlig tro 

Kristen tro er en naturlig del av helheten på YouTube kanalen. 

– Vi lever bare livet, og vil vise alle deler av livet, forteller Cathrine.  

De har for eksempel en episode som heter «pastor L», der seerne får se hvor ekteparet jobber, og de har også samlingsstunder.  

–  Vi kunne hatt en egen kanal der vi bare underviste eller hadde om tro i hjemmet. Men vi har valgt å ikke gjøre Familien L direkte forkynnende, sier Steinar. 

Cathrine forteller at de har ganske mange som ikke er kristne som ser på.  

– Det er definitivt tanken at vi skal nå et litt bredere publikum, i randsonen av kristen tro, sier hun. 

  • Facebook
  • Twitter

Foto: Unsplash.com

Mediebruk 

– Det kan virke som om dere som familie alltid er påkoblet. Stemmer det? 

– Nei, jeg er ikke det i det hele tatt, svarer Steinar.  

– Jeg er generelt avkoblet og så kobler jeg på bevisst av og til. 

Med Cathrine er det noe annerledes.
– Jeg er påkoblet. Hele tiden. 

– Det var mer intenst før, skyter Steinar inn.  

– Ja, og jeg deler absolutt ikke så mye nå som før, sier hun.  

– Men dette å koble av er en viktig verdi jeg må øve meg litt mer på. 

Hun påpeker at middagsmåltidene skal være uten skjerm.  

– Utenom familiefester, da vi sitter foran tv-en og spiser, skyter Håp inn. 

Både Håp, Naomi og Joshua er som barn flest når det kommer til mediebruk. De ser på Disney +, minstemann synes det er spennende med youtubere som spiller Minecraft og noen ganger må foreldrene sette grenser. Men de synes ikke foreldrene er så strenge. I hvert fall ikke de to jentene.  

– I stedet for at det skal handle så mye om regler, har vi jobbet mer med barnas indre grenser. Vi snakker med dem om hva som er greit og ikke. At de vet hva som er greit å legge ut og ikke. Hvordan man reagerer om fremmede tar kontakt. At de vet hva som er deres indre grenser, det er der jeg har lagt fokuset, forteller Cathrine. 

Samtidig ser de også at det er behov for noen regler. 

– En regel er at jeg skal ha tilgang til alle telefonene og datamaskinene, at jeg skal kunne sjekke dem når som helst. Det har ikke vært et problem til nå, men det kan jo selvsagt komme. Samtidig har den største utfordringen vært mengde, ikke så mye innholdet – utenom minstemann. Han liker litt skumle filmer på barne-TV, så der må vi sette litt andre grenser, sier Steinar.  

Vil ikke slutte 

– Hvor lenge kommer dere til å holde på med Familien L? 

Cathrine snur seg til barna og spør: – Skal vi slutte? 

Et klart «nei» kommer fra de to største. Minstemann har igjen, naturlig nok, mistet tålmodigheten og forsvunnet fra en heller langdryg samtale for en seksåring. 

– Vi har spurt noen ganger om vi skal slutte, men de svarer alltid nei, sier Steinar. 

– Det er en fin ting vi gjør sammen som familie. 

Sjekk gjerne ut Familien L på YouTube ved å klikke her !

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Nysgjerrig?

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This