Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

F&M roser «Petter uteligger»

av | 15. jan, 2016 | Ukas ros

"Petter uteligger" handler om 37 år gamle Petter Nyquist fra Kolsås utenfor Oslo. Med minimalt med forberedelser levde han nesten to måneder på gata i Oslo –  uten mobiltelefon, sosialt nettverk, penger eller annet enn et videokamera i hånden. 

Målet var å sette seg inn i livene som leves på gata i hjembyen. Greier de å skape en meningsfull hverdag i det som ser ut som en håpløs virkelighet?

Resultatet ble en dokumentarserie i seks deler som på det meste var fulgt av nesten 700.000 seere på TV2. Allerede fra starten var Nyquist ærlig på hvorfor han var ute på gata og hva han gjorde der. De aller fleste han møtte syntes det var greit at han filmet dem. Alle menneskene som medvirker i dokumentaren om Petter uteligger har skrevet under på en kontrakt, og alle har sett det ferdige resultate, skriver tv2.no

– Flere av dem var overrasket over hvor fint det har blitt, sier de er stolt over å være med i serien og at jeg viser dem som de er. Jeg føler at vi har behandlet alle med respekt. Det er deilig og betryggende for meg å vite, sier Nyquist til tv2.no.

Flere av uteliggerne opplevde at programmet skapte en bedre hverdag for dem.

– Dagen etter kom folk kom bort og slo av en prat. Jeg fikk noen ekstra kroner i koppen, men det var først i går at det tok helt av. Da kom folk med jakker, soveposer, gensere og bukser. Jeg fikk så mye at jeg trengte bærehjelp på hjemveien, forteller Ruben på God Morgen Norge.

Men serien har også en bakside. Flere uteligger blir nå oppsøkt av folk som ønsker å ta selfie sammen med eller på andre måter oppsøker dem som "kjendiser". 

– Jeg har fått noen tilbakemeldinger om at noen føler at de har blitt attraksjoner. Jeg oppfordrer folk til å fortsette å vise dem respekt, sier Petter Nyquist til tv2.no.

Helse serien ligger tilgjengelig på TV2 Sumo (krever abbonement)

 

#

Siste innlegg

$
Fikk du med deg dette? Uke 6

Fikk du med deg dette? Uke 6

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 4

Fikk du med deg dette? Uke 4

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til A-laget

Ukas ros til A-laget

Denne uka går rosen til A-laget, NRKs rørende og humoristiske portrettserie som gir 30 journalister med funksjonsvariasjoner en unik mulighet til å...

Fikk du med deg dette? Uke 2

Fikk du med deg dette? Uke 2

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se...

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og...

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

Alexis oppsummerer 2024

Alexis oppsummerer 2024

Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.

#
$