Hode, ikke hale, i medielandskapet
Av Jarle Haugland
Daglig leder,
Tro & Medier
Tro & Medier ønsker å prege mediebildet med gode verdier. Les hva Jarle Haugland skriver om dette i Mediekommentaren.
I Tro & Medier har vi nylig behandlet søknader til vårt mediestipend, og fem søkere har fått beskjed om at de er tildelt midler. Her har blant annet animasjonsfilm, podkaster og forskning på digitale verktøy i trosopplæring fått viktig hjelp til å bli realisert.
Jeg tror mediestipendet er noe av det mest strategiske Tro & Medier gjør for å påvirke mediebildet. Altfor ofte har vi en tendens til å reagere på sluttproduktet vi møter i mediene, om det er en tv-serie, en nyhetssak eller annet medieinnhold som vi mener er destruktivt. Det kan være situasjoner der det er riktig å gjøre, men i all hovedsak mener jeg vi er kalt til å være gartnere mer enn vaktbikkje. Eller som en kreativ medarbeider sa: Vi må fokusere mer på vanning enn på banning.
Tidligere mediekommentar: Definere, ikke bare reagere
Skal vi se at mediebildet fylles av godhet, sannhet og tro, trenger vi å komme mye tidligere inn i prosessene. Vi trenger journalister som kan bidra med et kristent verdensbilde inn i redaksjonsmøtet, vi trenger kristne programskapere som lager serier som gjør Jesus synlig, og vi trenger YouTubere som bruker sin kreativitet til å ære Gud. Om dette skal skje, må vi tenke langsiktig, og vi må samarbeide. For eksempel er NLA Mediehøgskolen Gimlekollen en svært viktig aktør som utdanner fremtidens journalister. MELT-konferansen, der også Tro & Medier er medarrangør, samler ulike mediefolk til inspirasjon, utrustning og fellesskap. Og Tro & Mediers mediestipend bidrar til å finansiere forskning og produksjon. Det er også her verdt å nevne TV Inter-stiftelsen, som gir støtte til spennende prosjekter, også til andre enn produksjonsselskapet TV Inter.
Les også: Jesus på Farmen, Beat for beat og hvem vet hvor neste gang
På sitt beste gjenspeiler kristne i mediene den Gud vi tilhører. Han som er skapende og kreativ. Han som er oppsøkende, for å hjelpe de bortkomne hjem. Han som er sannhet, som avslører løgnen og inviterer oss ut i lyset. Slik drømmer jeg om å se et kristen-Norge som fremelsker talenter til å bli journalister, programskapere, YouTubere og alt annet som bidrar til å fylle mediene med godhet, sannhet og tro. Vi må begynne å definere mediebildet, ikke bare reagere på det. Vi er kalt til å være hode, ikke hale.
Mer nytt denne uken: Ukas ros går til Partolken
Bilde: Unsplash.com
Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Skjermfrie valg for åndelig modning
Åndelig fordypning og modning, som lider i vår flyktige medietid, handler om et rikt, levende og frigjørende liv sammen med Gud.
Ukas ros går til Camilla Amundsen på The Voice
Ukas ros går til Camilla Amundsen, for den flotte fremførelsen av salmen «O Bli hos meg» på The Voice.
Bilde: Skjermdump fra TV2 på YouTube.
– Jeg lider av scrolling, mener Jarle Haugland
Jarle Haugland ble så provosert av Mark Zuckerberg at han koblet seg fra sosiale medier. Det mener lederen i Tro & Medier at han bare har hatt godt av.