Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Menigheter mister medietalentene

av | 28. aug, 2018 | Nyheter

– Menigheter mister medietalentene

av aug 28, 2018

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Leder for mediekonferansen MELT mener ungdom med interesse for media trenger bedre oppfølging i menighetene.

– Menighetene må se hva de har og tenke større om hva media er, sier Asbjørn Furre.

Han er leder for den kristne mediekonferansen MELT som arrangeres i Oslo i oktober.  MELT kommer ut av et felles initiativ mellom TV Inter, Filadelfiakirken Oslo og Tro & Medier. 

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Furre frykter at unge medietalenter forsvinner fra menighetene fordi de ikke får den oppfølgingen han mener de fortjener.

– Det er ikke meningen å rakke ned på menighetene, men bevisstgjøre dem på hvilken kompetanse disse menneskene sitter på og kan bidra med både i menigheten og samfunnet, sier han.

Furre mener at selv menigheter som driver med medieproduksjon ofte begrenser seg til enkle informasjonsvideoer for gudstjenesten.

– Når man kun blir bedt om å gjøre enkle repetitive oppgaver får man ikke kreativ inspirasjon. Da ender man fort opp med å bli utbrent og lei eller man tar talentet sitt med et annet sted enn i menigheten, sier han.

TRENGER KRISTNE: Leder for Mediekonferansen MELT, Asbjørn Furre, mener mediebransjen trenger flere kristne stemmer og håper menighetene bedre vil følge opp unge medietalenter. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Viktig for mediebransjen

– Media er alt fra tekst til visuelt til lyd og annen kreativitet og er noe menigheter bør ha alle forutsetninger for å være best i landet på. Da må vi tenke sammen og se hva vi har i hendene, sier Furre.

MELT-lederen tror også at menighetenes manglende oppfostring av medietalenter hindrer mange å velge en karriere innenfor mediebransjen.

– Mediebransjen trenger flere dyktige, kristne stemmer. Infovideoer er bra, men om vi skal nå denne verden så trenger vi dyktige, åndsfylte historiefortellere som er koblet på kreativitetens kilde, Gud, sier Furre.

Medieundersøkelsen som ble presentert på Nordiske mediedager i mai i år viste at kun 1 av 4 journalister bekjenner seg til en bestemt religion. Det er betydelig mindre enn generelt i befolkningen der tallet ligger på rundt 50 prosent ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå.

– Faren ved å være ung og dyktig er at man tenker at man klarer det alene. Jeg tror at om man får ryggdekning av mentorer og folk som har gått foran, så vil man bevare en ydmykhet, noe jeg selv har savnet i mediebransjen, sier Furre.

Visuelt språk

En som også brenner for at unge kristne skal finne sin plass i mediebransjen er Christer Dyngeland (26) som jobber som videoprodusent og fotograf.

– Å få kristne inn i mediebransjen handler om å kunne snakke et språk folk forstår. Det visuelle språket blir viktigere og viktigere for å få budskapet fram, sier han.

Han opplevde selv å få god oppfølging i pinsekirken Tabernaklet i Bergen der han vokste opp og var engasjert i media.

– For meg var det essensielt å kunne gå i fotsporene til andre og få opplæring i kirken. En skal ikke undervurdere effekten av å ha noen man kan spørre og få råd av, sier Dyngeland som nå er aktiv i Salt Bergenskirken.

Hans beste råd til menigheter er å slippe ungdommene løs.

FIKK OPPFØLGING: For Christer Dyngeland var oppfølging i menigheten avgjørende for at han i dag jobber som videoprodusent. Her er han på jobb for musikkvideoen til “Mr Big” av dePresno gjennom produksjonsselskapet Fill In Productions. FOTO: Kevin Andreas Smilden

– De må våge å la de unge få boltre seg, tilgjengeliggjøre ressurser og gi dem tillitt. Sett gjerne av et budsjett til media, slik at ungdommen føler de får noe igjen for innsatsen i form av oppfølging og utstyr.

Drømmer om mentorordning

Sammen med Furre og MELT drømmer Dyngeland om en mentorordning hvor erfarne mediearbeidere tar unge lovende under sine vinger.

– Gjennom MELT-konferansen kan man også få koblet seg på et profesjonelt nettverk og komme i kontakt med folk som har vært i bransjen lenge. Jeg tror det kan bety mye for kristen-Norge, sier Dyngeland.

Både Dyngeland og Furre tror mentoringen kan gå begge veier.

– Det kan fort være at en 50- åring skal bli mentoret av en 25-åring fordi den unge kan mer innenfor et fagfelt. Man må legge av seg stoltheten og gå ydmykt inn og tenke at dette er noe man gjør sammen, sier Furre.

– De som har vært i bransjen lenge kan mye, mens de unge kanskje kan mer om nye former for media. Selv spør jeg ofte de yngste tenåringene i kirken til råds, legger Dyngeland til.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Rune Tobiassen ny daglig leder i Tro & Medier

Rune Tobiassen ny daglig leder i Tro & Medier

Kristiansand, 26. juni 2025: Tro & Medier har gleden av å meddele at Rune Tobiassen er ansatt som ny daglig leder i organisasjonen. Han tiltrer stillingen fullt ut 1. januar 2026, men vil allerede fra 1.okt. 2025 overtar som daglig leder i 50% stilling. Rune...

Møt Ole-André Rønneberg: Filmskaperen med Gud i hovedrollen

Møt Ole-André Rønneberg: Filmskaperen med Gud i hovedrollen

– En av mine største drømmer er å fylle markedet med kristne filmskapere som forteller historier som peker mot Gud, forteller filmskaper Ole-André Rønneberg til Tro & Medier.40-åringen fra Sula, en liten øy sør for Ålesund, jobber på spreng for å få på plass...

#

Siste innlegg

$

Når tusenvis med digitalt vitnesbyrd

Når tusenvis med digitalt vitnesbyrd

Kjetil (24) gikk fra manglende retning i livet til å finne frihet gjennom en dyp og levende tro. Nå deler han denne troen med tusenvis gjennom...

Ukas ros til Antonio Nusa og TV2

Ukas ros til Antonio Nusa og TV2

Ukas ros går til Antonio Nusa – en spiller som ikke bare markerer seg med fart og ferdigheter i den tyske toppdivisjonen, men også med en tydelig og...

Kom som du er – men ikke forbli der

Kom som du er – men ikke forbli der

Av Alexis Lundh Og Kristine Omdal Pride lover mer enn det kan holde. Vi trenger sannhet – ikke forvirring. Mange kristne sanger bærer ordene «kom...

Fikk du med deg dette? Uke 24

Fikk du med deg dette? Uke 24

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros går til NRK og Rune Larsen

Ukas ros går til NRK og Rune Larsen

På selveste pinseaften sendte NRK et program som virkelig traff hjertet: «Nystemt i Nøsteboden». I beste sendetid, og i nærmere 50 minutter, fikk vi...

Bli med å forme neste generasjonen!

Bli med å forme neste generasjonen!

Tenk deg en generasjon av barn og unge som tar gode medievalg. Barn som ser på kristne tegnefilmer på YouTube og unge som følger kristne influensere...

Ukas ros til VG

Ukas ros til VG

I 2021 kom Mufano til Norge fra Kongo. Det ble en tung start. I et halvt år vandret han alene i et koronastengt land – uten venner og uten...

Fikk du med deg dette? Uke 22

Fikk du med deg dette? Uke 22

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 20

Fikk du med deg dette? Uke 20

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

#
$