Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Noen presiseringer – og en beklagelse – etter hijab-debatten

av | 14. sep, 2017 | Nyheter

Mediekommentaren «Hijab-reaksjonene kan skade evangeliet» har skapt engasjement. Jeg har fått noen tilbakemeldinger som gjør at jeg ønsker å følge opp kommentaren med noen presiseringer – og en beklagelse.

Innspill og tilbakemeldinger er noe jeg setter stor pris på. Det er slikt som forhåpentlig gjør en klokere. Og det gir meg også mulighet til å klargjøre noen ting. For kommunikasjon er ikke alltid enkelt, og det er ikke alltid man lykkes på første forsøk.

Et forsøk på en oppsummering i etterkant av hijab-debatten.

1. Jeg mener det er viktig med religionskritikk – ikke minst også mot islamsk ideologi og bruken av hijab. Fra kristent ståsted, mener jeg islamsk lære er vranglære og at muslimer trenger å møte Jesus som sin frelser. For han er eneste veien til Gud. Og fra et samfunnsmessig ståsted, mener jeg deler av islam – både ideologi og utøvelse – representerer en trussel for demokrati, frihet og menneskeverd.

Mitt hovedanliggende i denne saken var ikke å gå inn i denne viktige religionsdebatten. Derfor skrev jeg kun følgende i mediekommentaren: «I et livssynsåpent samfunn bør det drives religionskritikk, gjerne også mot bruken av hijab.» Jeg kunne vært tydeligere og sagt at vi trenger denne kritikken og debatten i landet vårt. Jeg ønsker ikke med kommentaren min å hindre dette. Langt ifra.

2. Jeg mener også det er på plass å stille spørsmål ved NRKs vurderinger. I denne saken velger jeg å fokusere på det prinsipielle valget NRK har tatt, og som jeg mener kan forsvares. Samtidig synes jeg det var unødvendig å nekte Sællmann å ha på seg kors. Og jeg mener også valget av Faten som programleder reiser noen spørsmål som må bli snakket om. Hvem representerer hun? Er det uproblematisk at hun som muslim får en rolle som (indirekte?) politisk påvirker av publikum? Petter Olsen i Sambåndet har en interessant refleksjon om dette: Åpent brev til kringkastingssjefen

I kommentaren skrev jeg: «Det er helt greit – ja, viktig – at det stilles spørsmål ved NRKs vurderinger. NRK er folkets kanal og har et spesielt ansvar for redelighet og balanse.» Mitt anliggende var altså ikke å kritisere alle klagene og kritiske tilbakemeldingene til NRK. Det var absolutt ikke hensikten heller å skjære alle kommentarene over en kam. De jeg ønsker å utfordre, er dem som møter NRK, Faten og muslimer generelt med forakt og hat.

3. Jeg har fått tilbakemelding om at retorikken fra venstresiden er minst like hatefull. Det er ingen tvil om at begge sidene i denne betente debatten bør gå i seg selv og se på holdninger og ordbruk. For forakt og hat er uakseptabelt, uansett hvor det kommer fra. I denne konkrete saken, kom hoveddelen av hatet fra den ene siden. Og igjen er det viktig å understreke at det langt ifra er snakk om alle klagene! Men det er snakk om de av innleggene som er preget av forakt og hat – ja, det er til og med kommet drapstrusler. I 2013 opplevde jeg også at mange av reaksjonene mot korsnekten var svært ufine og preget av hat. Derfor mener jeg det er nødvendig å si ifra.

4. Jeg skrev «nasjonalistisk, hatefull søle». Denne bruken av ordet «nasjonalistisk» er uheldig. Jeg beklager dette, og har her gjort en feilvurdering av innholdet i ordet. For nasjonalistisk er ikke det samme som nasjonalsosialistisk eller nazistisk. Dessverre er jeg ikke alene om å gjøre denne feilen, og det er viktig å bli gjort oppmerksom på vår språkbruk. For jeg tror på nasjonalstaten, at vi er blitt tildelt et ansvar med å forvalte og bygge vårt land. Da er det også viktig å forsvare det mot verdier vi mener bryter ned – og her er deler av islamsk ideologi inkludert. Jeg burde altså ikke brukt ordet «nasjonalistisk» i denne sammenhengen.

Samtidig skal vi som kristne la oss utfordre av Bibelens budskap om å ta oss særskilt av foreldreløse, enker og innvandrere. Andreas Nordlis innlegg «Gud har tre favoritter» er verdt å lese i denne sammenhengen.

5. Kan debatten skade evangeliet? Ja, jeg mener det. Ikke den saklige kritikken, enten mot NRK eller mot islam som ideologi. Men når mennesker formidler hat og forakt – og trekker korset med seg i dette, da kan det gi et vrengebilde av den kristne tro. Uten kjærlighet, har vårt arbeid ingen verdi, jf. 1.Kor 13,1ff. Og når korset blir gjort til et symbol for det norske, da er vi ute på en farlig vei. Ordet om korset forteller om en frelse som når ut på tvers av alle kulturer, nasjoner og sosiale lag. Det peker på Kristus og inviterer alle inn til ham, for å få tilgivelse for synd og evig liv. Det evangeliet ønsker jeg å være med på å holde rent og klart. Forakten jeg møter i denne debatten bidrar til det motsatte.

 

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene? Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

#

Siste innlegg

$
Aborter din likegyldighet 

Aborter din likegyldighet 

Som en kristen, med en god kristen oppvekst, har det alltid vært klart for meg at abort er feil. Enda mer enn det; en dypt urett er det å avslutte...

Ukas ros til Bedehusmann

Ukas ros til Bedehusmann

Vi vurderte lenge å gi Ukas ros til Se og Hør Ekstra for deres artikkel "Fant Jesus og fikk et nytt liv", som ble publisert i helgens ukeblad. I...

Fikk du med deg dette? Uke 40

Fikk du med deg dette? Uke 40

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

– Vi trenger dere!

– Vi trenger dere!

Vi er samlet i Incheon utenfor Seoul – over 5000 kristne fra over 200 land til historiens fjerde kongress i Lausannebevegelsen. Dette er en...

Ukas ros til Irene Ølberg og klikk.no

Ukas ros til Irene Ølberg og klikk.no

Vi i Tro & Medier ønsker å gi Ukas ros til Klikk.no for deres gripende artikkel om Irene Ølberg. Hennes utrolige historie om møtet med Jesus og...

Fikk du med deg dette? Uke 38

Fikk du med deg dette? Uke 38

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Desillusjon og dekonstruksjon

Desillusjon og dekonstruksjon

DEKONSTRUKSJON: Når mennesker dekonstruerer troen, tidligere bekjennelser svekkes og menighetsengasjementet avtar, er det ofte i virkeligheten en...

Fikk du med deg dette? Uke 37

Fikk du med deg dette? Uke 37

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 36

Fikk du med deg dette? Uke 36

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til VG og Inger Lise Rypdal

Ukas ros til VG og Inger Lise Rypdal

Det var en stor glede å åpne den digitale utgaven av VGs helgemagasin fra lørdag 31. august. På sidene 32-33 fanget en overskrift umiddelbart...

Fikk du med deg dette? Uke 35

Fikk du med deg dette? Uke 35

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Thor Haavik om deltagelsen i Forræder

Thor Haavik om deltagelsen i Forræder

Fredag 30. august er det klart for den fjerde sesongen av Forræder på TV2. Som i tidligere sesonger skal 24 kjendiser sjekke inn på Villa Midtåsen i...

Fikk du med deg dette? Uke 34

Fikk du med deg dette? Uke 34

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

La det bli lyd i sommer!

La det bli lyd i sommer!

Her er noen av grunnene til at jeg liker å jobbe med lyd (aka podkast).   Er du glad i lyd? Det er jeg. Gode...

#
$