Påskens budskap utfordrer oss til misjon
«Han er oppstanden!» skal det snart lyde i kirker over hele verden. Og mennesker av alle tungemål, nasjonaliteter, aldre, raser, personligheter og så videre svarer i et rungende: «Ja, han er sannelig oppstanden!»
For meg er det et av årets vakreste øyeblikk. Det er en rikdom som er dypere enn jeg fatter, en kjærlighet som sprenger grensene for hva jeg trodde var mulig – og en frihet som sprenger seg frem i kirkens, Kristi kropps, ulike lemmer. Jesus gav sitt liv for å utslette skyldbrevet vårt, han beseiret djevelen på korset og overvant døden da han stod opp! Ordene er kanskje gamle, men fortsatt like sanne: «Å salige stund uten like, han lever, han lever ennu!»
Men skal vi bare holde dette for oss selv?
På et bedehus som ligger langs veien mellom Bergen og Norheimsund, henger det et kors på veggen og ordene: «For deg». Det er et budskap vi som kristne skal ta imot, en evig sannhet vi skal la synke inn i oss – som et ankerfeste når djevelen hvisker: «Ikke god nok. Fortapt.» Men dette er også et budskap vi skal bære videre til andre! Frelsen stopper ikke ved kirkeveggen. Jesus går og leter, inviterer og ber mennesker om å ta imot tilgivelse og frihet.
Derfor jobber vi i Tro & Medier med å gjøre Jesus synlig i mediene. Vi tror at mediearenaen gir oss utrolig spennende muligheter til å dele evangeliet og invitere mennesker til tro. Og skal jeg være ærlig, synes jeg vi som kristenhet har vært for bakpå de siste tiårene. Vi var raskt på ballen da dørene ble åpnet for kristent radioarbeid. Men i dag savner jeg et samlet, målrettet arbeid der kristenfolket står sammen for å dele evangeliet i en digital mediehverdag i stadig endring. Tro & Medier vil gjerne være et knutepunkt for et slikt arbeid. Mediestipendet, MELT-konferansen og omGud.net er tre bidrag fra oss, men jeg tror fortsatt vi har en lang og spennende vei å gå.
Og om vi lykkes, vil påskens seiersrop kunne lyde inn i stadig nye hjem og hjerter: «Jesus lever! Døden er oppslukt, seieren vunnet!»
Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning.
Jarle Haugland
daglig leder
i Tro & Medier
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros til VG og Inger Lise Rypdal
Det var en stor glede å åpne den digitale utgaven av VGs helgemagasin fra lørdag 31. august. På sidene 32-33 fanget en overskrift umiddelbart oppmerksomheten min: "Jeg tror på et liv etter døden." Et stort bilde av en bredt smilende Inger Lise Rypdal (artist) fylte...
«Kampen om begrepene» i abort-debatten
Fredag 23. august la regjeringen fram et forslag om å utvide abortgrensen fra uke 12 til uke 18. Dette har igjen satt debatten om abort på dagsordenen, med rundt 430 mediesaker publisert den siste uka, ifølge mediearkivet Retriever. Selv om lovforslaget har fått mye...
Fikk du med deg dette? Uke 35
I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...