Da TV 2 i fjor valgte å ikke søke på regjeringens utlysning av midlertidig konsesjon for kommersiell allmennkringkasting, skrev vi i Tro & Medier at «TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringkasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.»

Derfor var det gledelig at kulturdepartementet skjerpet konsesjonskravene i årets søknadsrunde.

Religion og livssyn var nå ett av ti programområder der søkere måtte velge fem områder de forpliktet seg på. En allmennkringkaster har et samfunnsoppdrag som er mye bredere enn å prioritere de programmene som gir mest inntjening, og det er en styrke for demokratiet å ha en reell konkurrent til NRK på dette området.

Høyaktuelt stoff

Det er også svært gledelig å se at TV 2, når de denne gang har søkt på konsesjonen, har valgt nettopp «religion, livssyn og livsfilosofi» som ett av fem programområder de vil satse på. Menneskers livssyn er helt sentralt i hva det vil si å være menneske. Det preger våre holdninger og handlinger, våre relasjoner og forståelse av rett og galt. Menneskers livssyn er høyaktuelt stoff for mediene.

Den kristne tro har vært helt sentral i å bygge samfunnet vårt, og i et flerkulturelt samfunn er det svært viktig – og spennende – å bli kjent med hvem vi er og hvor vi kommer fra.

Les også: Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

Jeg er overbevist om at en nysgjerrig journalist eller kreativ programskaper vil finne historier og programkonsept som vekker engasjement, frustrasjon og begeistring. Om det blir gjort på en god måte, vil slikt innhold kunne skape spennende samtaler rundt middagsbord eller på arbeidsplassen.

Kreativt miljø

Det er naturlig å se til TV Inter som en høyaktuell leverandør av nyskapende programkonsept til TV 2 i fremtiden. Samtidig imøteser vi gjerne flere produksjonsselskap med kjennskap til kristen tro, som sammen med TV Inter kan skape et kreativt miljø for utvikling av programmer med kristent innhold. Tro & Medier vil gjerne være knutepunkt og fasilitator for et slikt miljø, og gjennom vårt mediestipend bidra til å realisere gode prosjekter

For en ting er sikkert: Så lenge det finnes mennesker, vil det finnes en religiøs lengsel. Tro går ikke så lett av moten; vi må bare finne nyskapende og troverdige måter å formidle de gode historiene på.

Kommentaren er skrevet av Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier og kan fritt benyttes med kildehenvisning.
Kontaktinfo: Jarle Haugland, jarle@troogmedier.no, 90141732

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene? Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

[A /]
Tegning av kamera

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This