
Presten Per får denne Ukas ros for å på en morsom og imponerende måte ta med seg troen, evangeliet og ikke minst, jobben, inn på hans Instagram-profil. Han lager korte videoer om aktuelle tema, forklarer og peker på betydningen det har for oss.
Humor
Humor er et virkemiddel en kan bruke i formidling. Det er en metode som kan treffe de aller fleste, og det er en god måte som kan holde på oppmerksomheten til både unge og gamle. Per bruker dette i de fleste videoene sine, og får frem viktige tema på en enkel og forståelig måte.
– Presten Per tar det kristne budskapet ut fra kirkerommet og inn på skjermene til mange mennesker som kanskje ikke ville tatt steget inn i kirken. Han presenterer sentrale tema i kristen tro på en kreativ og humoristisk måte, sier Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net.
Byr på seg selv
I 1. Korinterbrev 9, 19-22 skriver Paulus at når han skulle formidle til jødene, oppførte han seg som jøde. Når han skulle formidle til de svake, ble han svak, og for å vinne de som var under loven, levde han som om han var under loven, selv om han selv ikke var under loven.
Paulus sa det for 2000 år siden, og det er like aktuelt i dag. Å tilpasse seg målgrupper, å formidle på det språket de som hører taler, og i de arenaene folk er på, er måten en vinner mennesker på.
– Per byr på seg selv og våger å tenke nytt. Dette fortjener absolutt ros. Kanskje han kan inspirere enda flere, både prester og predikanter, til å utforske de mulighetene som ligger og venter i sosiale medier, sier Fyllingen.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli med i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Fikk du med deg dette? Uke 4
I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...
Blir Facebook en boltreplass for fake news?
Av Jarle HauglandNylig annonserte Meta-sjef Mark Zuckerberg flere endringer på deres plattformer, Facebook, Instagram og Threads. En av endringene er at de skal bytte ut faktasjekk med såkalte «community notes», et slags kommentarfelt der andre brukere kan korrigere...
Ukas ros til A-laget
Denne uka går rosen til A-laget, NRKs rørende og humoristiske portrettserie som gir 30 journalister med funksjonsvariasjoner en unik mulighet til å stå i sentrum som intervjuere. Serien har en fantastisk blanding av åpenhet, nysgjerrighet og ekte samtaler, og viser...