Ukas ros til Hanne Skartveit
Ukas ros går til Hanne Skartveit for måten hun belyser situasjonen i Israel og fra kommentatorplass i VG sier at en boikott av Israel er på ville veier.
Donald Trump blåste liv i Midtøsten-konflikten etter at han gikk ut og ønsket å flytte USA sin ambassade til Jerusalem.
Det førte til at Norsk Studentorganisasjon forrige helg diskuterte om de skulle oppfordre til en boikott av Israel. I sin kommentar forklarer Skartveit på en god og saklig måte hvorfor dette er feil.
– Den israelsk-palestinske konflikten er ikke svart-hvitt. Begge parter har gjort feil, begge har en berettiget frykt for den andre, og begge har grunn til å tvile på den andres vilje. Men at det er Israel som blir mål for boikott, i en region der autoritære verstingregimer er normalen, er vanskelig å forstå, skriver Skartveit.
Bekreftet
– Norske medier kritiseres ofte – og med rette – for å ha en slagside mot palestinsk side i sin dekning av Midtøsten-konflikten. Historien, eller narrativet, om Israel som overgriper og Palestina som offer ligger som en grunntone i store deler av den offentlige debatten. Dette er blant annet blitt bekreftet av Midtøsten-forsker Cecilie Hellestveits analyse av NRKs dekning av konflikten, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.
8. desember tok Hanne Skartveit til pennen. Det fortjener ros, mener han.
– I sin kommentar i VG er politisk redaktør Hanne Skartveit klarsynt og tydelig. Hun belyser, helt korrekt, at konflikten er kompleks, har to sider og at aktører som ønsker boikott av Israel er på ville veier.
Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.
Foto: unsplash/Tord Litleskare, Nordiske Mediedager, tordlitleskarephoto.com
Ukas ros går til Spesialprestene på TV 2
Foto: TV 2 /TV Inter Kristendommen har ikke den samme posisjonen i Norge som for 50 år siden og de fleste ser for seg prester som befinner seg innenfor kirkens fire vegger. Men serien Spesialprestene på TV 2 bringer troen ut i hverdagen og viser prestens viktige, og...
Ukas ros går til Kripos og kampanjen «Delbart?»
Foto: Skjermdump fra filmen på YouTube I alderen 13-18 år har 13 prosent delt nakenbilder av seg selv på nett det siste året, ifølge Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse 2018. Nå tar politiet grep og ønsker å forebygge deling av seksualiserte bilder og...
Ukas ros går til Unik på NRK Super
Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv om førsteinntrykk kan gi et bilde av at man er annerledes, ligger det ofte en større historie bak. NRK Super forteller...