Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Det handler om de gode ideene

av | 5. jun, 2019 | Nyheter

TV Inter-produsent:

– Det handler om de gode ideene

 

Av Simen Søvik, 8.mai 2019

Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler. Vi kan velge mellom alle typer programmer og streaming gjør alt tilgjengelig – akkurat når det passer deg. Med Mediestipendet kan vi kristne være med og prege innholdet i mediene.

I over 25 år har TV Inter produsert innhold til de store, norske mediehusene. De retter seg hovedsakelig mot livssynsprogrammer, men har de siste årene også tatt på seg produksjoner av underholdning. TV Inter får det til, men kan vi få mer kristent innhold på allmenne plattformer?

Det er ikke enkelt å presse seg gjennom nåløyet av gode ideer og programmer som sendes til kanalene. Det er heller ingen hemmelighet at livssynsprogrammer ikke er de mest ettertraktede.

Heldigvis må både NRK og TV 2 produsere livssynsprogrammer som en del av avtalen som allmennkringkaster i Norge. Etter lange forhandlinger signerte TV 2 en ny avtale i fjor. Der forplikter de seg til å levere én livssynsproduksjon hver måned.

Ole Kristiansen, regissør og produsent i TV Inter og styremedlem i Tro & Medier.

– Det er veldig bra at de forplikter seg til dette. Så gjenstår det å se hvordan de vil håndtere det. Akkurat nå ser det ut som de ikke kommer til å sende flere programmer enn ett hver måned, sier Ole Kristiansen, regissør og produsent i TV Inter og styremedlem i Tro & Medier.

– De gode ideene

Ole har vært med i produksjonsselskapet siden starten og er travelt opptatt med siste innspurt av siste leveranse til TV 2 – den nye serien Spesialprestene.

Det er tøffe tider i tv-bransjen. Tiden hvor den lineære tv-en var nummer én er over. Nå kan folk flest se hva som helst, hvor som helst. Det stiller enda høyere krav til gode programmer. Men utfordringen trigger Ole mer enn å skremme han bort.

– Det handler om de gode ideene. Det jeg synes er det mest spennende er å lage produksjoner hvor man formidler noe og som TV 2 ikke regner som livssyn. Slik ideer trenger man mange av.

Han snakker om livssynsprogram som er så gode at TV 2 ikke gir programmene merkelappen «livssynsprogram».

– Det er dette som blir oppgaven fremover. For oss og alle som vil levere viktig innhold.

{

«Det jeg synes er det mest spennende er å lage produksjoner hvor man formidler noe og som TV 2 ikke regner som livssyn»

Trenger tid til å skape

Tro & Medier ønsker å legge til rette for at flere kan skape nytt og godt innhold med sitt Mediestipend. Siden 60-tallet har det blitt delt ut Mediestipend for å prege mediebildet med kristen tro og gode verdier. I 2019 fornyes dette stipendet. Målet er å bidra til at godt innhold blir produsert og nye medietalenter vokser frem.

– Ønsker vi at den kristne tro skal være synlig i mediene, er dette noe av det mest strategiske vi kan gjøre, mener Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.

Ta for eksempel TV 2. Kanalen får flere hundre ideer i året og vurderer dette opp imot hva de har behov for, hva som er spennende og mange flere kriterier.

– Da er det viktig å ha med seg eksempler på hva ideen er, sier Ole Kristiansen.

En idé eller en setning kan noen ganger være nok, men som oftest er det gode gjennomarbeidede ideer som når gjennom.

Derfor tror produsenten et mediestipend kan være avgjørende.

– Jeg tror at et stipend kan være med å gi folk en mulighet til å bruke tid på å jobbe med en idé. Enten man jobber i en bedrift eller driver for seg selv, er det godt å ha rom til å jobbe med research eller sette seg ned og kna en idé. En pilotepisode er en nøkkel og litt penger til å lage eksempler tror jeg er viktig, sier han.

– Det viktigste

Han er tydelig på at Mediestipendet bør brukes til å gi folk muligheten til å utvikle noe ingen har sett før.

– Jeg tenker at vi trenger nye, unge folk med spennende ideer. Hvis et slikt stipend kan være med på å gi folk noen midler til å utvikle talentet sitt eller en idé, er det det viktigste vi kan være med på.

Ole får støtte fra Tro & Mediers styreleder, Lars-Ivar Gjørv. Han mener det ligger et stort potensial i stipendet.

– Jeg tror dette er viktig og behovet for kristne medieproduksjoner er stort, sier han.

Avhengig av givere

Ukentlig mottar Tro & Medier programreaksjoner og tilbakemeldinger fra folk i alle aldre. De reagerer på innhold, språk og grensene som flyttes. Derfor ønsker vi å invitere alle til å involvere seg – slik at vi sammen kan skape et godt innhold.

Lars-Ivar Gjørv, styreleder i Tro & Medier

– Vi ønsker å dele ut så mye penger som mulig, men i 2019 satt vi av 200 000, sier Jarle Haugland.

I fremtiden er det øremerkede gaver som vil avgjøre hvor mye vi deler ut i Mediestipend.

– Jeg har lyst selv som privatperson å gi til et slikt stipend. Jeg får muligheten til å investere i kompetanse, personer og konkrete medieprodukter, sier Lars-Ivar Gjørv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Sammen for fremtiden – 90 år med Jesus synlig i mediene!

Sammen for fremtiden – 90 år med Jesus synlig i mediene!

I 1935 var radioen noe nytt og spennende, etter at NRK hadde startet med faste radiosendinger et par år tidligere. Denne nye medieteknologien åpnet en verden av muligheter og utfordringer. En gruppe modige kristne startet Norges Kristne Lytterlag med en klar visjon:...

Fikk du med deg dette? Uke 6

Fikk du med deg dette? Uke 6

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...

#

Siste innlegg

$
Fikk du med deg dette? Uke 6

Fikk du med deg dette? Uke 6

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Fikk du med deg dette? Uke 4

Fikk du med deg dette? Uke 4

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til A-laget

Ukas ros til A-laget

Denne uka går rosen til A-laget, NRKs rørende og humoristiske portrettserie som gir 30 journalister med funksjonsvariasjoner en unik mulighet til å...

Fikk du med deg dette? Uke 2

Fikk du med deg dette? Uke 2

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro &...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se...

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og...

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

Alexis oppsummerer 2024

Alexis oppsummerer 2024

Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.

#
$