![Photo by Nick Morrison MacBook Pro near white open book](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/fhnnjk1yj7y-scaled.jpg?media=1720789014)
![Hva vil du skrive om2_](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/Hva-vil-du-skrive-om2_.png?media=1720789014)
1. Hva vil du skrive om?
Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi retning til hele innlegget.
![hvorfor vil du skrive2_](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/hvorfor-vil-du-skrive2_.png?media=1720789014)
2. Hvorfor vil du skrive?
Kjenn etter hvorfor temaet engasjerer deg. Er det av kjærlighet til dine medmennesker? Er det fordi du vil kjempe for det som er sant, rett og godt? La 1 Kor 1, 1-3 være målestokken for om du skal skrive eller ikke.
![skriv med leseren for øyet2_](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/skriv-med-leseren-for-øyet2_.png?media=1720789014)
3. Skriv med leseren for øye
Skriv det leseren er interessert i å lese, hellerenn det du ønsker å si. Dette kan være avgjørende for at innlegget kommer på trykk. Leseren må selvsagt ikke være enig med deg, men teksten bør ha en tematikk og en aktualitet som gjør at det blir lest.
![fortell en bedre historie2_](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/fortell-en-bedre-historie2_.png?media=1720789014)
4. Fortell en bedre historie
Noen ganger er det riktig å kritisere det destruktive, påtale urett og kjempe mot undertrykkelse. Men la alltid hovedtonen i ditt budskap være et «større ja». Ikke ha hovedfokus på det som bryter ned, men på en annen virkelighet som er vakker, gir liv og setter mennesker fri.
- – Det handler ikke om å vinne debattene, men å vinne mennesker. Les Jarle Haugland som skriver om Debatt i 3D.
![vær saklig2_](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/vær-saklig2_.png?media=1720789014)
5. Vær saklig
Det er ofte en styrke for en tekst å begrunne sine argumenter med forskning, sitater fra fagfolk og en god, logisk oppbygging av teksten. Saklighet blir som oftest møtt med respekt, også hos dem som er sterkt uenig i det du skriver.
![vekk engasjement2_](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/vekk-engasjement2_.png?media=1720789014)
6. Vekk engasjement
Forsøk å unngå selvfølgeligheter, lange, omstendelige utlegninger eller gjentakelser. Vær poengtert. Og vær gjerne kreativ i din tilnærming til tematikken. La leseren se saken fra en ny side, inviter til reeksjon – og om du skal bruke provokasjon, gjør det i godhet.
![inviter til videre dialog2_](https://usercontent.one/wp/troogmedier.no/wp-content/uploads/2020/06/inviter-til-videre-dialog2_.png?media=1720789014)
7. Inviter til videre dialog
Forsøk, så langt det lar seg gjøre, å ikke la innlegget blir en monolog. Åpne opp for en samtale, imøtese svarinnlegg og bidra til å skape et rom for en god dialog – ikke minst om tematikken er vanskelig og sensitiv.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
La det bli lyd i sommer!
Her er noen av grunnene til at jeg liker å jobbe med lyd (aka podkast). Er du glad i lyd? Det er jeg. Gode lydminner fra oppveksten Jeg er så gammel at jeg husker barnetimen på radio. Lørdag ettermiddag var det fast rutine å lytte til hørespill, og Stompa var et...
Med blikket på skjermen
Pastor og forfatter Torbjørg Oline Nyli er sikker på at Paulus ville reagert på vår mobilbruk om han skrev brev til menighetene i dag.
En liten idé ble til verdensvidt misjonsprosjekt
Da Roger Gihlemoen bodde i Tanzania med kone og barn, la han merke til at Rambo-filmer ble brukt som barne-TV. Det ga den prisbelønte animatøren en idé.